اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۵۴۳

از سرگیری عرضه سوخت هوایی در بورس انرژی

مدیرعامل بورس انرژی با اشاره به برنامه عرضه فرآورده‌های نفتی دو پالایشگاه در روز شنبه(19فروردین ماه 1396) گفت: تاکنون 30میلیارد تومان منابع مالی جدید جهت انجام معاملات و تامین وجه شرکت‌های توزیع نیروی برق از طریق بورس انرژی طی فروردین ماه امسال به حساب این شرکت‌ها واریز شده است.

به گزارش «تعادل» سیدعلی حسینی در گفت‌وگو با فارس افزود: در جلسه معاملاتی امروز کالاهای آیزوفید، آیزوریسایکل و حلال 402 پالایش نفت تبریز، حلال 402 و آیزوریسایکل پالایش نفت تهران و متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی عرضه خواهند شد.

حسینی به از سرگیری عرضه‌های سوخت هوایی شرکت ملی پخش در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی اشاره کرد و افزود: حجم عرضه این فرآورده 500 تن و به مقصد ارمنستان از انبار نفت اراک است. وی همچنین به تخصیص منابع مالی به شرکت‌های توزیع نیروی برق برای انجام معامله در فروردین ماه 96 خبر داد و گفت: 30میلیارد تومان منابع مالی جدید جهت انجام معاملات و تامین وجه شرکت‌های توزیع نیروی برق از طریق بورس انرژی طی فروردین ماه امسال به حساب این شرکت‌ها واریز شده و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تخصیص منابع مالی مجدد برای انجام معاملات و تامین وجه شرکت‌های توزیع نیروی برق همچنان ادامه خواهد یافت. طی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در بازار برق بورس انرژی نمادهای کم‌باری، میان‌باری و بارپایه به ترتیب با متوسط قیمت‌‌های 310.000، 329.000 و 328.997ریال بر مگاوات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

همچنین در آغاز جلسه معاملاتی این روز، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان‌باری روزانه و کم‌باری روزانه 15.2.96 گشایش یافتند همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان‌باری روزانه و کم‌باری روزانه 20.1.96، 21.1.96 و 22.1.96 در پایان جلسه معاملاتی دیروز متوقف و فرآیند تحویل آنها آغاز شد.

همچنین در این روز در تابلو سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یک سال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران در نماد سنندج 961 تعداد 18قرارداد با ارزشی بالغ بر 74میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

در مجموع در جریان معاملات روز چهارشنبه 16فروردین ماه 96 بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 5975 قرارداد معادل 73,480مگاوات ساعت به ارزش بیش از 23میلیارد و 451میلیون ریال بود.

براساس این گزارش در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران نیز کالاهای گاز بوتان، گاز پروپان، گاز مایع صنعتی و برش سنگین پتروشیمی بندرامام، میعانات گازی پالایش گاز ایلام، برش سنگین پتروشیمی شازند و آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس در رینگ داخلی و حلال 402 پالایش نفت تبریز و گاز مایع پالایش نفت لاوان در رینگ بین‌الملل عرضه شدند که کل معاملات صورت‌ گرفته، معادل 13.113 تن و به ارزش بیش از 16.7میلیارد تومان است.

از نکات مهم معاملات آخرین روز معاملاتی هفته گذشته می‌توان به معامله 3000متر مکعب حلال 402 پالایش نفت تبریز و رقابت خریداران این محصول در رینگ بین‌الملل اشاره کرد. از دیگر نکات بازار فیزیکی این روز نیز می‌توان به معامله بیش از 7.500تن میعانات گازی پالایش گاز ایلام در رینگ داخلی اشاره کرد.


بررسی میزان سود نقدی صنایع طی یک‌سال گذشته

در سال گذشته، برخی صنایع کمترین سود نقدی را در مجامع خود تقسیم کردند که البته در این امر تعداد شرکت‌های فعال در این گروه‌ها و سال مالی آنها چندان بی‌تاثیر نیست.

به گزارش «تعادل» سود نقدی تقسیمی شرکت‌های فعال در بازار سرمایه همواره یکی از راه‌های دریافت بازدهی مناسب از سرمایه‌گذاری در بورس به شمار می‌رود و اغلب سرمایه‌گذاران با دیدگاه بلندمدت در مجامع عمومی شرکت‌ها جهت دریافت سود نقدی تقسیمی شرکت می‌کنند تا از سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های خود در بورس طی یک‌سال سود مناسبی کسب کنند.

بر اساس اطلاعات موجود، در سالی که گذشت 36 صنعت فعال در بازار سرمایه بیش از 30هزار و 675 میلیارد تومان درآمد واقعی کسب کردند و از این میزان حدود 25هزار و 457میلیارد تومان را به صورت سود نقدی به سهامداران خود اختصاص دادند. بر این اساس از میان 36صنعت فعال در بورس بیشترین سود نقدی تقسیمی توسط صنعت محصولات شیمیایی با 27 شرکت فعال رقم خورده و این گروه با تقسیم سود نقدی 5هزار و 747میلیارد تومان حدود 84درصد از درآمد واقعی خود را به سهامدارانش اختصاص داده است. بعد از آن گروه مخابرات با دو شرکت فعال رتبه دوم را از نظر تقسیم بیشترین سود نقدی به خود اختصاص می‌دهد و حدود 4هزار و 474میلیارد تومان را میان سهامدارانش تقسیم می‌کند. در کنار آن شرکت‌های چند رشته‌یی صنعتی با چهار شرکت فعال در بورس بیشترین سود نقدی را میان سهامداران خود تقسیم کرده، چرا که این گروه 102درصد از درآمد واقعی خود را به سهامدارانش اعطا کرده و در مجموع سود نقدی تقسیمی صنعت مذکور 4هزار و 322میلیارد تومان محاسبه می‌شود.

همچنین صنایعی همچون فلزات اساسی، استخراج کانه‌های فلزی، مواد و محصولات دارویی و نیز تامین برق و بخار آب رتبه‌های بعدی را از آن خود می‌کنند. این در حالی است که برخی صنایع کمترین سود نقدی را در مجامع خود تقسیم کردند که البته در این امر تعداد شرکت‌های فعال در این گروه‌ها و سال مالی آنها چندان بی‌تاثیر نیست. بر این اساس، می‌توان به صنایعی همچون کشاورزی و دامپروری، استخراج زغال‌سنگ، انتشار، منسوجات، محصولات کاغذی و ساخت رادیو اشاره کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر