بازار در انتظار ورود پول

۱۴۰۲/۰۳/۰۹ - ۰۳:۲۱:۵۴
کد خبر: ۲۰۷۱۰۵
بازار در انتظار ورود پول

رقیه ندایی

تقریبا یک هفته از آغاز خرداد ماه می‌گذرد و در این مدت شاخص کل بورس وضعیت چندان قابل قبولی نداشت و تقریبا تک سهم‌های بازار بازدهی منفی برای سهامداران برجای گذاشتند؛ البته تک سهم‌های بازار و صندوق‌ها نیز در این مدت وضعیت چندان خوبی نداشتند. در این مدت شاهد خروج نقدینگی سنگین نیز از بازار بودیم و به نوعی شرایط بازار سرمایه عوض شد. بر اساس رفتار معامله‌گران بازار تا حدود بسیاری شاهد منطقی‌تر شدن استراتژی معاملات سهامداران بودیم.

در اصل تمایل افراد نسبت به حفظ دارایی خود در برابر موج‌های تورمی و رفتارهای هیجانی بیشتر شده است. به‌طور کلی بورس تهران به دلایل مختلف اقتصادی و سیاسی درگیر نوسانات است و به نوعی گاهی با نوسان حرکت می‌کند. انواع اخبار سیاسی و اقتصادی از جمله برجام، نرخ دلار، تورم و امثال این موارد باعث می‌شود که مسیر حرکت بازار سهام تغییر کند و به نوعی نوسانی شود.

امسال شرایط اقتصاد کشور تغییر کرده است و احتمالا اواخر خرداد ماه شرایط تورمی کاملا تغییر می‌کند و رفته‌رفته سهامداران به جای سرمایه‌گذاری در بازارهای طلا، ارز، خودرو و... به سمت و سوی بازار سرمایه می‌روند و این یعنی ورود نقدینگی جدید به بورس و رشد واقعی شاخص‌ها.

اما این موضوع وجود دارد که ممکن است استراتژی سرمایه‌گذاری در بازارها تغییر کند؛ البته این تغییرات وابسته به اخبار سیاسی، اقتصادی و حتی اجتماعی کشور است که اگر تغییرات عمده‌ای وجود داشته باشد روند سرمایه‌گذاری در بازارها نیز تغییر می‌کند. در دو سال اخیر سهامداران کمی محتاط‌تر عمل کردند و با توجه به شرایط شاهد ورود نقدینگی جدید به بازار خواهیم بود.در چنین شرایطی سرمایه‌گذار معمولا با بررسی همه‌جانبه بازار، با اتخاذ رویکرد احتیاطی، در گام بعدی وارد وادی سرمایه‌گذاری می‌شود. 

سه سال پیش به واسطه دخالت‌های دولتی بورس یک ریزش بسیار سنگینی را تجربه کرد و اکنون بازار کمی آرام شده است و سهامداران در حال ورود به بازار سرمایه هستند. از سوی دیگر با نگاهی به طلایی‌‌‌‌‌‌‌‌ترین دوران بورس تهران طی بیش از پنجاه سال ‌فعالیت این بازار متوجه می‌شویم که هر گاه بازار با موج‌های افزایشی و حتی سقوط‌های تاریخی مواجه بوده است، علاوه بر متغیرهای اثرگذار خارجی، نوع رفتار سهامداران در مواجهه با نوسانات روزانه نقش کلیدی در فضای ایجاد‌شده ایفا کرده است. به‌طور کلی باید عنوان کرد که غلبه احتیاط میان معامله‌‌‌گران بازار که هم‌اکنون از آن تحت عنوان رفتار منطقی سهامدار نام برده می‌شود، عمدتا از بی‌‌‌اعتمادی نسبت به آینده معاملات در این بازار نشات گرفته است.

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سیروس
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
0
0
صندوق‌ها و شرکتهای خودرویی باید از بازار بورس خارج شوند ایران خودرو و سایپا و... با گذاشتن مزایده خودروهای خود در این چند وقت به اندازه چهار سال سود بردند