تخصیص ارز به صنعت لوازم خانگی از تالار دوم مرکز مبادله

۱۴۰۱/۱۲/۲۲ - ۰۱:۵۹:۱۵
کد خبر: ۲۰۰۹۷۳

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از تغییر ارز تخصیص داده شده به مواد اولیه از نیمایی به تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا خبر داد.  عباس هاشمی با بیان اینکه به‌طور متوسط 30 درصد مواد اولیه این صنعت از طریق واردات تامین می‌شود، از تغییر ارز تخصیص داده شده به مواد اولیه از نیمایی به تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا خبر داد. دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه در حال حاضر ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه لوازم خانگی عمدتا از تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا تامین می‌شود، اظهار کرد: در حدود یک ماه و نیم گذشته تولیدکنندگان لوازم خانگی نتوانستند ارز دریافت کنند.

در نهایت وزارت صمت تلاش‌هایی برای حل این مشکل کرد و بانک مرکزی اعلام کرد واحدها از تالار دوم ارز دریافت کنند، اما همچنان در صف هستند. وی با بیان اینکه نرخ ارز مواد اولیه لوازم خانگی از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به بیش از 35 هزار تومان رسیده، گفت: البته برای تامین همین ارز هم تولیدکنندگان با مشکلاتی مواجه هستند و گفته می‌شود. در اصل بانک مرکزی تخصیص ارز را انجام داده، اما می‌گوید از تالار دوم دریافت کنید که آنجا هم به اندازه نیاز همه ارز نیست.

به گفته دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران به‌طور متوسط ۳۰ درصد مواد اولیه صنعت لوازم خانگی از طریق واردات و مابقی در داخل تامین می‌شود. از دوم اسفند ماه مرکز مبادله ارز و طلای ایران بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار فعالیت رسمی خود را در حوزه معاملات ارزی (اسکناس و حواله) آغاز کرد. در مرحله نخست تالار ارز خدماتی و تالار حواله در آن گشایش شد. با راه‌اندازی این مرکز اعلام شد که منابع لازم ارزی از محل صادرات شرکت‌های صنایع پتروشیمی، مس، معادن، فولاد، پالایش نفت، قیر و سایر صادرکنندگان در تالار حواله ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران تامین و جهت فروش به واردکنندگان عرضه می‌شود.

اما تامین ارز بابت واردات دارو، لوازم و تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی همچنان با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بر بستر سامانه نیما کماکان ادامه خواهد یافت. بنابراین در اطلاعاتی که از این مرکز منتشر شده صحبتی از مواد اولیه تولید نشد، اما گمانه‌زنی تولیدکنندگان این بود که احتمالا باید ارز مورد نیاز خود را از تالار دوم، یعنی تالار حواله ارزی مرکز مبادله ارز و طلا تامین کنند که با صحبت‌های اخیر بعضی انجمن‌ها به نظر می‌رسد این موضوع صحت دارد. با این حال هنوز اظهارنظر رسمی در این رابطه نشده است.

نرخ معاملات ارزی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در دو تالار نقد و حواله ارز بر مبنای منابع و مصارف ارزی کشور و بر اساس متغیرهای بنیادی اقتصادی کشف و مبنای معاملات فیمابین قرار می‌گیرد. امروز در مرکز مبادله ارز نرخ دلار اسکناس ۴۰ هزار و ۵۹۰ و دلار حواله ۳۶ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت خورد. نرخ ارز نیما نیز از دی ماه ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

 

ارسال نظر