روی خط خبر
الزام دوراظهاری صادرات به ثبت فاکتور الکترونیکی
گروه تجارت گمرک ایران در بخشنامهیی اعلام کرد: از پانزدهم بهمنماه امسال، دوراظهاری صادرات منوط به ثبت فاکتور الکترونیکی در سامانه فاکتور است. در بخشنامهیی که مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران به ناظران گمرکات استانها ابلاغ کرده، عنوان شده که صادرکنندگان باید از این تاریخ به بعد، نسبت به ثبتنام و ثبت فاکتور در سامانه فاکتور به آدرس www. factor. irica. co اقدام کنند.
جزئیات برنامه تجاری ایران برای کشورهای آفریقایی
گروه تجارت ایران به دنبال کسب سهم بازار از کشورهای آفریقایی است. در این زمینه، در تازهترین نشست کمیسیون اقتصادی ستاد آفریقا، برنامههای ایران برای توسعه روابط با این کشورها اعلام شد که تقویت ارزش 375 میلیون دلاری صادرات ایران در 8 ماهه امسال به کشورهای آفریقایی، تامین نیاز این کشورها به دارو، سیمان و مواد پتروشیمی ایرانی، کسب حجم بازار مصرف 600 میلیارد دلاری قاره آفریقا و حذف رقبای چین، ترکیه و هند، صدور خدمات فنی و مهندسی در کشورهای محروم آفریقا، توجه به کشورهای هاب قاره آفریقا و برنامهریزی لازم با آنها، تشکیل کنسرسیومهای صادراتی با کشورهای آفریقایی، راهاندازی خطوط مستقیم و منظم کشتیرانی و حدف تعرفههای زائد، برقراری پروازهای مستقیم، برقراری خطوط اعتباری و درنهایت نگاه استراتژیک به قاره آفریقا که توسعه اقتصادی ایران در گرو آن عملیتر میشود، از آن جمله است.
سهم ۶۰ درصدی محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق
گروه صنعت ارزش بازار محصولات آرایشی و بهداشتی در ایران در حال حاضر، 7500 میلیارد تومان است که از این رقم، حدود 30 درصد به تولیدات داخل، 10 درصد به واردات رسمی و 60 درصد به قاچاق اختصاص دارد. در این راستا، عضو هیاتمدیره انجمن صنایع آرایشی و بهداشتی با اشاره به سهم ۶۰ درصدی محصولات قاچاق در بازار آرایشی و بهداشتی ایران، گفت: بزرگترین چالش تولیدکنندگان داخلی، موضوع قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی است و مبارزه با قاچاق باید در سطح عرضه صورت گیرد و با افرادی که کالای قاچاق عرضه میکنند، برخورد شود. علیرضا کیانی با اشاره به طرح وزارت صنعت برای حمایت از صنایع داخلی، گفت: بر اساس این طرح، شرکتهای خارجی میتوانند با برندهای ایرانی مشارکت داشته باشند و محصولاتشان را به بازار ایران و همچنین بازارهای صادراتی عرضه کنند. در این راستا، وی از تولید کرم شهری ضد آلودگی هوا (شون) برای نخستین بار در ایران با همکاری آلمان خبر داد و گفت: این محصول داخلی با قیمتی معادل حداقل یک دهم محصولات مشابه وارداتی به بازار عرضه شده است. وی ظرفیت تولید صنایع آرایشی و بهداشتی را در ایران 2برابر نیاز داخل عنوان کرد و افزود: به اندازه کل تولیدات داخلی، امکان صادرات داریم اما در سالهای اخیر موفقیتی در این زمینه نداشتهایم.
