نظارت ایران و فرانسه بر مذاکرات هما و ایرباس

۱۳۹۵/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۸۰۸

2 سند همکاری در حوزه حمل و نقل بین تهران و پاریس امضا شد

گروه راه و شهرسازی|

از سرگیری پروازهای «ایر فرانس» به ایران بهانه‌یی بود تا وزیر حمل و نقل، دریا و شیلات فرانسه با سفر به تهران دیدار پیشین عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی از فرانسه را پاسخ گوید. دیداری که در آن دو طرف بر سر معامله 118 فروند ایرباس به تفاهم رسیدند. دیروز اما، دیدار تازه وزیران ایرانی و فرانسوی نتایج قابل توجهی در حوزه حمل و نقل برای طرفین به همراه داشت. امضای سند همکاری‌های فنی و همچنین عقد خواهرخواندگی ایستگاه‌های راه‌آهن تهران و پاریس از جمله این نتایج بود.

بر پایه این خبر، پس از این دیدار دوجانبه عباس آخوندی و آلن ویدالیس، در حوزه حمل ونقل هوایی 2 سند همکاری امضا شد. سند اول بین مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر و مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایرفرانس در زمینه همکاری فنی و پشتیبانی امضا شد. در حوزه حمل ونقل ریلی نیز خدایی قائم‌مقام شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و مدیر اجرایی شرکت راه‌آهن فرانسه یادداشت تفاهم خواهرخواندگی ایستگاه راه‌آهن پاریس و ایستگاه راه‌آهن تهران را به امضا رساندند.


نظارت 2 کشور بر قرارداد هما و ایرباس

وزیر راه و شهرسازی گفت: در ارتباط با احداث قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان که فاینانس آن از طرف چین تامین می‌شود، در بخش مسائل فنی و تجهیزات با طرف فرانسوی مذاکراتی انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخوندی در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر حمل و نقل، دریا و شیلات فرانسه با اظهار خرسندی از آغاز مجدد پروازهای ایرفرانس به ایران گفت: مطمئنم راه‌اندازی این پروازها به عنوان یک اقدام سمبلیک می‌تواند از توسعه روابط ایران و فرانسه حکایت کند.

وی ادامه داد: طی یک‌سال و نیم اخیر مذاکرات متعددی با فرانسه و شرکت‌های این کشور در زمینه‌های مختلف صورت گرفت و فرانسه جزو کشورهایی بود که بعد از شروع روابط تازه ایران با جامعه بین‌المللی، در حوزه اقتصادی پیشگام بود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دو کشور برای پایداری و استحکام روابط خود متعهد هستند، افزود: با توجه به آغاز به کار جدید روابط دو کشور باید این روابط را مدیریت و مراقبت کنیم.

آخوندی با اشاره به مذاکرات ایران برای خرید هواپیما از شرکت ایرباس گفت: از حدود یک‌سال گذشته مذاکرات خود با این شرکت هواپیمایی را آغاز کردیم و بعد از اجرای برجام پیش قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیما از این شرکت به امضا رسید.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بعد از امضای پیش قرارداد این خرید مذاکرات بین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) و شرکت هواپیماسازی ایرباس در حوزه‌های مختلف تعمیر و نگهداری، تامین مالی و جزییات قرارداد نهایی با جدیت ادامه داشت. دو شرکت هما و ایرباس مذاکرات را به پیش می‌برند و ما نیز به عنوان دو دولت بر روند این مذاکرات نظارت داریم.


نوسازی ایستگاه‌های راه‌آهن تهران

وی از مذاکرات با فرانسه در حوزه‌های توسعه ناوگان ریلی، هوایی و دریایی نیز خبر داد و گفت: قرارداد بسیار خوبی در حوزه طراحی و نوسازی ایستگاه‌های راه‌آهن تهران، قم و مشهد بین دو کشور وجود دارد. همچنین در ارتباط با احداث قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان که فاینانس آن از طرف چین تامین می‌شود، در بخش مسائل فنی و تجهیزات با طرف فرانسوی مذاکراتی انجام شد.

آخوندی با تاکید بر اینکه روابط اقتصادی ما با فرانسه رو به افزایش است، اضافه کرد: حجم مبادلات در سال جاری میلادی و سال‌های آینده رشد خوبی خواهد داشت ضمن آنکه در زمینه‌های حمایت‌های مالی و روش‌های تامین مالی پروژه‌ها برای بخش‌های هوایی، ریلی و دریایی طی چندماه گذشته موافقتنامه‌های خوبی به امضا رسید.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای حمایت از شرکت‌ هواپیمایی جمهوری اسلامی به عنوان حامل پرچم ایران گفت: قطعا دنبال این هستیم که شرکت هواپیمایی ایران‌ایر را که به عنوان ایرلاین ملی فعالیت می‌کند، بازسازی کنیم تا در سطح منطقه بتواند با ایرلاین‌های منطقه رقابت کند اما حمایت ما نباید به گونه‌یی باشد که نسبت به سایر شرکت‌های هواپیمایی رقابت ناسالم ایجاد شود.

گشایش ابزارهای مالی فرانسه برای ایران

آلن ویدالیس، وزیر حمل و نقل، دریا و شیلات فرانسه نیز در این نشست مطبوعاتی از گشایش ابزارهای مالی و بیمه صادراتی این کشور برای ایران خبرداد و درباره آخرین وضعیت فروش هواپیما به ایران گفت: با توجه به امریکایی بودن ۱۰درصد تجهیزات ایرباس، فروش هواپیما به ایران نیازمند مجوز این کشور است که در این زمینه مذاکرات لازم انجام شده و در مراحل پیشرفته قرار دارد.

ویدالیس با تشکر از مقامات ایرانی به‌ویژه وزیر راه و شهرسازی ایران برای استقبال از حضور هیات فرانسوی در ایران گفت: گفت‌وگوهای دوجانبه صمیمانه و پرثمر با دکتر آخوندی انجام شد و از شرکت‌های فرانسوی خواستیم طرح‌ها و پروژه‌های خود را برای همکاری با شرکت‌های ایرانی مطرح کنند. وی از همکاری دو کشور در فضای اعتماد خبر داد و افزود: در مذاکرات دوطرف همکاری‌های دو کشور بعد از توافقات انجام شده در سفر رییس‌جمهوری ایران به فرانسه را بررسی کردیم و قرار است یک کارگروه آموزشی در حوزه هوانوردی همزمان با سفر به ایران برگزار شود.

وزیر حمل و نقل، دریا و شیلات فرانسه با تاکید بر اینکه اهداف ما در چارچوب توافقات پاریس دنبال می‌شود، گفت: برنامه‌ریزی‌هایی برای راه‌اندازی شبکه حمل و نقل هوشمند و مشارکت با طرف ایرانی داریم و از مشارکت قابل توجه شرکت‌های فرانسوی در ایران بسیار خوشحالیم و می‌توانیم شرکت‌های دو کشور را برای توسعه همکاری‌ها تشویق کنیم.

ویدالیس همکاری فرانسه در توسعه فرودگاه‌های ایران را یکی از پروژه‌های مهم عنوان کرد و گفت: در توسعه روابط اقتصادی دو کشور مشکلاتی به‌ویژه در حوزه بانکی همچنان باقی است اما در تلاش هستیم با همکاری مقامات ایرانی این مشکلات را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: اخیرا طبق توافق وزارت اقتصاد و دارایی فرانسه و بانک مرکزی ایران ابزارهای مالی فرانسه از جمله بیمه صادراتی بازگشایی شد که می‌تواند به تقویت روابط اقتصادی دو کشور کمک کند. وزیر حمل و نقل، دریا و شیلات فرانسه با بیان اینکه همکاری با ایران را با همان کیفیت گذشته ادامه خواهیم داد، گفت: این همکاری‌ها نه فقط در سطح پروژه‌ها بلکه در زمینه آموزشی به ویژه مدرسه هوانوردی فرانسه و ایران و تامین هزینه‌های مالی برای شرکت‌های متوسط و کوچک ادامه خواهد داشت. ویدالیس در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت رفع موانع فروش هواپیماهای ایرباس به ایران یادآور شد: در این زمینه مذاکرات طولانی بین دوطرف انجام شد و انعقاد قرارداد این پروژه در مراحل نهایی قرار دارد و تا چند هفته آینده نیز نهایی می‌شود. وی درباره اینکه آیا فروش این هواپیماها نیازمند مجوز دولت امریکاست یا خیر، گفت: بیش از ۱۰ درصد تجهیزات ایرباس امریکایی است بنابراین به مجوز امریکا برای انعقاد قرارداد نهایی نیاز داریم در این زمینه مذاکرات خود را آغاز کردیم و به پیشرفت‌های زیادی دست یافتیم. وزیر حمل و نقل، دریا و شیلات فرانسه با تاکید بر اینکه به تعهدات خود باید عمل کنیم، افزود: روابط دو کشور بسیار صمیمانه است اما برخی مقررات بین‌المللی نیز وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرد. ایران بعد از برجام نشان داد به خوبی توانست نقش خود را ایفا کند و به تعهدات خود پایبند باشد، ضمن آنکه اطلاع دارم برخی شرکت‌های امریکایی نیز به ایران آمده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر