جزئیات مشارکت بخش خصوصی در توسعه فرودگاهها
گروه راه و شهرسازی|
بسیاری از مسوولان و کارشناسان حوزه هوانوردی بر این اصل باور دارند که توسعه فرودگاههای بزرگ، فعال کردن فرودگاههای بدون پرواز، تکمیل و ساخت فرودگاههای نیمهکاره اثرات مهم و پررنگی در بهبود وضعیت و توسعه صنعت هوانوردی در کشور دارند. از طرف دیگر به دلیل آنکه درآمدها و منابع مالی دولت محدود هستند و تجربه سالهای اخیر در حوزه هوانوردی نشان داده که به خصوص در بخش ساخت و توسعه فرودگاهها دیگر مانند قبل نمیتوان تنها روی منابع دولتی تکیه کرد. در نتیجه لازم است تا از منابع دیگر مانند بخش خصوصی برای ادامه ساخت فرودگاههایی که نیمهکاره رها شدهاند، استفاده کرد. در همین رابطه به تازگی مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشور با اعلام این خبر که قرار است از تواناییهای بخش خصوصی برای توسعه 5 فرودگاه در کشور استفاده شود، نوید ورود بخش خصوصی به فرودگاهها بعد از چندین سال یکهتازی دولت را داد.
در این رابطه، غلامحسین باقریان، معاون برنامهریزی و نظارت شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در گفتوگو با «تعادل» در پاسخ به این سوال که 5 فرودگاهی که مدیرعامل شرکت فرودگاهها از ورود بخش خصوصی برای توسعه آنها خبر داده بود گفت: این 5فرودگاه، شامل فرودگاههای بینالمللی اهواز، چابهار، هاشمینژاد مشهد، شهید بهشتی اصفهان و فرودگاه تبریز است.
عضو هیاتمدیره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشور ادامه داد: بر اساس توافقهای انجام شده قرار است تا از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه فرودگاهها نام برده شده استفاده شود.
غلامحسین باقریان توضیح داد: قرار است این فرودگاهها با کمک بخش خصوصی و در راستای افزایش ظرفیت توسعه پیدا کنند.
این مقام مسوول افزود: در خصوص توسعه فرودگاه بینالمللی تبریز در فروردین ماه توافقی با ایتالیاییها انجام و یادداشت تفاهمی هم برای سرمایهگذاری، طراحی و احداث ترمینال مسافری در فرودگاه بینالمللی تبریز به ارزش ۵۰ میلیون یورو بین مدیرعامل شرکت فرودگاههای و ناوبری هوایی ایران و رییس شرکت سهامی خاص ویتالی فعال در زمینه ساختوساز به امضا رسید.
غلامحسین باقریان ادامه داد: ترمینال مذکور در دو فاز احداث خواهد شد و گنجایش پذیرش همزمان مسافران یک پرواز پهن پیکر و دو پرواز متوسط را خواهد داشت. این ترمینال در فاز نخست در مساحت ۲۰ هزار مترمربع احداث میشود که بر اساس طرح جامع فرودگاه بینالمللی تبریز میتواند تا ۵۰ هزار مترمربع در فاز دوم نیز افزایش داشته باشد.
باقریان همچنین در خصوص توسعه فرودگاه شهید بهشتی اصفهان گفت: قرار است طرح توسعه این فرودگاه بینالمللی با مشارکت و سرمایهگذاری 120 میلیون یورویی شرکت وینسی فرانسه انجام شود. عضو هیاتمدیره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در خصوص علت توسعه فرودگاه چابهار نیز افزود: توسعه این فرودگاه در راستای توسعه مناطق واقع شده در سواحل مکران مورد توجه قرار گرفته است.
معاون برنامهریزی و نظارت شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد: اولویت ما برای توسعه فرودگاههای کشور توجیه اقتصادی این فرودگاههاست و به همین دلیل است که این 5 فرودگاه برای توسعه و افزایش ظرفیت انتخاب شدهاند.
غلامحسین باقریان گفت: از آنجایی که این فرودگاهها از ظرفیت بالای مسافر و تقاضا برخوردار هستند به همین دلیل نیاز است تا این فرودگاهها توسعه پیدا کنند.
باقریان با اشاره به این موضوع که درست است که از خارجیها برای توسعه فرودگاههای کشور استفاده میکنیم خبرداد و گفت: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی داخل کشور هم برای توسعه فرودگاههای کشور در دستور کار شرکت فرودگاهها قرار دارد و در همین راستا قرار است برای توسعه فرودگاههای اهواز و چابهار فراخوان مشارکت داده شود و بر اساس آن شرکتهایی که در این امر مشارکت ممیکنند تعیین خواهند شد. معاون برنامهریزی و نظارت شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ضرورت رشد اقتصاد ملی را اصلیترین دلیل توسعه فرودگاههای کشور دانست و گفت: از آنجایی که فرودگاهها یکی ضرورتهای توسعه اقتصاد ملی هستند در نتیجه لازم است تا برای توسعه هر چه بیشتر آنها در راستای افزایش ظرفیتشان اقدام سود.
باقریان تصریح کرد: درست است که بسیاری از مسوولان صنعت هوانوردی به خصوص شخص مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشور اعلام میکنند که تمام فرودگاههای کشور زیانده هستند اما تمامی اینها دلیل نمیشود تا از اقدام برای توسعه آنها فروگذار کنیم.
باقریان تاکید کرد: اگر ملاک ما سوددهی و زیاندهی فرودگاهها در کشور باشد تمامی فرودگاههای کشور به جز فرودگاه امام(ره) زیانده هستند.
عضو هیاتمدیره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: موضوع مهمی که نباید نادیده گرفته شود آن است که همزمان با توسعه شهرها این نیاز احساس میشود که فرودگاهها نیز به عنوان یکی از ابزارهای توسعه شهرهای کشور، توسعه پیدا کنند.
باقریان تصریح کرد: علاوه بر این با توجه به رشد 8، 9 درصدی اقتصاد در سالهای آینده لازم است تا فرودگاهها نیز به عنوان یکی از بازوهای کمککننده به رشد اقتصادی در کشور توسعه و گسترش یابند.
این مقام مسوول یکی از دلایل اصلی زیانده بودن فرودگاههای کشور را خدمات تکلیفی دانست و گفت: در صورتی که دولت خدمات تکلیفی را از دوش فرودگاهها بردارد، میتوان به سودده شدن آنها امیدوار بود.
