وعده بودجه ۱۰ میلیاردی تئاتر

۱۳۹۵/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۹۰۶

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از افزایش ۱۰میلیارد تومانی بودجه تئاتر در سال ۹۶ خبر داد. به گزارش ایسنا، رضا صالحی‌امیری بیان کرد: در سال آینده بنا داریم مجموعه تئاتر کشور را تقویت کنیم و برآورد کرده‌ایم که بودجه حوزه تئاتر را ۱۰میلیارد تومان برای سال ۹۶ افزایش دهیم چون تئاتر نیاز جامعه ایران است و برای توسعه فرهنگی جامعه ایرانی نقش مهمی دارد.

وی با اشاره به مضامین جشنواره امسال گفت: این مجموعه در انتقال فرهنگ ایرانی به مجموعه جامعه می‌تواند نقش بی‌بدیل داشته باشد. تئاتر در دهه چهارم انقلاب درحال یک جهش است و آینده خوب و امیدبخشی برای آن می‌بینم. صالحی‌امیری همچنین اضافه کرد: بازسازی تئاترشهر در سال آینده تکمیل می‌شود به خصوص اینکه تئاترشهر یک مکان نوستالژیک برای تهرانی‌هاست.

وی که با حضور در مجموعه تئاترشهر به تماشای نمایش«پستو» از شهرستان بیجار نشسته بود با اشاره به این اثر گفت: علاقه‌مند بودیم در جمع هنرمندان باشیم و کار نمایشی استان کردستان را که فرهنگی غنی دارد،؛ تماشا کردیم. امسال مجموعه تئاتر فجر با همت معاونت هنری و دست‌اندرکاران این جشنواره حرکت بسیار خوبی را آغاز کرد و در این دوره ۱۸۷ اجرا به همراه ۱۹ اجرای خارجی از ۱۲کشور حضور دارند که تهران و شهرستان‌ها نیز بیش از 100 اجرا را در جشنواره دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امسال استان‌ها حضور فعال و خوبی در جشنواره داشتند و میانگین سنی کارگردان‌ها نیز ۳۶سال بوده که حضور نسل جدیدی را نشان می‌دهد. صالحی‌امیری خاطرنشان کرد: تئاتر ریشه سینما و هنر و اساسا مادر هنر است. هویت هنر از تئاتر گرفته می‌شود و از این نظر این هنر دارای سابقه و علایق خاصی نزد مردم است.

وی با اشاره به بیش از ۹۰ اجرا در طول سال که در تهران به شکل روزانه به صحنه می‌روند، گفت: تئاتر نیاز جامعه ایران است و مضامینی که در این جشنواره به کار گرفته شده ازجمله سبک زندگی، مسوولیت و اخلاق اجتماعی، روابط انسانی، ادبیات و هنر ایرانی از اتفاقات خوب این رویداد است.

او با بیان اینکه استفاده بیش از ۹۳درصد نمایش‌ها از متن ایرانی نشان از بلوغ کارگردانان دارد، گفت: در دهه چهارم انقلاب اسلامی، تئاتر ایران درحال جهش است و آینده تئاتر را رضایت‌بخش و امیدبخش می‌دانم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به اینکه آیا نخستین حضورش در حوزه تئاتر ادامه‌دار خواهد بود یا خیر، بیان کرد: من قبلا هم به تئاتر می‌آمدم و به آن علاقه‌مند بودم. از این به بعد هم می‌آیم اما سعی می‌کنم غیررسمی بیایم که جذابیت بیشتری برایم داشته باشد. بخشی از مصرف فرهنگی بنده فیلم، موسیقی و تئاتر است که البته علقه ما فرهنگی‌ها به هنر ذاتی و درونی است.

او با تاکید بر اینکه تئاتر مربوط به دیروز و امروز ایران نیست و تعزیه به عنوان یکی از برنامه‌های آیینی ما قدمتی طولانی دارد، ادامه داد: تئاتر در دل خود همه هنرها ازجمله موسیقی را دارد و ما نیازمند توجه و توسعه بیشتر آن هستیم که انشاءالله در سال ۹۶ شاهد خواهیم بود که تئاتر جهش امیدبخشی خواهد داشت.

وی گفت: ۴۰۰پروژه در سطح کشور در دست احداث داریم که کمک‌های سرمایه‌گذاران در این زمینه را می‌طلبد چراکه دولت به تنهایی توانایی تکمیل همه این پروژه‌ها را ندارد. امسال ۴۰پروژه به بخش‌های مردمی ازجمله نهادهای صنفی بخش هنر واگذار شده است. شما مطمئن باشید در سال ۹۶ این حرکت شتاب بیشتری خواهد گرفت و زیرساخت‌ها را تا حدی که لازم باشد، تکمیل می‌کنیم و تلاش می‌کنیم، مشارکت بخش خصوصی و نهادهای عمومی خصوصا نهادهای هنری و موسسات فرهنگی را بیشتر داشته باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر