پاسخ سازمان برنامه به گزارش «تعادل»

۱۴۰۲/۰۱/۲۷ - ۰۳:۴۲:۵۷
کد خبر: ۲۰۳۳۵۷

جناب آقای الیاس حضرتی

مدیرمسوول محترم روزنامه تعادل

با سلام و احترام؛ 

 به استحضار می‌رساند مورخ 19/01/1402 گزارش «خط فقر ۱۵میلیون است و مستمری معلولان ماهانه ۵۴۶ هزار تومان» در روزنامه تعادل درج گردیده است. خواهشمند است براساس قانون مطبوعات و به منظور روشن شدن اذهان عمومی متن ذیل عینا در همان صفحه منتشر شود.

- در سال 1401 مستمری مددجویان از دو مرحله رشد برخوردار بوده است که این مراحل شامل 20 درصد رشد در 6 ماهه اول و 30 درصد رشد در 6 ماهه دوم سال بود به عبارتی سرانه ماهیانه مستمری جامعه هدف سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۴۰۱ در مجموع به میزان ۵۰ درصد افزایش داشت و سال جدید با عنایت به بند ۵ مصوب قانون بودجه کل کشور مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور به میزان 40 درصد باید افزایش یابد. لیکن تامین اعتبار افزایش مبلغ سرانه ماهیانه پرداختی کمک هزینه معیشت (مستمری) به تفکیک بعد خانوار به معلولان مستمری‌بگیر براساس نامه سازمان برنامه و بودجه کشور از سوی معاون محترم رییس‌جمهور وقت به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌گردد.

- بر اساس گزارش معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیتی کشور در پایان سال 1401 مستمری مددجویان، کمک هزینه اسفندماه و مابه‌التفاوت ۸ ماهه کمک هزینه نگهداری افراد دارای معلولیت در خانواده و مراکز نگهداری، حق پرستاری افراد ضایعه نخاعی و مابه‌التفاوت ۸ ماهه بر اساس مصوبه هیات وزیران، سرانه پرونده‌های واگذار شده به مراکز مثبت زندگی مربوط به اسفندماه گذشته، شهریه دانشجویان دارای معلولیت در ترم اول سال‌های ۱۴۰1-۱۴۰۰، کمک هزینه نگهداری در مراکز روزانه و کارگاه‌های تولیدی و حمایتی اسفندماه و مابه‌التفاوت کامل 7 ماهه سال ۱۴۰۱، کمک‌هزینه نگهداری فرزندان تحت سرپرستی در مراکز و خانواده‌های جایگزین، هزینه‌های مراکز فوریت‌های اجتماعی و مراکز مشاوره و کمک‌هزینه وسایل بهداشتی مددجویان برای ۱۱ ماه نیز پرداخت شده است.

- شایان ذکر است افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور، علاوه بر مستمری، در صورت احراز شرایط از دیگر حمایت‌های مستمر سازمان از قبیل کمک‌معیشت افراد دارای معلولیت خیلی‌شدید و شدید فاقد شغل، کمک‌هزینه حق پرستاری، تامین اقلام بهداشتی،... و همچنین از حمایت‌های غیرمستمر و موردی ازجمله تجهیزات توانبخشی، کمک‌هزینه دانش‌آموزی و دانشجویی، کمک‌هزینه مناسب‌سازی، ودیعه مسکن، کمک هزینه خدمات توانبخشی در منزل و مرکز و ... بهره‌مند می‌باشند.

- درخصوص سهمیه ۳ درصد استخدام افراد دارای معلولیت در سال ۱۴۰۱، تعداد 528 نفر در آموزش و پرورش و سازمان انتقال خون استخدام شدند؛ در سال جاری سهمیه ۳ درصد استخدام دستگاه‌های اجرایی شامل بانک ملی، شرکت نفت، سازمان ثبت اسناد املاک کشور، آموزش و پرورش، شیلات، وزارت راه و شهرسازی و پزشکی قانونی با همکاری سازمان بهزیستی کشور تعیین شده و ضمن اطلاع‌رسانی به ادارات‌ کل استانی مراحل ثبت‌نام آزمون استخدامی در حال انجام است.

- سازمان بهزیستی کشور در حال حاضر به عنوان یک نهادهای حمایتی تخصصی در جهت تحقق مفاد اصول ۲۱ و ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در زمینه حمایت از افراد دارای معلولیت و آسیب‌پذیر جامعه از هیچ تلاش و کوششی برای توانمندسازی این عزیران فروگذاری نخواهد کرد؛ همچنین سامانه «دیده‌بان» با شماره ۱۴۸۲ آماده دریافت چالش‌ها و درخواست‌‌های جامعه محترم هدف سازمان است تا با مشارکت هم به گسترش شفافیت و اجرای عدالت کمک نماییم.

 

ارسال نظر