رونمایی از رویکرد دولت در سیاست‌های شهری

۱۳۹۵/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۹۸۱

گروه راه و شهرسازی

روز گذشته قرارداد خرید کارخانه ریسباف اصفهان با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل بانک ملی و مدیرعامل شرکت عمران امضا شد. این کارخانه 69 هزار مترمربع مساحت دارد که ارزش تقریبی آن 207 میلیارد تومان اعلام شده است.

براساس قراردادی که وزارت راه با بانک ملی امضا کرده 5میلیارد و 71 میلیون تومان از این مبلغ به صورت نقدی، 152میلیارد تومان از طریق واگذاری 12پلاک مسکونی و تجاری از بهترین نقاط اصفهان و 50میلیارد تومان دیگر تا 30 بهمن امسال در وجه بانک پرداخت می‌شود. همچنین شعبه بانک ملی از محل فعلی به روبه‌روی کارخانه ریسباف منتقل می‌شود که ملک مورد‌نظر نیز با ارزش 8 میلیارد و 700 میلیون تومان توسط وزارت راه برای استقرار بانک خریداری می‌شود. وزیر راه و شهرسازی در جلسه امضای قرارداد تملک کارخانه ریسباف با تاکید بر اینکه تملک این کارخانه، ارزیابی جدیدی از تمدن جدید، مدرنیته و فناوری به‌شمار می‌رود، گفت: تملک کارخانه ریسباف انتخابی تاریخی و علامتی برای تغییر رویکرد از سیاست‌های توسعه سوداگرانه شهری به توسعه مسوولانه و متعهدانه شهرها براساس ظرفیت‌های زیستی و طبیعی شهری است. آخوندی گفت: به عقیده من این نوع اقدامات (خرید کارخانه ریسباف) یک انتخاب تاریخی است و بیشتر از بحث یک پروژه است، اگر بخواهیم به آن پروژه محور نگاه کنیم، می‌توانیم یک بررسی اقتصادی و بازرگانی کرده و سود و ضرر را اعلام و راجع به آن به‌عنوان یک ملک نگاه کنیم. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این نکته که ما باید در این زمان تصمیم بگیریم که آیا می‌خواهیم به روند سوداگری شهری ادامه داده و همچنان تمام ظرفیت‌های زیستی شهر اعم از خاک، هوا و آب را بفروشیم و تمام امکانات زندگی نسل‌های آینده را از دست دهیم یا می‌خواهیم کیفیت زندگی در شهرهای ایران را ارتقا داده و آنها را به نسل بعدی انتقال دهیم، گفت: به تصور من، ما در زمان یک انتخاب تاریخی هستیم و کارخانه ریسباف یک نماد برای این کار محسوب می‌شود که نشان می‌دهد می‌توانیم از این روش به صورتی آگاهانه بازگشته و به ظرفیت طبیعی شهر توجه کنیم. این اصلی است که باید در تمام شهرهای ایران به آن توجه کنیم.

همچنین محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در جریان امضای قرارداد کارخانه ریسباف با تاکید بر اینکه این کارخانه باید مورد بهره‌برداری بین‌المللی قرار گیرد، گفت: کارخانه ریسباف باید به اثری جذاب در مقیاس ملی مبدل شود چراکه این مجموعه از نظر جغرافیایی و فضایی این ظرفیت را دارد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در جلسه امضای قرارداد واگذاری کارخانه ریسباف با تاکید بر اینکه این کارخانه آخرین بازمانده از معماری معاصر اصفهان به‌شمار می‌رود، گفت: طی بازدیدی که وزیر راه و شهرسازی حدود دو سال و نیم گذشته از این کارخانه داشت، این بنای تاریخی مورد توجه قرار گرفت و قرار شد بنای آن به‌عنوان ثروتی مجدد به خدمت شهروندان بازگشته و مورد بهره‌بهرداری قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری گفت: کارخانه ریسباف باید به اثری جذاب در مقیاس ملی بدل شود چراکه این مجموعه از نظر جغرافیایی و فضایی این ظرفیت را دارد.

ایزدی در ادامه سخنان خود از تشکیل شورای راهبری برای برنامه‌ریزی جهت فعالیت‌های مرمت و احیای ریسباف خبر داد و گفت: تاکنون دو جلسه از این شورا با حضور مقامات ملی، سازمان‌های مربوطه و نمایندگان محلی تشکیل و درخصوص چارچوب فعالیت‌هایی که باید برای این مجموعه انجام شود مذاکراتی انجام شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر