روی موج خبر

۱۳۹۶/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۱۰۰

نگهداری ارز بیش از ۱۰ هزار یورو قاچاق است

فارس سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: نگهداری بیش از ۱۰ هزار یورو یا معادل آن از ارزهای خارجی، قاچاق محسوب می‌شود. قاسم خورشیدی گفت: در اجرای بند الف ماده 7 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بانک مرکزی مکلف بود، میزان ارز قابل مبادله و نگهداری در داخل کشور را مشخص و اعلام کند که اخیرا این تکلیف قانونی خود را انجام داد. سخنگوی مرکزی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: براین اساس سقف 10 هزار یورو یا معادل آن از ارزهای خارجی برای مبادله و نگهداری در داخل کشور اعلام شده است و هر یک از اشخاص حقیقی یا حقوقی که بیش از این مبلغ را خارج از سیستم بانکی در اختیار داشته باشد، قاچاق تلقی می‌شود و در صورت مشاهده جمع‌آوری خواهد شد و فرد نگهداری‌کننده به مجازات مقرر قانونی محکوم می‌شود. وی با بیان اینکه مهلت اجرای این دستورالعمل سه ماه است، گفت: اگر کسی بیش از این ارز را خارج از سیستم بانکی در اختیار دارد، می‌تواند با مراجعه به سیستم بانکی و افتتاح حساب ارزی، سپرده‌گذاری کند. خورشیدی افزود: همچنین این اشخاص می‌توانند این مبلغ را به نرخ آزاد به سیستم بانکی یا شبکه صرافی کشور بفروشند و معادل آن ریال در اختیار بگیرند.


تولید ۵ سواری متوقف شد

ایسنا اسفند ماه سال گذشته تولید پنج مدل خودرو سواری در خودروسازان داخلی به صفر رسید. در این مدت تولید خودرو وولیکسC30 شرکت خودروسازی راین با کاهش هزار درصدی همراه بوده و از ۱۰۸ دستگاه در اسفند ۱۳۹۴ به صفر کاهش یافت. تولید خودرو ام‌وی‌ام S110شرکت مدیران خودرو نیز متوقف شده و از ۱۹۰۷ دستگاه در اسفند ۱۳۹۴ به صفر رسید. همچنین تولید ام‌وی‌ام ۵۳۰ دیگر محصول مدیران خودرو نیز ۱۰۰درصد کاهش یافته و از ۱۲۹ دستگاه در اسفند ۱۳۹۴ به صفر کاهش یافت. اسفند ماه سال گذشته تولید ام‌وی‌ام110 4CYL شرکت مدیران خودرو نیز متوقف شده و از ۱۱۰ دستگاه در اسفند ۱۳۹۴ به صفر رسید. در این مدت تولید لیفان ۸۲۰ شرکت کرمان موتور هم با کاهش هزار درصدی همراه بوده و از چهار دستگاه در اسفند ۱۳۹۴ به صفر کاهش یافت.


عدم ثبت افزایش سرمایه صندوق‌ ضمانت صادرات

ایسنا افزایش ۳۰۰میلیون دلاری سرمایه‌ صندوق‌های ضمانت صادرات ایران، صندوق حمایت از تحقیقات، صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی، صندوق توسعه و حمایت از صنایع دریایی، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک ثبت نشده است. براساس گزارش تفریغ بودجه سال 1394 و براساس بند (ز) تبصره (5) به دولت اجازه داده می‌شود، به منظور افزایش سرمایه دولت در صندوق‌های ضمانت صادرات ایران، حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک، بیمه فعالیت‌های معدنی، توسعه و حمایت از صنایع دریایی و ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، در سال 1394 از محل وصولی اقساط حساب ذخیره ارزی، ۲۰۰میلیون دلار به صندوق ضمانت صادرات ایران و ۱۰۰میلیون دلار به سایر صندوق‌های موضوع این بند به نسبت مساوی پرداخت کند. نرخ تبدیل مبالغ دلاری مذکور، نرخ روز بانک مرکزی ایران است. در راستای اجرای مفاد حکم این بند، از محل 709میلیون و 920هزار دلار وصولی اقساط حساب ذخیره ارزی، مبالغ مقرر جهت افزایش سرمایه دولت در صندوق‌های مشمول و نرخ تبدیل مبالغ ارزی اختصاص یافته، به نرخ روز بانک مرکزی ایران بوده است.


امضاهای طلایی دردسرساز در تجارت

مهر رییس مجمع واردات گفت: مشکلات مالیاتی واردکنندگان، همچنان پابرجا بوده و رفع نشده است. علیرضا مناقبی، رییس مجمع واردات، تسهیل واردات رسمی را یکی از راه‌های مبارزه با قاچاق دانسته و گفت: این راه با سخت‌گیری بر واردکنندگان به‌ویژه از نظر مالیاتی تقریبا مغفول مانده است.

وی افزود: تا زمانی که قانون یکسانی برای اخذ مالیات از همه نداشته باشیم، مشکلات واردات رسمی پابرجاست. مناقبی در خصوص افزایش 2درصدی مالیات علی‌الحساب واردات برای واردکنندگان گفت: مشکلات مالیاتی واردکنندگان همچنان پابرجاست و رفع نشده است؛ اینکه مالیات بر واردات از واردکننده‌یی گرفته شود یا نه، بستگی به این دارد که واردکننده بتواند سازمان مالیاتی را قانع کند یا خیر. این مسائل تا زمانی که قانون مالیاتی یکسانی برای همه نداشته باشیم، رخ می‌دهد و نمی‌توانیم از آثار منفی آن در اقتصاد اجتناب کنیم. به گفته وی، در بحث مالیات بر واردات، قانون باید اظهارنامه واردکنندگانی را که دفاتر رسمی و درست دارند بپذیرد؛ البته قرار بر این است که اظهارنامه افراد مورد تایید قرار بگیرد؛ مگر خلاف آن ثابت شود.

در واقع قانون بر این مبنا نیست که واردکننده خلافکار است و باید بیاید و ثابت کند که خلافکار نیست. قانون مبنای اخذ مالیات را، اظهارنامه رسمی واردکننده می‌داند. مناقبی با بیان اینکه بروکراسی، ضد شفافیت و عملکرد صحیح در اقتصاد است، اظهار کرد: مکانیزه‌تر شدن سیستم‌ها به کاهش بروکراسی و شفافیت بیشتر اقتصاد کمک می‌کند.این در حالی است که با مکانیزه شدن سیستم‌ها، می‌توانیم جلو تخلف‌های احتمالی را بگیریم. در سیستم‌های شفاف و مکانیزه، بحث امضاهای طلایی و رانت معنایی ندارد؛ ضمن اینکه در فضای شفاف، چنین مشکلاتی به‌هیچ‌وجه مطرح نیست. به گفته وی، پنجره واحد حرکت خوبی است که می‌تواند اقتصاد کشور را به سمت شفاف‌سازی سوق بدهد. این شفافیت، شامل تولید و تجارت انواع و اقسام کالاها از جمله خدمات فنی و مهندسی هم هست؛ اما مساله این است که بسیاری از افرادی که منافعشان در گرو قاچاق و بحث امضاهای طلایی است، جلو پیشرفت این حرکت را می‌گیرند. مناقبی گفت: معضلات و مشکلاتی که امروز در واردات پابرجاست، به این مساله بازمی‌گردد که قاچاق، یک پدیده جدی در کشور ماست و کسانی که منافعی در قاچاق دارند، با هر نوع شفاف‌سازی امور تجاری مخالفت می‌کنند. این فعال اقتصادی در خصوص تغییر در ترکیب کشورهای صادرکننده به ایران گفت: بحث ما منع یا تشویق واردات از کشورهای خاصی نیست؛ بلکه اولویت باید این باشد که کالای ضعیف وارد کشور نشود؛ این در حالی است که امروز در ایران، کالای چینی به جنس خراب و بد داشتن شهره است، اما واقعیت این نیست. بلکه چین، از بزرگ‌ترین صادرکنندگان کالا به دیگر کشورها از جمله کشورهای توسعه‌یافته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر