زمانی برای آبروداری ایرلاین‌ها

۱۴۰۱/۱۲/۲۷ - ۰۱:۵۹:۲۶
کد خبر: ۲۰۱۴۰۵

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که توان فنی و اقتصادی ایرلاین‌ها تحت تاثیر تحریم، تورم و سرکوب قیمت بلیت‌های پرواز به‌شدت تحلیل رفته است، در اقدامی کم سابقه و در آستانه شروع پروازهای پرشمار نوروزی، پنج شرکت هواپیمایی با هدف کاهش تاخیرها و پشتیبانی از یکدیگر، تفاهم‌نامه مشترک منعقد کردند. در این حال، این سوال از سوی برخی ناظران مطرح می‌شود که آیا این اقدام کم سابقه، پیش زمینه‌ای برای ادغام ایرلاین‌های یاد شده در آینده نزدیک خواهد بود؟

آن‌گونه که حسام قربانعلی، مدیرکل روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران گفته، قرارگاهی با حضور هما و چهار شرکت هواپیمایی آسمان، کیش ایر، هواپیمایی قشم و هواپیمایی آتا برای کاهش تاخیرات و هم افزایی تشکیل شده است.

او اظهار کرد: در این باره جلسه‌ای به میزبانی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد؛ این قرارگاه هدف خدمات‌رسانی هر چه بیشتر به مسافران نوروزی را دنبال می‌کند تا با هم‌افزایی چند شرکت هواپیمایی بتوانیم خدمات به مسافران را در ایام تعطیلات نوروز افزایش دهیم.

وی افزود: بر این اساس این پنج شرکت هواپیمایی هم‌پیمان و موظف شدند در صورت بروز تاخیرات طولانی یا نقص فنی هواپیمای یکدیگر، خدمات جایگزین را در ایستگاه پروازی به مسافران ارایه کنند تا از تاخیر بیشتر جلوگیری شود.

این جلسه با حضور روسای هیات‌مدیره و مدیران عامل پنج شرکت هواپیمایی مذکور برگزار شد، شرکت‌ها موظف شدند با هدف تکریم مسافران نوروزی و با پشتیبانی از یکدیگر طرح سفرهای نوروزی را با حداقل تاخیر و افزایش رضایتمندی مسافر به پایان برسانند.

امسال برای انجام سفرهای نوروزی حدود 2 میلیون و ۳۰۰ هزار صندلی پرواز در مسیرهای داخلی و خارجی عرضه شده است؛ همچنین توجه به اهمیت مدیریت سفرهای نوروزی و همچنین با توجه به پیگیری‌های وزیر راه و شهرسازی، ستاد تسهیل سفرهای هوایی نوروز ۱۴۰۲، برای نخستین‌بار در سازمان هواپیمایی کشوری تشکیل خواهد شد.

این ستاد کار عملیاتی خود را تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ ادامه خواهد داد؛ در این ستاد عوامل نظارتی و اجرایی از سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی و نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی با رصد ۲۴ ساعته فعالیت‌های مربوط به سفرهای هوایی و خدمات رسانی به مردم را پایش خواهند کرد.

به گزارش «تعادل»، خبر تفاهم 5 ایرلاین برای کمک به یکدیگر در شرایطی منتشر شده که در آخر هفته گذشته تازه‌ترین آمارهای منتشر از کارنامه پروازها نشان داد که تعداد پروازهای داخلی در بهمن ماه سال جاری به میزان 3 درصد افت کرده است. افت 3 درصدی تعداد پروازها در بهمن سال جاری، برخلاف اظهارنظر مسوولان دولتی نشان می‌دهد، عرضه صندلی در پروازهای داخلی کاهش یافته و به این ترتیب، سوخت لازم برای پرواز نرخ بلیت سفرهای هوایی فراهم آمده است. این مساله وقتی اهمیت می‌یابد که بدانیم در برابر افت 4 درصدی پروازهای داخلی در بهمن ماه، تعداد پروازهای خارجی انجام شده توسط ایرلاین‌های داخلی 12 درصد رشد داشته است.

یعنی در شرایط سرکوب قیمت بلیت پروازهای داخلی و محدودیت‌های ارزی و بیشتر شدن هزینه‌های تعمیر و نگهداری هواپیما، ایرلاین‌ها ترجیح داده‌اند که توان اندک باقیمانده خود را به سمت پروازهای خارجی هدایت کنند تا بتوانند درآمدهای بیشتری کسب کنند. مساله‌ای که موجب شده تا تقاضای داخلی نادیده گرفته شود و جمعیت معدود هواپیماسوار بیشتر از همیشه محدود شود. 

 

افزایش قیمت بلیت  به سال ۱۴۰۲ موکول شد

به گزارش «تعادل»، طی ماه‌های اخیر، زمزمه کاهش پروازها از سوی ایرلاین‌های داخلی به بهانه تعمیر و نبود قطعه در فضای رسانه‌ای کشور شنیده شد اما تاکنون عملیاتی نشده است. در این حال، به گفته معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، اگرچه قیمت‌ بلیت هواپیما در نوروز افزایش نمی‌یابد، اما پس از عید، افزایش قیمت برای سال ۱۴۰۲ در شورای ترابری بررسی می‌شود. شهریار افندی‌زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما توضیح داد: قیمت‌ها باید براساس مصوبات باشد. از آذر ۱۴۰۰ قیمت بلیت هواپیما افزایش نیافته است و این افزایش از سوی سایت‌های مجهول بوده و قرار شده از طریق قوه قضاییه پیگیری شود.

به گزارش ایسنا، معاون وزارت راه و شهرسازی از مردم درخواست کرد بلیت هواپیما را از مراکز معتبر تهیه کنند و درباره کنترل قیمت بلیت‌ها هواپیمایی، اظهار کرد: شرکت‌های هواپیمایی درخواست افزایش قیمت داده‌اند، اما دولت تصمیم گرفت افزایش قیمت تا پایان امسال اتفاق نیفتد، سقف قیمت امسال نباید افزایش یابد، اما برای کنترل قیمت بلیت‌هایی با سقف بیشتر، ستادی با حضور رییس سازمان تعزیرات و نماینده دادستانی تشکیل شده و بررسی تحلیلی انجام شده که نتیجه آن شناسایی سایت‌های نامعتبر بوده است.

۷ مسیر از فهرست پروازهای  چارتری خارج شد

افندی‌زاده ادامه داد: علاوه بر این در برخی سایت‌ها، بلیت با هتل فروخته می‌شد که قیمت‌ها را افزایش داده بود و قرار شد در این سایت‌ها نیز بلیت و هتل مجزا فروخته شود و هفت مسیر از چارتر خارج شود. ستادی به این منظور در فرودگاه‌ها مستقر است و هرگونه خلافی را به صورت شاکی به سازمان هواپیمایی و تعزیرات اعلام کنند.

وی اظهار کرد: اگرچه قیمت‌ها در نوروز افزایش نمی‌یابد، اما پس از عید، افزایش قیمت بلیت هواپیما برای سال ۱۴۰۲ در شورای ترابری بررسی می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی درباره یادآوری برخی خبرنگاران درباره اینکه اگرچه تاکید بر این است که قیمت‌ها از آذرماه ۱۴۰۰ ثابت مانده، اما بررسی میدانی بیانگر افزایش تا ۲۰۰ درصد و تغییر قیمت‌ها در مقاطع مختلف بوده است، بار دیگر این پاسخ را تکرار کرد که سقف قیمت از آذرماه ۱۴۰۰ تغییر نکرده، اما این نکته را اضافه کرد که در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ حدود ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به قیمت‌ها اضافه شده است.

 

ارسال نظر