تنها راه فرار از ترافیک و آلودگی هوا در تهران
اسماعیل دوستی، نایبرییس کمسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ۸۶درصد آلودگی هوای تهران ناشی از آلایندگی وسایل حمل و نقل عمومی است، گفت: برای برطرف کردن آلودگی و فرار از ترافیک سنگین تهران، حمل و نقل ریلی باید در 3حوزه درونشهری، حومهیی و بین شهری توسعه یابد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دوستی با تاکید بر اینکه یکی از برنامههای مدیریت شهری روز دنیا در کلانشهرها بهرهگیری از حمل و نقل ریلی است و ما باید در این جهت گام برداریم، گفت: با حمل و نقل ریلی علاوه بر رفع آلودگی از میزان ترافیک نیز کاسته میشود.
وی با بیان اینکه مضرات استفاده از وسایل حمل و نقلی آلاینده روز به روز بیشتر خود را نشان میدهد، افزود: براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت(WHO) سالانه بیش از یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر در جهان در اثر آلودگی جان خود را از دست میدهند. جالب اینکه این بحران علاوه بر جانداران بر ساختمانها نیز تاثیرگذار است و به مرور به تخریب آنها منجر میشود.
دوستی اضافه کرد: براساس مستندات آلودگی هوا چهارمین عامل مرگومیر در جهان است. به این ترتیب که از هر ۱۰مرگ در جهان یک نفر بر اثر آلودگی هوا جان میبازد و در همین راستا 5.5 میلیون نفر از جانباختگان دنیا بر اثر صدمات ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند.
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه طبق مطالعات تطبیقی آلودگی هوا در ایران سالانه حدود ۴هزار و ۴۰۰نفر در شهر تهران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند، گفت: هر چند این آمار هنوز از سوی نهادهای رسمی مورد تایید قرار نگرفته اما با در نظر داشتن متوسط این رقم در نمای کلی در سراسر کشور هزینهیی بالغ بر ۸۰هزار میلیارد تومان در سال بر مبنای قیمت دلار روی دست کشور میگذارد درحالی که با رقم بسیار کمتری میتوان این خطر را از شهر دور نگه داشت.
دوستی عنوان کرد: براساس مطالعات صورت گرفته میزان آلودگی ناوگان ریلی در مقایسه با حملونقل جادهیی در کلانشهری مثل تهران کمتر از ۳درصد خواهد بود همین مساله برای لزوم روی آوردن به حمل و نقل ریلی کافی است.
نایبرییس کمسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه حمل ریلی درون شهری، حومهیی و برون شهری باید به یکدیگر اتصال و پیوند داشته باشند، افزود: نقاط اتصال این سه باید در مراکز شهرها باشد تا دسترسی مردم به نقاط دلخواه میسر شود تا نیازی به استفاده از سایر مُدهای حمل و نقل نباشد.
وی تاکید کرد: درحال حاضر در کلانشهر تهران حمل و نقل ریلی بیشتر معطوف به حمل و نقل ریلی درونشهری(مترو) است و باید برنامههای وزارت راه و شهرسازی و راهآهن جمهوری اسلامی ایران برای توسعه حمل و نقل حومه را نیز بیش از پیش جدی گرفت.
دوستی یادآور شد: مجموع خطوط ریلی تهران تا پایان سال به حدود ۳۰۰کیلومتر خواهد رسید درحالی که این آمار در شهر ریل پایه توکیو که ریل را مبنای حمل و نقل خود قرار داده دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر است.
