رشد چشمگیر بعد از 12روز ریزش

۱۳۹۵/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۷۸۷

گروه بورس|

بازار سرمایه بعد از حدود دو هفته کاری منفی به این روند اصلاحی خود پایان داد و روز گذشته با رشد 919واحدی روبه‌رو شد؛ بورس تهران که مدتی بود به دلیل رشدهای هیجانی سال گذشته به صورت متوالی دچار روند نزولی شده بود، در معاملات روز گذشته روند ریزشی خود را متوقف کرد و با رشد قیمت اغلب سهام شرکت‌ها و همچنین رشد ارزش معاملات و افزایش تقاضا مواجه شد.

در معاملات روز گذشته، بورس تهران پس از استراحتی چند روزه، سبزپوش شد. در داد و ستدهای این روز شاخص کل بورس با رشدی 919واحدی به رقم 78هزار و 435واحد رسید. همچنین در روز دوشنبه 30 فروردین‌ماه سهامداران یک میلیارد و 493میلیون برگه سهم و حق تقدم را به ارزش 3هزار و 509میلیارد ریال در 92هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند.

در همین راستا همه شاخص‌های منتخب بازار بورس مثبت بودند؛ به‌طوری‌که شاخص بازار اول با 909واحد افزایش به رقم 54هزار و 880واحد و شاخص بازار دوم نیز با افزایش 424واحد به رقم 171هزار و 596واحد رسیدند. نمادهای فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری امید و گل‌گهر با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص رشد این متغیر را رقم زدند. در مقابل نمادهای تاپیکو، شبریز و فارس بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. روز گذشته همچنین صنایع خودرو، چند رشته‌یی و کانه‌های فلزی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر جدول برترین گروه‌های بورسی قرار گرفتند.

صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت‌ها متعلق به نمادهای پشم شیشه ایران، معادن بافق، لیزینگ خودرو غدیر، گل‌گهر، پلاسکو کار، فنرسازی زر و تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی بود. این در حالی بود که نمادهای لامیران، بیمه ملت، صنعتی بهشهر، سیمان دورود، پارس دارو، قند قزوین و ماشین‌سازی نیرو محرکه با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند.

طبق این گزارش گل‌گهر، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، سرمایه‌گذاری سایپا، سرمایه‌گذاری رنا، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، فولاد مبارکه و فولاد خوزستان شاهد صف‌های خرید سنگین بودند، به‌طوری‌که در این هفت نماد بیش از 166میلیون تقاضا ثبت شد. در مقابل نمادهای ایران ترانسفو، صنعتی بهشهر، اوراق استصناع توسعه ملی، داروسازی اکسیر، پتروشیمی جم و ایران خودرو دیزل بیشترین عرضه‌ها را داشتند اما حجم این عرضه‌ها به میلیون سهم نیز رسید. در پایان معاملات دیروز، ایران خودرو دیزل با معامله 245میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و سرمایه‌گذاری امید با معامله 483میلیارد ریال سهم بیشترین ارزش معاملات را داشتند.


رشد 16 واحدی آیفکس

در پایان معاملات 30 فروردین‌ماه 1395 بازار فرابورس، 219میلیون و 60هزار ورقه بهادار به ‏ارزش یک هزار و 35میلیارد و 760میلیون ریال در 20هزار و 516 نوبت معامله شد. دیروز آیفکس با رشدی به میزان 16واحد معادل 2.09درصد، نمایشگر عدد 774.35 شد و نماد شرکت‌های بانک دی، پالایش نفت تهران ‏و پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان بیشترین تاثیر مثبت را بر این شاخص داشتند. سهام شرکت‌های گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان، بیمه آرمان و نیرو سرمایه بیشترین رشد قیمت را داشتند و بیشترین افت قیمت نصیب ‏شرکت‌های تدبیرگران فارس و خوزستان، اعتباری کوثر مرکزی و فولاد آلیاژی یزد شد. ‏

بیشترین حجم معاملات روز گذشته به خرید و فروش 23میلیون سهم بانک دی اختصاص پیدا کرد و بالاترین ارزش معاملات به میزان ‏‏42میلیارد و 280 میلیون ریال در نماد پالایش نفت لاوان رخ داد. ‏هر برگه حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در محدوده 679 تا 797هزار ریال معامله شد و بیشترین افزایش قیمت این اوراق در نماد ‏اردیبهشت‌ماه 93 به میزان 3.7درصد اتفاق افتاد. ‏

این گزارش حاکی است، بازار اول شاهد خرید و فروش 28میلیون اوراق بهادار به ارزش 58 میلیارد و 380هزار ریال بود و در بازار دوم ‏‏85میلیون اوراق بهادار به ارزش 282میلیارد و 340میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت. ‏بالاترین حجم و ارزش معاملات ‏ETF‏ مربوط به صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان با معامله 3میلیون و 520هزار سهم به ‏ارزش 45میلیارد و 440میلیون ریال بود و پس از آن صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتی کوثر و کاریس بیشترین حجم معامله را داشتند. در عین‌حال بیشترین حجم معاملات در اوراق با درآمد ثابت مربوط به داد و ستد 212هزار ورقه مشارکت شهرداری قم بود ضمن آنکه ‏در مجموع، 131میلیارد ریال معامله در نمادهای اسناد خزانه اسلامی رقم خورد. ‏

همچنین روز گذشته شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت گروه فن آوا پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی ‏هر سهم و نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران پس از برگزاری جلسه هیات‌مدیره در خصوص افزایش سرمایه بودیم و ‏نماد معاملاتی اوراق اجاره شرکت واسط مالی مرداد یکم در نماد صمپنا21، امروز پس از پرداخت اجاره‌بهای سه ماهه اوراق متوقف شد. گفتنی است با توجه به انتقال نماد معاملاتی شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان از بازار دوم فرابورس ایران به بازار معاملاتی ‏شرکت بورس اوراق بهادار تهران، نماد معاملاتی مذکور در پایان جلسه معاملاتی دیروز متوقف شد. ‏


جزئیات معاملات تالار نقره‌ای

روز دوشنبه 30 فروردین ماه، 41 هزار و 58 تن انواع محصولات فولادی در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد. 30هزار و 220تن تیرآهن 14 و 16، 66 تن تیرآهن 12، یک هزار و 632تن سبد تیرآهن مخلوط، 140تن سبد میلگرد 25، 20A3 و 4هزار تن سبد نبشی مخلوط شرکت ذوب‌آهن اصفهان و 5هزار تن شمش بلوم شرکت فولاد خوزستان در گروه فولاد عرضه ود. بر اساس این گزارش، یک هزار تن شمش هزار پوندی 998 شرکت ایرالکو در گروه آلومینیوم در تالار محصولات صنعتی و معدنی روی تابلوی عرضه رفت. این گزارش حاکی است، 23هزار و 700 تن قیر شرکت‌های آترا کران انرژی، عایق اصفهان و قیر آکام در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد. افزون بر این تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز شاهد عرضه 24 هزار و 802 تن انواع قیر، گوگرد، لوب کات و مواد پلیمری بود.

در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران، در این روز 100 تن گاز مایع خام پالایش گاز ایلام در رینگ بین‌الملل مورد معامله قرار گرفت همچنین زغال سنگ شرکت معادن زغال سنگ کرمان و برش سنگین پتروشیمی شازند در رینگ داخلی مورد عرضه و معامله قرار گرفتند. در جریان معاملات روز یک‌شنبه 29 فروردین95 بورس انرژی، کل معاملات صورت گرفته در عرضه‌های عادی و عرضه‌های مازاد بازار فیزیکی معادل 872 تن، به ارزشی بالغ بر 8 میلیارد و 883 میلیون ریال بود. در این روز همچنین در تابلوی سلف موازی استاندارد قراردادهای با سررسید یک‌سال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران در تمام نمادهای فعال، 28 قرارداد به ارزشی بالغ بر 255 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

طی این جلسه معاملاتی، بازار برق بورس انرژی نیز شاهد معامله یک قرارداد معادل 24 مگاوات ساعت به ارزش بیش از 7 میلیون ریال بود. گفتنی است در آغاز جلسه معاملاتی این روز نمادهای بار‌ پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه 28 اردیبهشت 95 گشایش یافته و در پایان نمادهای بار پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه 2 اردیبهشت95 متوقف شدند. در مجموع ارزش کل معاملات این روز بورس انرژی ایران قریب به 9میلیارد و 147میلیون ریال شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر