دامنه نوسان و اتفاقات آن

۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۰۲:۴۸:۳۵
کد خبر: ۲۰۴۵۴۲
دامنه نوسان و اتفاقات آن

حدود سه تا چهار سال است که بحث دامنه نوسان در میان اهالی بازار به‌شدت داغ شده است مخصوصا در سال ۱۳۹۹ که یک اقبال عمومی به بورس شد، بحث دامنه نوسان همیشه داغ بوده و مطلبی بوده که یکی از مطالبات اصلی کسانی بوده که بازار را به نگاه بین‌المللی نگاه می‌کنند.

در نهایت چشم‌انداز بنده این است که تمام ابزارهای ما و تمام ویژگی‌ها و به قول معروف خاصیت‌ها و ابزار بازار ما قاعدتا باید به سمت جهانی شدن برود یعنی اصلا نمی‌شود ما صبر یا تاخیری در این روند داشته باشیم.

به هرحال مخالفین هم نکات خودشان را دارند ولی ما یک بار دامنه نوسان را از ۵ درصد به ۷ درصد افزایش دادیم؛ اما تغییر چشمگیری در بازار مشاهده نشد گاهی سهم‌ها زودتر متعادل شدند و تعداد صف‌های خرید و صف‌های فروش کاهش پیدا کرد، نقدشوندگی در بازار زیاد شد و ما از زمانی که دامنه نوسان را یک درصد، یک درصد افزایش دادیم اتفاق ویژه‌ای رخ نداد. افزایش دامنه نوسان دو اتفاق مهم در پی داشت، یکی بحث نقدشوندگی و تراز شدن زودتر سهام‌ها با قیمت تعادلی خودشان و این نقد شوندگی در بازار قاعدتا بالاتر می‌رود. 

درست است که اتفاقات اقتصادی شاید مثل همان اتفاقات چهارشنبه‌های سیاه در کشور داریم و اینها باز هم تکرار شود، باعث تاثیر بر روی قیمت‌ها شود. گفته می‌شود زمانی که سهم‌ها در دامنه نوسان محدود می‌شوند باعث می‌شود آن اخبار خاصیت‌شان کمتر شود؛ اما واقعیت این است که برای بازار پویا داشتند و اینکه یک سرمایه‌گذار خود تصمیم بگیرد که در بازار سرمایه بر روی کدام سهم سرمایه‌گذاری کند و اصولا نگاه بلندمدتی به آن دارد. در بلندمدت قاعدتا نبود دامنه نوسان باعث می‌شود که زودتر سهم‌ها به سمت تعادل برود.

این اقدام بسیار خوبی است که آقای عشقی انجام می‌دهند. اکثریت طرفدار یک بازار آزاد و بدون دستکاری هستند که بسیاری از جرایم و اتفاقات بدی که در بازار می‌افتد کاهش پیدا می‌کند و آن هم به دلیل صف‌های کاذبی است که ایجاد می‌شود که در سال ۹۹ آن را تجربه کردیم و اگر با آرامش و با یک برنامه خوب به آن سمت برویم و یک اتفاق خوب بیفتد هیچ‌کس آسیب نمی‌بیند و ما یک بازار پویا و درست داریم. 

به نظر می‌رسد آینده بازار ما این است که ابزارآلات و ویژگی‌های بازار را جهانی کنیم، جهان به این نتیجه رسیده است که دامنه نوسان نداشته باشد و آرام‌آرام ابزارهای اقتصادی و بازاریان باید به آن سمت بروند

 

ارسال نظر