ارتباط معکوس بازار سرمایه و بازار پول

۱۴۰۲/۰۳/۰۲ - ۰۴:۲۵:۴۸
کد خبر: ۲۰۶۴۹۶

بورس‌نیوز| واجد رضایی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص اثر سیاست‌های بانک مرکزی بر بازار سرمایه اظهار کرد: اتفاقی که در مدت اخیر رخ داده، بحث تعدیل ترازنامه بانک‌هاست. بانک مرکزی به بانک‌ها فشار آورده که بانک‌ها دارایی‌ها را بفروشند و نقدینگی را افزایش داده و بدهی‌های خود با بانک مرکزی تسویه کنند. این باعث شده که فشار عرضه از سوی بانک‌ها در بورس بیشتر شود. کاهش قیمت‌های شدید که به تازگی در بازار به وجود آمد، یکی از دلایل آن فشار بانک مرکزی به بانک‌ها بوده است. وی درخصوص آثار نرخ سود بانکی بر بازار افزود: افزایش‌هایی که در نرخ سود بانکی صورت می‌گیرد باعث می‌شود که پول از بازار سرمایه به بازار پول یا بازار با درآمد ثابت منتقل شود.

به‌طور کلی اگر بازار با درآمد ثابت را رقیب بازار سرمایه در نظر بگیریم باعث جابه‌جایی پول می‌شود و این خود فشاری بر بازار سرمایه است. اما نکته‌ای که اوجود دارد، افزایش بسیار زیاد و قابل توجه نرخ تورم و دلار است. در غیر این صورت درصدی کوچک از نرخ بهره شاید مزاحمت ایجاد کند، اما تاثیر چندانی نداشته و جلوی رشد بورس را نمی‌گیرد. به‌طور کلی روند رو به رشدی را برای بورس متصور هستیم و انتظار داریم که شاخص تا پایان سال ۳ میلیون واحد را ببیند. این کارشناس بازار سرمایه همچنین، درباره آثار تورم خاطرنشان کرد: اگر بازه‌های مختلف زمانی را در نظر بگیریم، می‌بینیم که بورس از سایر بازار‌ها یعنی مس، طلا و سایر دارایی‌ها جامانده است.. با تورم به وجود آمده در اقتصاد ایران یک واگرایی در بورس و تورم ایجاد کرده که همین موضوع تاثیر بسزایی خواهد داشت تا بورس رشد خوبی را در ماه‌های آینده به خود ببیند. رضایی با اشاره به تاثیر ابزار‌های پولی بر بازار سهام ادامه داد: همانطور که گفته شد بازار‌های رقیب جذابیت چندانی مخصوصا برای اشخاص حقیقی ندارند. بازدهی ۲۴، ۲۵ درصد در مقایسه با نرخ تورم، افزایش نرخ دلار، افزایش قیمت کامودیتی‌ها، قیمت فروش محصولات شرکت‌ها و مبلغ فروش سودآوری قابل توجه نیست. وی با بیان اینکه بازار سرمایه و بازار پول ارتباط معکوس با یکدیگر دارند، توضیح داد: اگر نرخ بازده مورد نظر بازار پول بالا برود بازده موردنظر بازار سرمایه پایین می‌آید.

در بحث اقتصاد کلان رابطه معکوس بین هزینه سرمایه و سرمایه‌گذاری وجود دارد. در واقع می‌توان بازار سرمایه و بازار پول را دو رقیب متضاد در نظر بگیریم. کارشناس بازار سرمایه در توصیه به سهامداران گفت: سرمایه‌گذاران به صورت هیجانی تصمیم نگیرند. بازار سرمایه موقعیت خوبی دارد. سهام بنیادی و سهامی که پتانسیل رشد دارند را در نظر داشته باشند و در سبد خود نگهداری کنند تا در ماه‌های آینده به نتیجه مطلوبی برسند.

 

ارسال نظر