اخبار

۱۳۹۵/۱۰/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۲۲۹

جبران کم‌بارشی امسال

در ‌بهمن و اسفند‌‌

رییس سازمان هواشناسی با بیان اینکه بارش سال جاری 40.1درصد بارش سال گذشته است، گفت: منابع آلوده‌کننده هوا‌ در شهرهای بزرگ و صنعتی خودروها، نیروگاه‌ها، کارخانه‌ها، برخی کوره‌ها و‌‌ سیستم‌های حرارتی خانگی‌ هستند. به گزارش فارس، داود پرهیزکار درباره احتمال وقوع بارش در ماه‌های پایانی سال جاری اظهار داشت: متاسفانه در سال جاری میزان بارش نسبت به سال قبل حدود 60 درصد کمتر است و درواقع بارش‌های امسال فعلا 40 درصد بارش‌‌های سال قبل است. ‌وی با اشاره به اینکه‌ در بهمن‌ماه انتظار بارش نزولات جوی در حد مناسب وجود دارد، ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم در بهمن و اسفند امسال بخشی از کم‌بارشی‌ها جبران شود. رییس سازمان هواشناسی گفت: خشکسالی، بارش کمتر از حد معمول است که منجر به تغییر الگوی آب و هوایی می‌شود، بنابراین خشکسالی‌ اساسا به حالتی از خشکی ناشی از کمبود بارندگی اطلاق می‌شود‌. وی اضافه کرد: خشکسالی معمولا براساس درجه خشکی (در مقایسه با مقادیر نرمال یا میانگین‌) و طول دوره خشکی تعریف می‌شود، خشکسالی یک پدیده طبیعی است که در اثر تغییرات الگو‌‌های آب و هوایی ناشی از کاهش نزولات جوی کمتر از حد معمول خود به خود به وجود می‌آید و ادامه آن موجب عدم تعادل اکولوژیکی و هیدرولوژیکی می‌شود. رییس سازمان هواشناسی گفت: بررسی خشکسالی‌‌های کوتاه‌مدت حکایت از افزایش‌ نسبی وسعت پهنه‌های درگیر با خشکسالی ‌در آبان‌ماه امسال نسبت به مهرماه است که در ‌بیشتر مناطق کشور صدق می‌کند.


درخواست مجوز از اوفک برای خرید فلایت چک

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از ارائه درخواست صدو مجوز برای خرید فلایت چک دوم خبر داد. به گزارش تسنیم، رحمت‌الله مه‌آبادی درخصوص برنامه شرکت فرودگاه‌ها برای خرید فلایت چک دوم و سوم برای کشور، اظهار کرد: خرید هواپیمای فلایت چک (هواپیمای وارسی پروازی) به صورت مستقیم از کارخانه بیچ کرافت (دانمارک) نیازمند صدور مجوز اوفک است. وی تصریح کرد: تقاضای خرید هواپیمای فلایت چک دوم را به کارخانه بیچ کرافت ارائه کرده‌ایم. وی با بیان اینکه درخواست صدور مجوز اوفک را برای خرید فلایت چک داده‌ایم، تاکید کرد: علاوه بر این از سایر منابع نیز برای خرید فلایت چک با توجه به نیاز کشور اقدام کرده‌ایم.


2 بسته تشویقی برای انبوه‌سازان در حوزه بازآفرینی

محمدسعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی از تهیه 2بسته تشویقی برای انبوه‌سازان در حوزه فعالیت‌های بازآفرینی شهری از سوی وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت: ما باید در این فرآیند نقش محوری را به توسعه‌گران داده و خود به عنوان حمایت‌گر در این مسیر حرکت کنیم. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ایزدی اضافه کرد: در نخستین بسته به عنوان الگو و پایلوت ضمن معرفی اراضی و املاک موجود در بافت‌های ناکارآمد در شهرهای مختلف، شرایط را برای آغاز پروژه‌های نوسازی و بهسازی انبوه‌سازان فراهم کرده و در کنار این اقدام تسهیلات، تخفیف‌ و بسته‌های تشویقی مناسبی را برای آنها در نظر می‌گیریم. معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در بسته اول زمین، تسهیلات و تخفیف‌های شهرداری از سوی دولت در اختیار انبوه‌ساز گذاشته خواهد شد، گفت: دولت اصرار زیادی بر تداوم این مسیر ندارد؛ چراکه نقش محوری در این بخش را بر دوش بخش خصوصی می‌بیند ولی به نظر می‌رسد این اقدام برای ورود انبوه‌سازان به عرصه نوسازی و بهسازی محلات هدف، اقدامی خوب و مناسب به شمار رود. مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در تشریح بسته تشویقی دوم نیز بیان کرد: در این بخش دولت به عنوان حمایت‌گر یا تسهیل‌گر عمل کرده و انبوه‌ساز با توجه به نقش توسعه‌گری خود مبنی بر مذاکره با مردم و ساکنین، همچنین تعریف پروژه‌هایی با هدف ارتقای کیفیت سطح زندگی متولی اجرای برنامه‌ها در محلاتی که در نشست‌های ستاد بازآفرینی استانی به‌عنوان محلات هدف نام گرفته‌اند، تعریف خواهند شد. این مقام مسوول اظهار کرد: ما در این بسته تشویقی متعهد می‌شویم تا تمام امکاناتی را که می‌توانیم به‌عنوان حمایت - اعم از تسهیلات، راه‌اندازی صندوق‌های تامین منابع مالی در سطوح مختلف و اجرای بسته‌های تشویقی - در این جریان داشته باشیم برای توسعه‌گر فراهم و آن را دنبال کنیم.


ظرفیت‌سازی برای 1۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری ریلی

مدیرکل امور بین‌الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: پس از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها، ظرفیت‌سازی بیش از ۱۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی کشور صورت گرفته است. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس نظری درباره گشایش‌های برجامی در این حوزه افزود: افزایش سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی از مهم‌ترین سیاست‌های راه آهن در حوزه ریلی است تا ضمن برقی کردن برخی از خطوط، شاهد آغاز فعالیت قطارهای سریع‌السیر در کشور باشیم. وی با اشاره به مذاکره با شرکت‌های ایتالیایی برای انجام سرمایه‌گذاری در 4 پروژه بزرگ ریلی کشور با بیش از ۴ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری گفت: برای ساخت خط ریلی قطارهای سریع‌السیر قم - اراک با این شرکت‌ها به توافق رسیده‌ایم و در آینده قرارداد ما با آنها نهایی می‌شود. مدیرکل امور بین‌الملل راه‌آهن ایران یادآور شد: با نهایی شدن مذاکرات ما با شرکت‌های ایتالیایی در این پروژه، مذاکرات برای ساخت مسیر قطار سریع‌السیر تهران - همدان آغاز شده و براساس توافق دیگری مقرر شده است، ایتالیایی‌ها در شهرهای اطراف تهران برای راه‌اندازی یک مرکز تست قطعات و ناوگان ریلی سرمایه‌گذاری کنند. وی با اشاره به سرمایه‌گذاری یک شرکت چینی برای مسیر ریلی سریع‌السیر تهران - اصفهان افزود: قرارداد سرمایه‌گذاری در این مسیر به ارزش ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار امضا شده و هم‌اکنون این پروژه بزرگ ریلی در دست ساخت است.

مشاهده صفحات روزنامه