۶۰ درصد لاستیک مصرفی کشور وارداتی است
رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک بااشاره به اینکه ۴۰درصد لاستیکهای مصرفی تولید داخل کشور بوده و ۶۰درصد وارداتی است، گفت: لاستیک تولید داخل کشور یا وارداتی مستقیم به دست واحدهای صنفی نمیرسد و وجود واسطهها و دلالان باعث گرانی میشود. عباس سماواتی بااشاره به اینکه رکود ایجادشده تاثیر چندانی برقیمت لاستیک و روغن نگذاشته و همچنان این کالاها با قیمتهای قبلی معامله میشود، گفت: متاسفانه شرایط کنونی اقتصادی موجب بلاتکلیفی و سردرگمی مردم و بالطبع تشدید وضعیت رکود در بازار اغلب صنوف مانند بازار لاستیک و روغن موتور شده است. انتظار میرود با بهبود اوضاع اقتصادی و کسب نتایج مثبت در مذاکرات، بازار اغلب کالاها از شرایط رکود خارج و رونق به بازار کشور بازگردد. به گزارش تسنیم، رییس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، روغن و پنچرگیران و فیلترسازان تهران مهمترین علت رکود در بازار لاستیک و روغن موتور را کاهش قدرت خرید مصرفکنندگان و افزایش قیمت در این بازار دانست و تصریح کرد: اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانهها و افزایش قیمت بنزین نیز در کاهش تردد خودروهای شخصی موثر بوده و همین موضوع در رکود بازار لاستیک و کاهش خریدوفروش
تاثیرگذار بوده است. سماواتی افزود: متاسفانه شرایط حاکم بر بازار لاستیک و روغن وضعیت فعالان این صنف را بسیار سخت و دشوار کرده و تداوم آن افزایش ضرر و زیان مالی فروشندگان در این صنف را به همراه دارد. وی گفت: کاهش قدرت خرید مصرفکنندگان و افزایش قیمت لاستیک و روغن در یکی دوسال گذشته موجب شده که با عرضه اقساطی لاستیک و روغنهای وارداتی تمایل مصرفکنندگان به سمت کالاهای وارداتی سوق یابد. این درحالی است که اغلب فروشندگان داخلی امکان فروش به این شیوه باتوجه به مشکلات مالی برای آنها فراهم نیست. سماواتی با بیان اینکه سهم هندیها در بازار لاستیک ایران رو به افزایش است، گفت: لاستیک خودروها در بازار فعلی از 170هزار تا 25میلیون تومان به مصرفکنندگان عرضه میشود. درحال حاضر لاستیک خودروها براساس نوع برند و تنوع آنها قیمتگذاری میشوند. سماواتی با بیان اینکه 40درصد لاستیکهای مصرفی تولید داخل کشور هستند و 60درصد وارداتی است، تصریح کرد: لاستیکهای تولید داخل کشور یا وارداتی همه بهصورت مستقیم به دست واحدهای صنفی نمیرسد و وجود واسطهها و دلالان دراین صنف سبب افزایش قیمت شده است. نقدینگی کارخانهها و تکنولوژی قدیمی در
اکثر کارخانهها مانع از رشد تولید در این زمینه است. وی با بیان اینکه تا حدود 3سال قبل اغلب دارندگان خودرو به تناسب حجم ترددشان هرساله یا هر دو سال یکبار نسبت به تعویض لاستیک اقدام میکردند، گفت: امروزه باتوجه به افزایش قابل توجه قیمت لاستیک، درخواست برای این کالا بهشدت کاهش یافته است و اغلب ترجیح میدهند لاستیکها را پنچرگیری و مدت بیشتری با آن تردد کنند که در نهایت این امر میتواند خطراتی را برای سرنشینان خودرو به همراه داشته باشد. رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک اظهار داشت: بهطور کلی قیمت لاستیکها از 170هزارتومان به بالاست و برخی لاستیکها 25میلیون تومان نیز به فروش میرسد.
