هراس سهامداران، شاخص کل را زمین‌گیر کرد

۱۳۹۴/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۱۶۴

گروه بورس علی رمضانیان

بازار سرمایه به دلیل احتیاط سهامداران، پس از رشدی قابل توجه در روزهای گذشته طی معاملات دیروز در لاک دفاعی فرو رفته و رشد شارپی شاخص کل متوقف شد. به دلیل هراس سهامداران از ریزش ناگهانی و عدم اطمینان از آینده، شاخص کل پس از ورود به کانال63هزار واحدی، روز گذشته با عرضه‌های زیاد در گروه لیزینگی تنها 55 واحد رشد داشت.

گروه لیزینگی‌ پس از ارائه بسته خروج از رکود دولت و اعطای وام 25میلیونی بابت خرید با عرضه‌های سنگینی روبه‌رو شده است.

ابراهیم قزل‌گل در گفت‌وگو با «تعادل» عدم دخیل بودن لیزینگی‌ها در این طرح را عامل اصلی خروج سهامداران از این گروه عنوان کرد.

تحلیل‌گر ارشد کارگزاری سهم آشنا افزود: به دلیل اینکه دولت و بانک مرکزی به نحوی پروژه را طراحی کرده‌اند که متقاضیان مستقیما به خودروساز مراجعه کرده و از سوی آنها برای گرفتن وام به بانک معرفی می‌شوند و لیزینگ نقشی در این بین ندارد در ضمن شنیده‌ها حاکی از آن است که این تسهیلات با هزینه بهره 16درصد در اختیار خودروساز قرار می‌گیرد و خودروساز نیز با 16درصد تنزیل آن، خودرو را به مشتری می‌فروشد و بانک‌های عامل مسوولیت آن را به عهده دارند بنابراین سهامداران نگران آینده سهام لیزینگی شده و اقدام به عرضه‌های سنگین در روزهای اخیر کردند. از سوی دیگر وام 25میلیونی که دولت برای تحریک تقاضا در کل جامعه پیش‌بینی کرده و هنوز سازوکار آن مشخص نیست باید دید آیا واقعا دولت تصمیم به فروش خودرو و تحریک تقاضا خودرو دارد یا همچون وام‌های خرید لوازم خانگی ایرانی و... صرفا تلاش به افزایش نقدینگی کل دارد. چراکه در گذشته وام‌هایی از این دست معمولا با ترفند‌هایی نهایتا به خرید جنس خاص منتهی نشده و مشتری با روش‌هایی آن را تبدیل به پول نقد کرده است.

کارشناس بازار سرمایه در ادامه عنوان کرد: سهامداران باید به این موضوع نیز توجه کنند که شرکت‌های لیزینگی صرفا خودرو‌های تولید داخل را لیزینگ نکرده و در بخش‌های مختلفی فعالیت دارند به عنوان نمونه لیزینگ غدیر، خودرو‌های خارجی و خودرو‌های سنگین یا حتی لوازم خانگی و تجهیزات کشاورزی را لیزینگ می‌کنند.

قزل‌گل در ادامه افزود: از طرفی این گروه همیشه به عنوان گروه کم ریسک بازار سرمایه شناخته شده است چراکه از حواشی و اخبار سیاسی داخلی و خارجی متاثر نبوده و سود عملیاتی مستمر دارد و این شرکت‌ها با بازاریابی‌های خوبی که در اداره‌جات دولتی و نیمه‌دولتی دارند می‌توانند سود‌های پیش‌بینی شده در بودجه خود را پوشش بدهند.


استراحت شاخص کل

رویه محافظه‌کارانه سرمایه‌گذاران در ماه‌های گذشته حکایت از آن دارد که سهامداران پس از رشد اندک اقدام به عرضه و به نوعی نوسانی‌گیری کرده و از بازار خارج می‌شوند و در انتظار روند جدید شاخص به سر می‌برند. در همین زمینه علی اسلامی‌بیدگلی، رییس هیات‌مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی درباره جو روانی و منفی امروز بازار سهام و رشد 55واحدی شاخص با معاملات بلوکی دو شرکت بزرگ «فارس و پارسان» به سنا گفت: طولانی شدن روزهای رکود، واکنش به روزهای مثبت را سریع‌تر کرده و به نظر می‌رسد زمانی که رشدهای کوتاه‌مدت (آن هم با توجه به عادت دو ساله بازار به روزهای منفی) اتفاق می‌افتد، زمینه استراحت یکی دو روزه سریع شکل گیرد بنابراین امروز، روز استراحت بازار بود.

وی ادامه داد: روز گذشته برخی از فعالان به دلیل رشد روزهای گذشته قیمت سهام شرکت‌ها و رشد 10تا 15درصدی دارای انگیزه لازم برای فروش بودند. بنابراین شرایط امروز بازار طبیعی بود چراکه انتفاع کوتاه‌مدت باعث اقدام به عرضه سهام و فشار فروش مانند ساعت پایانی دیروز و دقایقی ابتدایی امروز می‌شود اما دیروز و امروز بازار در میانه معاملات متعادل شد.

وی ادامه داد: درحالی آینده بازار مثبت است که یکی از چالش‌های مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران عملکرد 6 ماهه شرکت‌ها در مقایسه با بودجه اعلامی است که متاسفانه بسیاری از صنایع به دلیل مشکلات و محدودیت‌ها دارای عملکرد مطلوبی در نیمه نخست سال نبودند. از سوی دیگر هر چند اتفاقات بسیار مثبت اخیر در برنامه‌ها و سیاست‌های شورای پول و اعتبار و برآیند بهبود وضعیت بین‌المللی کشور باعث کاهش اثر عملکرد نامطلوب شرکت‌ها شده اما اثر اینگونه مسائل هم 100درصدی نیست.

این کارشناس افزود: انتظار می‌رود با تصویب دستورالعمل شورای پول و اعتبار در مورد کاهش نرخ بهره بانکی و تسهیلات بانکی و اجرای دستورالعمل‌های مربوط به حمایت از تولید داخلی و صنعت، روزهای روشنی پیش روی بورس باشد اما اصلی‌ترین چالش پیش روی بازار، محدویت‌های مالی و کمبود نقدینگی بازیگران بازار سرمایه است.

اسلامی‌بیدگلی گفت: بنابراین یکی از اقدامات لازم بر خروج از رکود بازار سرمایه کمک به بهبود مالی بازیگران مخصوصا صندوق‌های بازنشستگی ازجمله تامین اجتماعی و سایر صندوق‌های مشابه است که به دلیل محدودیت‌های مالی عرضه‌کننده بالقوه بازار هستند.

به گفته وی اتفاقات مثبتی درحال وقوع است و مصوبه شورای پول و اعتبار و تلاش مدیران ارشد کشور برای بهبود وضیعت اقتصاد کشور نوید این را می‌دهد که روزهای بهتری در پیش است. با این حال هرچند کاهش بهره بانکی تاثیر مثبتی بر افزایش P/E بازار دارد اما اثر کاهش یک تا دو درصدی چندان قابل توجه نخواهد بود.


معاملات بورس اوراق بهادار

بازار سهام روز گذشته با رشد ۵۵ واحد به ۶۳۱۲۶ واحد رسید.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز دوشنبه 27مهر ماه 94 با 55 واحد رشد به رقم 36هزار و 126واحد رسید. شاخص قیمت وزنی نیز با افزایش 21واحدی به عدد 24هزار و 726 واحد دست یافت. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 83واحدی عدد 70هزار و 488 واحد را تجربه کرد. شاخص بازار اول اما درحالی با کاهش 58 واحدی به رقم 43هزار و 986واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 672 واحد رشد، عدد 139هزار و 166واحد را به نمایش گذاشت.

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی سه شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با 121واحد، گسترش نفت وگاز پارسیان با 57واحد و ایران ترانسفو با 11واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه شاخص کل بورس به جای گذاشتند.

در عین حال نماد معاملاتی سه شرکت پالایش نفت بندرعباس با 25واحد، بانک تجارت با 19واحد و بانک ملت با 16واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به نام خود ثبت کردند.

در پایان معاملات روز گذشته بورس تهران، ارزش کل معاملات این بازار به بیش از 161میلیارد و 113میلیون تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 445میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 34هزار و 743 نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های قند مرودشت، ملی صنایع مس ایران، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، کشت و صنعت چین‌چین، کشتیرانی ج. ا. ا، سرمایه‌گذاری توکا فولاد، سرمایه‌گذاری خوارزمی، بیمه پارسیان، حق تقدم خرید سهام ماشین‌سازی اراک، حق تقدم خرید سهام فیبر ایران و سرمایه‌گذاری کوه نور از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، داروسازی تولید دارو و شیشه همدان بازگشایی شدند.

طی معاملات دیروز با تضعیف شدن نسبی حجم و ارزش معاملات برخی حقوقی‌ها معاملات کد به کد را در دستور کار قرار دادند به طوری که در بانک پاسارگاد نزدیک به 17میلیون سهم به ارزش 2میلیارد و 200میلیون تومان؛ در پتروشیمی مبین بیش از 10میلیون سهم به ارزش 3میلیارد و 232 میلیون تومان؛ پالایش نفت بندرعباس تعداد 10میلیون سهم به ارزش 3میلیارد و 784میلیون تومان؛ سیمان صوفیان تعداد 4.5میلیون سهم به ارزش یک میلیارد و 371میلیون تومان از سوی سهامدار حقوقی کد به کد شدند. در نماد معاملاتی موسسه اعتباری عسگریه نیز 6میلیون سهم از کد حقوقی به ارزش یک میلیارد و 956میلیون تومان به طور درون‌گروهی منتقل شد. در نمادهای پربیننده بازار سهام مجوز افزایش سرمایه 101درصدی (فارس) از محل سود انباشته مورد توجه بازار قرار گرفت. در عین حال در گروه بانک‌ها نیز خبرهای امیدوار‌کننده در نماد معاملاتی بانک صادرات انتظارها برای رشد قیمت این سهم را بالا برده است.


معاملات آیفکس

در جریان معاملات دیروز فرابورس 68 میلیون ورقه بهادار در 13هزار و 70 نوبت دست به دست شد.

معامله‌گران در روز گذشته 68میلیون و 560هزار ورقه بهادار به ارزش 341میلیارد و 250میلیون ریال در بازارهای فرابورس خرید و فروش کردند و آیفکس هم با کاهش 13.5 واحدی نسبت به روز گذشته روی عدد 713.06 ایستاد.

دیروز پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با خرید و فروش 8میلیون و 80هزار سهم بیشترین حجم و پالایش نفت لاوان بیشترین ارزش معاملات را به ارزش 11میلیارد و 920میلیون ریال در اختیار گرفت.

مهندسی تاسیسات راه آهن، تدبیرگران فارس و خوزستان و بیمه آرمان بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند و بیشترین افت قیمت نصیب صنعتی مینو، آهن و فولاد ارفع و پتروشیمی زاگرس شد.

نماد شرکت‌های ذوب آهن اصفهان، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، بانک دی، صنایع نسوز توکا، پالایش نفت تهران، پالایش نفت لاوان و قند شیروان پربیننده‌ترین نمادهای دیروز فرابورس بودند.

طبق این گزارش، صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان بیشترین حجم معاملات ETF را با خرید و فروش 157هزار و 430سهم رقم زد و داد و ستد 47هزار و 750ورقه اجاره ماهانه رایتل در صدر معاملات اوراق با درآمد ثابت قرار گرفت.


معاملات بورس کالا

روز گذشته 8 تولیدکننده کشور 98هزار و 650 تن انواع قیر در تالار داخلی و صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد. در این روز و در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی 48هزار و 300 تن انواع قیر شرکت نفت پاسارگاد و 34هزار و 100تن انواع قیر شرکت نفت جی روی تابلو عرضه رفت. علاوه بر این دو هزار تن قیر 6070 شرکت نگین گام پارس و 250تن قیر 85100 شرکت پالایش نگین سیاه آذربایجان روانه تالار مذکور شد.

دیگر عرضه‌های تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در این روز شامل 10هزار تن وکیوم باتوم، 4 هزار تن گوگرد 3114 تن انواع مواد پلیمری و 60 تن بنزن بود.

تالار صادراتی نیز شاهد عرضه 14هزار تن قیر 6070 شرکت‌های معماران تجارت آفتاب، فراشیمی روز، صنعت قیر پارسیان انرژی و پالایش و انرژی شمالغرب آرکا بود. در این روز و در تالار محصولات کشاورزی 4هزار تن گندم دوروم، یک‌هزار تن کنجاله سویا پرک، 1050 تن روغن خام، 200تن برنج وارداتی و دو هزار تن شکر سفید روی تابلو عرضه رفت. براساس این گزارش در این روز و در مجموع 122هزار و 334 تن انواع کالا در بورس کالای ایران عرضه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر