اهمیت هواپیماهای کوچک در ناوگان هوایی

۱۳۹۵/۱۰/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۲۱۱

با توجه به اینکه حدود 10 درصد پروازهای کل کشور در 40 فرودگاه انجام می‌شود. در عین حال، حدود 7 درصد از مسافران از این فرودگاه‌های فعال کشور به سمت مقاصد خود جابه‌جا می‌شوند، از این رو، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که ساخت و تکمیل فرودگاه‌های کوچک که برخی از آنها حتی در نزدیکی فرودگاه‌های بزرگ و پرمسافر در نظر گرفته شده‌اند، می‌تواند برای ایرلاین‌ها و شرکت‌های هواپیمایی در کشور صرفه اقتصادی داشته باشد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه اکثر شرکت‌های هواپیمایی دارای هواپیماهای بزرگ و پهن‌پیکر هستند- هواپیماهایی که ظرفیت جابه‌جایی تعداد زیادی از مسافران را دارند- امکان برقراری پرواز به فرودگاه‌های کوچک حداقل تا چند سال پس از ساخت فرودگاه‌ها کوچک امکان پذیر به نظر نمی‌رسد. فرودگاه‌هایی که قرار است در شهرهای مانند سقز، گناوه، تربت‌حیدریه و بروجرد ساخته شوند. درواقع برقراری پرواز در این فرودگاه‌های کوچک، نیازمند خرید هواپیماهای کوچک‌تر و با ظرفیت کمتر است و تنها در این صورت است که می‌توان به جذب شرکت‌های هواپیمایی برای برقراری پرواز در این فرودگاه‌ها امیدوار بود.

همانطور که پیش‌تر نیز مطرح شد، از آنجایی که برخی از این فرودگاه‌ها نیمه‌کاره هستند و در نزدیکی فرودگاه‌های بزرگ واقع شده‌اند، حتی ممکن است برقراری پرواز از آنها برای شرکت‌ها هواپیمایی چندان پرمنفعت به نظر نرسد، زیرا در واقع شرکت‌های هواپیمایی برای آنکه بتوانند در این فرودگاه‌ها پرواز داشته باشند باید ابتدا نسبت به خرید هواپیماهای کوچک‌تر اقدام کنند تا بتوانند در این مسیرها پرواز داشته باشند.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه این فرودگاه‌های نیمه‌کاره (سقز، بروجرد، تربت حیدریه و ملایر) در شهرهای کوچکی واقع شده‌اند، در نتیجه تعداد مسافران و میزان تقاضا برای استفاده از آنها نیز در مقایسه با فرودگاه‌های بزرگ‌تر بسیار کمتر است.

کمبود و محدودیت تعداد مسافران نیز موجب می‌شود تا پس از ساخته شدن و به بهره‌برداری رسیدن این فرودگاه‌ها، ایرلاین‌ها و شرکت‌های هواپیمایی یا علاقه‌یی برای نشست و برخاست در این فرودگاه‌ها نداشته باشند یا حداکثر هفته‌یی یک یا دو پرواز در این فرودگاه‌ها برقرار کنند که باز هم این آمار نمی‌تواند آمار بالایی برای ساخت و استفاده از این فرودگاه‌ها باشد.

البته این نکته‌یی نباید فراموش شود که درست است شرکت‌های هواپیمایی به دنبال برقراری تقاضای بالا برای برقراری پرواز از یک مسیر در یک فرودگاه هستند اما در صورتی که سازمان هواپیمایی کشوری ساخت و برقراری پرواز در یک فرودگاه را مجاز بداند، در آن صورت شرکت‌های هواپیمایی نیز در خصوص ایجاد مسیر پروازی در این فرودگاه‌ها تصمیم‌گیری می‌کند.

موضوع دیگر اهمیت تغییر در ناوگان هوایی در کشور است. در واقع این موضوع باید در نظر گرفته شود که با ناوگان حال حاضر کشور نمی‌توان در فرودگاه‌های کوچک و کم مسافر پرواز ایجاد کرد.

از آنجایی که معمولا فرودگاه‌ها کوچک در شهرهای کوچک ساخته می‌شوند و میزان تقاضا برای سفرهای هوایی در این شهر‌ها نیز به نسبت شهرهای بزرگ بسیار کمتر است، در نتیجه نمی‌توان با استفاده از ناوگان هوایی فعلی کشور در این مسیرهای کم مسافر مسیر پروازی ایجاد کرد که برای ایرلاین‌ها و شرکت‌های هواپیمایی صرفه اقتصادی داشته باشد.

درواقع نیاز است تا توسط شرکت‌های هواپیمایی، هواپیماهای کوچک که برای نشست و برخاست در این فرودگاه‌ها مناسب هستند و نسبت به هواپیماهای بزرگی که در فرودگاه‌های بزرگ‌تر می‌نشینند، خریداری شوند.

یکی از بازرترین نمونه‌های خرید هواپیماهای کوچک، می‌تواند خرید 20 فروند از هواپیماهایATR باشد که قرارداد خرید آن توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی‌ ایران (هما) باشد.

در واقع خرید هواپیماهای کوچک ATR از سوی ایران ایر می‌تواند قدمی بزرگ برای برقراری پرواز در فرودگاه‌های کوچک باشد. فرودگاه‌هایی که در حال حاضر پرواز به آنها کم است.

این علاقه در شرکت‌های هواپیمایی کشور وجود دارد تا در فرودگاه‌های کوچک نیز پرواز داشته‌ باشند و بتوانند این مسیرها را هم در لیست پروازهای خود داشته باشند.

در این رابطه، بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی در کشور در حال مذاکره با شرکت‌های سازنده هواپیماهای کوچک مانند امبرائر برزیلی و بمباردیه کانادایی هستند تا بتوانند از این شرکت‌‌ها هواپیماهای مورد نیاز خود برای پرواز در مسیرهای داخل کشور و با ظرفیت کم خریداری کنند.

درواقع مذاکره ایرلاین‌های کشور با شرکت‌های سازنده‌ هواپیمای امبرائر و بمباردیه بر سر خرید هواپیماهایی با ظرفیت 100 صندلی و کمتر است تا بتوانند از آنها در مسیرهای داخلی کم‌ مسافر استفاده کنند.

درست است که هنوز این مذاکرات برای خرید هواپیما به نتیجه نرسیده است، اما در صورتی که شرکت‌های هواپیمایی موفق به خرید هواپیماهای کوچک و با ظرفیت 100 صندلی شوند و این هواپیماها را به ناوگان هوایی کشور اضافه کنند امکان پرواز به فرودگاه‌های کوچک که در حال حاضر مسافر کمی دارند یا قرار است در آینده ساخته شوند (البته پس از دریافت مجوزهای لازم از سازمان هواپیمایی کشوری) ایجاد می‌شود.

از سوی دیگر، لازم است تا زمینه ورود سرمایه‌گذاران جدید و هواپیماهای کوچک با ظرفیت کمتر فراهم شود تا اتصال فرودگاه‌های کوچک به یکدیگر صورت گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه