سردار سناییراد: سپاه از معرفی مصادیق و شخصیتها در انتخابات خودداری میکند
گروه ایران|
بلافاصله بعد از انتشار دستورالعملهایی که مقام معظم رهبری در مورد سیاستگذاریهای کلان انتخابات مطرح کردند، بازار ارزیابیهای تحلیلی درباره راهکارهایی که از طریق آن میتوان فرآیندهای انتخاباتی کشورمان را در بستر یک ساختار قانونی انتظام یافته درآورد در سطح رسانههای گروهی و محافل کارشناسی به راه افتاد؛ روز گذشته نیز افراد و چهرههای مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... با ارائه دیدگاههای کارشناسی تلاش کردند تا ابعاد و زوایای تاثیرگذار بر روند انتخاباتی کشور را حلاجی کنند و از متدهای اجرایی موثرتر در این بخش صحبت کنند. در میان اظهارنظرهای مختلفی که در مورد این موضوع منتشر شدند، صحبتهای سردار رسول سناییراد، معاون سیاسی سپاه و عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان درباره این دستورالعملهای تازه، بازتابهای بسیاری پیدا کرد. سردار سناییراد با اشاره به بند 16 سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری درباره عدم ورود نیروهای نظامی به فرآیند انتخابات تاکید کرد:«نیروهای مسلح پیش از ابلاغ سیاستهای کلی انتخابات از سوی رهبری نیز مقید به ضوابطی بودند که هم از سوی
امام خمینی(ره) و هم از سوی مقام معظم رهبری خطاب به نیروهای مسلح توصیه شده بود.» معاون سیاسی سپاه به این نکته اشاره کرد که از این پس «سپاه از معرفی مصداق و شخصیتی خاص اجتناب میکند.» عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان هم با اشاره به اهمیت این دستورالعملهای بنیادین به این نکته اشاره کرد که سیاستهای کلی انتخابات حرکت به سمت اجرای عدالت انتخاباتی را فراهم میکند.
استقبال از اجرای سیاستهای کلی انتخابات
معاون سیاسی سپاه با اشاره به بند 16 سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری با بیان اینکه«بند شانزدهم مربوط به این سیاستها به ممنوعیت ورود نیروهای مسلح و قوای سهگانه اعم از وزارتخانه و دستگاههای تابعه به امر مهم انتخابات تاکید کرده است و صرفا مربوط به نیروهای مسلح نیست» خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح پیش از ابلاغ این سیاستها نیز مقید به ضوابطی بودند که هم از سوی امام خمینی(ره) و هم از سوی مقام معظم رهبری خطاب به نمایندگانشان و به طور عام به نیروهای مسلح و شاید به طور خاص به سپاه پاسداران توصیه شده بود. ابلاغ این سیاستها تاکیدی بود بر آنچه که در گذشته هم وجود داشته است. سناییراد با تاکید بر اینکه بند 16 سیاستهای کلی انتخابات به این معنا نیست که الزاما پیش از ابلاغ این سیاستها، مسالهیی یا تخلفی صورت گرفته باشد یا در آینده بخواهد مساله خاصی اتفاق بیفتد، افزود: ابلاغ رسمی این سیاستها از سوی رهبری انقلاب، تاکیدی بر ضوابطی است که همواره تاکنون در جمهوری اسلامی وجود داشته است.
خودداری سپاه از معرفی مصادیق
وی در ادامه با تاکید بر لزوم تمایز قائل شدن میان فعالیت و دخالت سیاسی با تبیین و روشنگری با بیان اینکه«باید مرز میان این دو مشخص شود» خاطرنشان کرد: گاهی امر تبیین و روشنگری از نگاه برخی فعالان سیاسی به عنوان فعالیتی سیاسی تلقی میشود؛ این درحالی است که نیروهای مسلح باید همانطور که در خارج از مرزها شناخت خوبی از عرصه میدانی دارند و دشمنشناسی دقیقی دارند در داخل نیز احزاب و گروهها را به طور دقیق بشناسند تا خدایی نکرده اگر حزبی یا گروهی انحراف پیدا کرد به عنوان چشمان بیدار مجموعهیی که حافظ امنیت و موجودیت نظام است، وارد میدان شوند.
معاون سیاسی سپاه با بیان اینکه «نیروهای مسلح باید جریانشناس، حزب شناس، گروه شناس و شخصیتشناس باشند» اضافه کرد: همانطور که همگان به خاطر دارند در اوایل انقلاب و در وقایعی نظیر
ترکمنصحرا، کردستان و جاهای دیگر همچنین ماجراهای منافقین، کسانی که دست بر سلاح برداشتند، ابتدا تابلو حزبی و سیاسی بلند کرده بودند اما به سمتبراندازی حرکت کردند. وی با تاکید بر اینکه بیان معیارها در سیاستهای ابلاغی رهبری منع نشده است، خاطرنشان کرد: این مجموعه از ورود و معرفی مصداق و شخصیتی خاص اجتناب میکند. در همین رابطه نیز مجموعهیی در درون نیروهای مسلح ازجمله سپاه وجود دارد که وظیفهاش پیشگیری و برخورد با کسانی است که ورود به دستهبندیها پیدا کرده و قصد دارند تا له یا علیه اشخاص سیاسی اقدامی انجام دهند.
پوشش کاستیهای قانون انتخابات
از سوی دیگر، سخنگوی شورای نگهبان سیاستهای کلی انتخابات را چشماندازی روشن برای آینده کشور دانست و گفت:«بندهای 18گانه این سیاستها در حوزه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات، تسهیل وظایف دستگاههای مجری و ناظر، فرهنگسازی و فعالیت احزاب و حرکت به سمت اجرای عدالت انتخاباتی را فراهم میکند.»
به گزارش ایرنا، عباسعلی کدخدایی دیروز در مورد تدوین سیاستهای کلی انتخابات افزود:«کاستیهای بسیاری در قوانین و مقررات انتخابات وجود داشت که سبب مشکلاتی برای دستگاههای اجرایی و نظارتی مردم و داوطلبان میشد.» وی تصریح کرد:«احکام رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص تدوین سیاستهای کلی و دستوری که سالها قبل به مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی پیشنویس سیاستهای انتخابات دادند حاکی از اهمیت این مساله و توجه معظم له به مشکلات انتخابات بود.» سخنگوی شورای نگهبان همچنین گفت: «بر این اساس مجمع تشخیص مصلحت نظام این کار را در سالهای گذشته انجام داد و در نهایت نظر مشورتی خود را به رهبر معظم انقلاب تقدیم کرد.»
کدخدایی یادآور شد:«معظم له نیز با توجه به جمیع شرایط و وضعی که با آن مواجه بودیم، سیاستهای کلی انتخابات را بسیار خردمندانه ابلاغ فرمودند که این سیاستها میتواند بسیاری از مشکلات ما را در حوزه انتخابات به ویژه در زمینه تقنین رفع کند.»
وی اظهار امیدواری کرد:«با تدوین قوانین مناسب در مجلس این اهداف تحقق یابد و در انتخابات آینده شاهد کاستیهای گذشته نباشیم. طبعا آنچه رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ کردند، بسیار راهگشاست و معظم له راه را برای اجرای بهتر انتخابات در آینده کشور باز کردند.»
ارتقای نظام انتخاباتی کشور
کدخدایی در ادامه به این نکته اشاره کرد:«از این پس به عهده دستگاههای مختلف اعم از دولت، مجلس و شورای نگهبان است که بتوانند با استفاده از این سیاستها قوانین و مقرراتی را وضع کنند که رافع کاستیهای گذشته باشد.»
سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد:«این سیاستها همچنین میتواند فرهنگ انتخاباتی کشور را ارتقا دهد و ما را در جایگاه منطقی بالا قرار دهد و متناسب با جایگاه بالای کشور در حوزههای مختلف در عرصه انتخابات نیز بیش از پیش میتوانیم ارتقا یابیم.» کدخدایی تعیین شاخصهای لازم درباره رجل سیاسی ـ مذهبی یا شرایط مدیر و مدبر بودن داوطلبان انتخابات را بخشی از مفاد اصل 115قانون اساسی برشمرد که باید ملاکها و شاخصها کمی داشته باشد. سخنگوی شورای نگهبان افزود:«تعیین این شاخصها هم برای ما و هم برای داوطلبانی که در انتخابات نام نویسی میکنند، معیارها را روشن میکند تا با مشکل مواجه نشویم.» کدخدایی در پاسخ به این پرسش که آیا قوانین لازم در چارچوب سیاستهای کلی انتخابات برای انتخابات سال 96 آماده میشود، اظهار کرد:«با توجه به مطالعاتی که پیشتر در شورای نگهبان داشتهایم، میتوانیم تکلیف خود را درخصوص این بند از ابلاغیه رهبر معظم انقلاب در این فرصت انجام دهیم.»