تغییر در اتاق به ضرورت تبدیل شده است

۱۳۹۳/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۵۴

گروه بازرگانی فراز جبلی

شنبه‌شب دانشگاه شریف شاهد برگزاری یک مناظره انتخاباتی مربوط به اتاق بازرگانی بود که به همت مجمع فعالان کسب‌وکار شریف و گروه روزگار نو برگزار شد. در ابتدای این جلسه دکترسعید سهراب‌پور رییس سابق دانشگاه صنعتی شریف بااشاره به اینکه به‌طور سنتی کسانی که در اتاق مدیریت را عهده‌دار می‌شوند از بازرگانان قدیمی هستند و واردات بیش از تولید و صادرات در اتاق بازرگانی مورد توجه قرار گرفته است، گفت: چشم همه نخبگان به توسعه صادرات است و در سال‌های اخیر شرکت‌های زیادی در این زمینه فعال شده‌اند. به گفته وی، اتاق باید بتواند در زمینه استفاده از بنگاه‌های دانش‌بنیان فعال شود و این موضوع با ایجاد تشکل‌های قوی امکان‌پذیر است. پس از وی علینقی مشایخی استاد اقتصاد دانشگاه شریف با توضیح این موضوع که چرا اتاق در سال‌های اخیر تا این اندازه اهمیت پیدا کرده است، گفت: ایران کشوری درحال گذار است. به گفته موسس دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه شریف زمانی که دولت منابع زیادی دراختیار داشت، شاهد ایجاد بخش عمومی بزرگ با کارایی کم بودیم ولی اکنون که قیمت نفت و منابع دولت کاهش یافته است، بودجه سرانه دولت نسبت به کارکنان به قیمت ثابت شاهد کاهش اساسی است. مشایخی افزود: درحال حاضر قدرت خرید کارمندان دولت به یک‌چهارم کاهش یافته است و بنیه فکری دولت نیز ضعیف شده است، درحالی که اداره کشور شکلی پیچیده‌تر به خود دیده است. به گفته وی، با تضعیف نسبی دولت در اقتصاد نقش بخش خصوصی اهمیت بیشتری برای کاهش بیکاری و رشد اقتصادی پیدا کرده است و اکنون اقتصاد فقط با کمک بخش خصوصی می‌تواند دچار شکوفایی شود. این استاد اقتصاد افزود: در چنین شرایطی مهم‌ترین وظیفه ایجاد فضای کسب‌وکار مناسب است و اتاق در این راستا می‌تواند نقشی اساسی ایفا کند.


صنایع بزرگ را دولت و شبه‌دولتی‌ها گرفته‌اند

همچنین محمدمهدی نایبی استاد دانشگاه شریف بااشاره به دو مشکل اساسی اقتصاد ایران یعنی نفتی بودن و دولتی بودن گفت: نفتی بودن اقتصاد عاملی برای رشد مصنوعی بدون کار و اندیشه شده است. به گفته نایبی بیماری هلندی مشکل اساسی اقتصاد ایران است و آوردن ارز به اقتصاد جز از کار انداختن اقتصاد ثمره‌یی نداشته است. وی افزود: دولتی بودن آفت بزرگ دیگر اقتصاد ایران است و سهم بخش خصوصی تنها 15 تا 20درصد است که جلوه‌گاه اصلی آن همان سوپرمارکت‌ها هستند، درحالی که صنایع بزرگ ایران اکثرا دولتی یا شبه‌دولتی هستند و حاصل این موضوع ناکارآمدی اقتصاد ایران شده است. به گفته این استاد دانشگاه شریف درچند سال اخیر خصوصی‌سازی عملا بخش دولتی را به شبه‌دولتی تبدیل کرد و آنچه رخ نداد بهبود یافتن کارایی کشور بود و بخش خصوصی دایما درحال لاغر شدن است. وی افزود: راه‌حل فروش بنگاه‌های بزرگ دولتی به بخش خصوصی نیست چون هنوز بخش خصوصی بزرگ در این مسیر شکل نگرفته است.


معرفی 4 گروه انتخاباتی

در ادامه در یک پنل نمایندگان 4 گروه به مناظره پرداختند. ابراهیم جمیلی از گروه ائتلاف بزرگ، حمید حسینی از گروه خواستاران تحول، مسعود خوانساری از ائتلاف برای فردا و مرتضی هداوندی از گروه روزگار نو شرکت‌کنندگان در این پنل بودند. در ابتدای این پنل جمیلی با معرفی ائتلاف بزرگ اعلام کرد این تشکل از 40 تشکل، تشکیل شده است که هسته اولیه آن توسط مجمع فعالان توسعه، خانه اقتصاد ایران، خانه معدن و انجمن مدیران صنعتی ایجاد شد. وی تاکید کرد: این گروه نماینده بخش خصوصی واقعی است و با آگاهی از مشکلات اقتصاد و آشنایی با مزیت‌ها قصد همسو کردن صدا در اقتصاد و ایجاد تغییر در اتاق بازرگانی را دارد.

حمید حسینی نیز با اعلام اینکه گروه تحول همان اصلاح‌طلبان در اتاق بازرگانی هستند، گفت: بدنه اصلاح‌طلب به‌دنبال ایفای افکار اصلاح‌طلبی در اتاق بازرگانی هستند و باتوجه به اینکه دولت نهم و دهم به ما اجازه نداد که برنامه‌های خود را به‌درستی ایفا کنیم، اکنون برگشته‌اند تا رسالت خود را به سرانجام برسانند. وی تاکید کرد: دلیل موفق نبودن آنها شرکت نداشتن در هیات‌رییسه اتاق بازرگانی بوده است. مسعود خوانساری نیز در این جلسه اعلام کرد: اتاق بازرگانی از سال‌ها پیش دچار انحصارگرایی بوده است و هنوز هم سنت‌گرا بودن در اتاق وجود دارد. وی افزود: با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید به بهبود شرایط این فرصت ایجاد شد که بخش خصوصی جدا از افراط و تفریط ایجاد شود تا افرادی بدون حاشیه به اتاق بازرگانی بیایند. مرتضی هداوندی هم با اعلام مشکلاتی که شرکت‌های دانش‌بنیان برای تجارت و تولید رو‌به‌رو هستند، گفت: متاسفانه اتاق بازرگانی در این مسیر همراهی کافی را با ما نداشت و به همین دلیل این گروه تصمیم به حضور در اتاق بازرگانی گرفت. به گفته وی، درحال حاضر قرار است یک لیست 10نفره از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف و معرفی 30نفر از اعضای قدیمی اتاق بازرگانی در انتخابات حضور داشته باشند.


ادعاهای حسینی

در ادامه رییس ستاد ائتلاف بزرگ بااشاره به مشکلات ساختاری قانون اتاق‌های بازرگانی خاطرنشان کرد: با قانون فعلی نمی‌توان پاسخگوی درخواست‌های فعالان اقتصادی بود. ابراهیم جمیلی عنوان کرد: افرادی که عضو اتاق آینده می‌شوند، باید تلاش کنند تا اتاق را در حل مشکلات فعالان اقتصادی یاری داده و راهی پیدا کنند که ادامه آن منجر به بهبود اقتصاد ملی شود. رییس ستاد ائتلاف بزرگ، نخستین اولویت کاری اتاق آینده را بسترسازی اقتصاد رقابتی در کشور عنوان کرد و افزود: ائتلاف بزرگ، مخالف تک‌صدایی در اتاق‌ها بوده و به‌دنبال آن است که با پیش‌بینی راه‌کارهایی همصدایی و همدلی میان اعضای اتاق‌های بازرگانی را ایجاد کند تا تجربه شورای اول شهر تهران تکرار نشود. جمیلی با اعلام حمایت ستاد ائتلاف بزرگ از شرکت‌های کوچک و بنگاه‌های کوچک اقتصادی خاطرنشان کرد: شرایط کنونی اقتصاد کشور با سال61 و 70 که قانون و اصلاحیه قانون اتاق‌ها به تصویب رسید، متفاوت است و می‌طلبد که با استفاده از تجربه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان اقتصادی کارا‌تر را در کشور ایجاد کرد. وی با بیان اینکه تا پیش از این با هیچ‌یک از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف ارتباط نزدیک نداشته است، بیان کرد: ما در اتاق آینده به‌دنبال تغییر هستیم، تغییری که دلخواه نیست و جنبه اجبار دارد. سیدحمید حسینی اما در ادامه صحبت‌های جمیلی اعلام کرد: جمیلی نماینده مجمع فعالان توسعه است و 3 دوره است که ریاست اتاق را برعهده داشته است. به گفته وی، آنها فرصت کافی برای نشان دادن خود در اتاق داشته‌اند ولی جنگ تهران و شهرستان‌ها عاملی شد که افراد خوش‌فکر نتوانند در اتاق خود را مطرح کنند. به گفته حسینی این افراد جلوی اصلاح‌طلبان در اتاق بازرگانی را گرفته‌اند. ابراهیم جمیلی در پاسخ حسینی گفت: ما افتخار می‌کنیم به سنتی بودنمان و با اینکه به ما سنتی می‌گویند افرادی از شرکت‌های نوآور در این گروه حضور دارند و گروه‌هایی که ما را متهم به سنتی بودن می‌کنند، به‌دنبال جذب افراد ما هستند. به گفته جمیلی زمانی که ما از خاموشی حمایت می‌کردیم، آقایان تحول با احمدی‌نژاد و دولتش لابی کردند تا نهاوندیان را به ریاست برسانند. به گفته وی، اکنون افراد از احمدی‌نژاد انتقاد می‌کنند ولی خود آقایان با آنها بستند. جمیلی تاکید کرد که من نه اصولگرا هستم و نه اصلاح‌طلب و فقط بلد هستم که تولید انجام دهم. به گفته وی، ما نیاز به هوای تازه داریم. جمیلی تاکید کرد: تحول توسط وی و آقای اخوان و چند نفر دیگر قبل از حضور شما پایه‌گذاری شد. در ادامه حامد شهمیرزادی با انتقاد از صحبت‌های حمید حسینی گفت: مردم از این دغدغه‌های چالشی خسته هستند و نمی‌خواهیم انتقاداتی مثل صحبت‌های آقای حسینی را بشنویم چراکه آقای حسینی دایما می‌گویند قبلی‌ها بد بودند و ما خوب هستیم که این موضوع با تشویق حضار همراه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر