اقتصاد همسایه

۱۳۹۴/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۱۰

ارزش لیر ترک به پایین‌ترین سطح رسید

ارزش واحد پول ترکیه در برابر دلار امریکا سه‌شنبه به پایین‌ترین سطح در تاریخ خود رسید.

به گزارش رسانه‌های ترکیه همزمان با تحولات داخلی در ترکیه و افزایش نرخ دلار در بازارهای جهانی، ارزش لیر ترکیه به پایین‌ترین سطح در دوران جمهوری این کشور در برابر دلار امریکا رسید. هر دلار امریکا امروز در بازار ارز ترکیه 2.67لیر ترکیه به فروش رفت. هر دلار امریکا تا پیش از بروز تنش سیاسی ناشی از رسوایی مالی در ترکیه در آذرماه سال1392 حدود دو لیر ترک ارزشگذاری می‌شد. در دوسال گذشته ارزش لیر ترکیه دربرابر دلار امریکا روندی نزولی داشته است.


تولید نفت آذربایجان افزایش یافت

تولید نفت آذربایجان در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش یافت. درحالی که تولید گاز آن در دوره مورد بررسی کاهش یافت. به گزارش رویترز، یک منبع در کمیته آمار دولتی آذربایجان اعلام کرد، تولید نفت‌خام و میعانات گازی آذربایجان از 10.4میلیون تن در سه ماهه نخست سال٢٠١٤ به 10.6میلیون تن در مدت مشابه امسال افزایش یافته است. افزایش تولید نفت آذربایجان به‌دلیل افزایش تولید نفت میدان آذری-شیراگ-گونشلی تحت مدیریت شرکت بی‌پی انگلیس بوده است. کاهش تولید در میدان‌‎های اصلی شیراگ-گونشلی جمهوری آذربایجان سبب نگرانی این کشور شده است؛ بی‌پی و شریک آن، شرکت سوکار آذربایجان در سال٢٠١٣ با اعلام تثبیت تولید نفت در این میدان، تلاش کردند تا از نگرانی‌ها بکاهند. به گفته وی، تولید گاز آذربایجان نیز به‌دلیل افت تولید گاز توسط شرکت دولتی نفت آذربایجان (سوکار) از 7.57میلیارد مترمکعب در سه‌ماهه نخست پارسال به ٧,٣میلیارد مترمکعب در سه‌ماهه نخست امسال کاهش یافته است. تولید نفت‌خام و میعانات گازی آذربایجان از 43.1میلیون تن در سال٢٠١٣میلادی به 41.9میلیون تن در سال٢٠١٤میلادی کاهش یافته بود.


وخیم‌ترشدن بحران انرژی پاکستان با گاز وارداتی قطر

نتیجه گزارش رسمی و علمی درباره برآورد قیمت تمام‌شده تولید برق در پاکستان از طریق نیروگاه‌هایی که با سوخت گاز مایع طبیعی وارداتی از قطر کار می‌کنند، نشان می‌دهد تولید برق با استفاده از این سوخت نه‌تنها دردی از پاکستان درمان نکرده، بلکه باعث افزایش قیمت نهایی تولید برق در این کشور شده است. موسسه اصلاح سیاست‌های پاکستان، در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده قیمت برق تولیدی در نیروگاه‌هایی که با استفاده از گاز وارداتی از قطر کار می‌کنند، بیشتر از قیمت تولید برق در نیروگاه‌هایی است که از نفت کوره استفاده می‌کنند. علاوه بر هزینه‌یی که دولت پاکستان بابت واردات گاز طبیعی مایع به قطر می‌پردازد، هزینه گزاف حمل دریایی، هزینه تبدیل دوباره گاز مایع به گاز طبیعی و هزینه انتقال آن به نیروگاه‌ها در نقاط دوردست پاکستان، باعث شده است تا در نهایت مردم این کشور تحت فشار هزینه‌های بالای تولید برق قرار گیرند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر