منع دستگاه‌های اجرایی از خرید محصول غیر‌ایرانی در حوزه IT

۱۴۰۱/۱۲/۲۳ - ۰۲:۲۹:۴۷
کد خبر: ۲۰۱۰۹۵

هیات دولت کلیه دستگاه‌های اجرایی را از خرید محصول یا خدمات مشابه غیر‌ایرانی در حوزه IT منع کرد. این تصمیم در راستای حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال کشور گرفته شده است.

هیات وزیران آیین‌نامه «حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال کشور» را تصویب کرد. سخنگوی دولت با اعلام این خبر گفت براین‌اساس کلیه دستگاه‌های اجرایی از خرید هرگونه محصول و خدمات مشابه غیرایرانی در حوزه فناوری اطلاعات منع شده‌اند. علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، با اشاره به مصوبات روز یکشنبه هیات دولت گفت: «هیات وزیران در راستای تحقق فرمان سال رهبری مبنی بر «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»، آیین‌نامه «حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال کشور» را تصویب کرد.»

به گفته وی، براساس این آیین‌نامه، کلیه دستگاه‌های اجرایی از خرید هرگونه محصول و خدمات مشابه غیرداخلی در حوزه فناوری اطلاعات منع شده‌اند: «در متن آیین‌نامه افزایش سالانه حداقل 20 درصدی محصولات دانش‌بنیان و واحدهای فناور حوزه فناوری اطلاعات پیش‌بینی شده و به این منظور برای دستگاه‌های مختلف تکالیفی هم وضع شده است.» بهادری جهرمی با بیان اینکه ایجاد گمرک تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات در منطقه ویژه اقتصادی پیام، یکی دیگر از مندرجات این آیین‌نامه تصویب شده است، گفت: «این اقدام زمینه صادرات محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری حوزه فناوری اطلاعات را تسهیل می‌کند.» وی با اشاره به اینکه یکی از نیازهای امروز کشور، تربیت بیش‌از‌پیش و پایه‌ای نیروی انسانی متخصص در حوزه‌های مرتبط با اقتصاد دیجیتال، فناوری اطلاعات و صنعت فضایی است، گفت: «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شده است تا پایان سال 1403 پردیس‌های علم و فناوری استانی را راه‌اندازی کند.

استانداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی، تأمین زمین و زیرساخت‌های لازم در این رابطه را فراهم خواهند کرد. یکی دیگر از مندرجات این آیین‌نامه همکاری وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و تعاون، کار و رفاه اجتماعی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌منظور تعریف دوره‌های کاربردی و دروس نظری در راستای روزآمدسازی و توسعه توانمندی نیروی انسانی است.» سخنگوی دولت اعلام کرد ارایه اعتبار پژوهشی در قالب جذب پسادکتری، فرصت مطالعاتی، حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و پژوهش‌های کاربردی، یکی دیگر از تکالیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در آیین‌نامه مصوب است. 

 

ارسال نظر