خبر

۱۳۹۵/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۳۱۰۷

نتیجه خوب بازی سیب و موز دولت در تعرفه‌گذاری

اعطای مجوز واردات موز با تعرفه کمتر در ازای صادرات سیب درختی، موجب شده است در ازای واردات موز کمتر و افزایش قیمت آن در بازار داخلی، میزان صادرات سیب درختی بیش از ۳۰۰درصد افزایش یابد. این نشان می‌دهد، دولت سیاستی هوشمندانه را اتخاذ کرده که منجر به افزایش سه برابری صادرات سیب درختی شده است. در ابتدای سال جاری وزارت جهاد کشاورزی میزان تعرفه واردات اغلب محصولات کشاورزی را افزایش داد. یکی از محصولاتی که تعرفه آن در سال جاری افزایش یافت، موز بود که تعرفه واردات آن از ۴درصد به ۲۶ درصد افزایش یافت.

با این حال در مورد واردات موز، این سیاست در نظر گرفته شد که به ازای صادرات هر یک و نیم کیلو سیب درختی، مجوز واردات یک کیلوگرم موز با تعرفه واردات ۵درصد صادر شود. با اعمال این سیاست در واقع واردکنندگان موز انگیزه پیدا کردند که با مشارکت در صادرات سیب درختی هزینه واردات موز خود را کاهش دهند. اکنون بعد از گذشت ۶ماه از اعمال این سیاست، نتایج آن نشان می‌دهد که وزارت جهاد کشاورزی با سیاست‌گذاری مناسب خود توانسته است با هزینه‌یی اندک، روند صادرات سیب درختی را سرعت بخشد. طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی صادرات سیب درختی در ۶ ماه ابتدایی سال جاری بالغ بر ۱۶۷هزار تن به قیمت ۵۷میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال گذشته از نظر وزنی ۳۰۰درصد و از نظر قیمت دلاری ۲۲۰درصد افزایش یافته است. به این ترتیب درحالی که در سال گذشته صادرات سیب درختی کمتر از ۱۸میلیون دلار بوده و در محصولات صادراتی بخش کشاورزی جایگاه چندانی نداشته است، در سال جاری این محصول بعد از پسته، هندوانه، کشمش، خرما و گوجه‌فرنگی به رتبه ششم محصولات صادراتی ایران در بخش کشاورزی رسیده است. از طرف دیگر این سیاست موجب شده است، میزان واردات موز از ۲۹۶هزار تن به قیمت ۲۲۸میلیون دلار در ۶ماهه ابتدایی سال گذشته به ۲۴۷هزار تن به قیمت ۱۹۰میلیون دلار در ۶ماهه ابتدایی سال جاری کاهش یابد. همچنین مطابق انتظار قیمت موز وارداتی در بازار نیز افزایش یافته و درحالی که در سال گذشته هرکیلوگرم موز به‌طور میانگین با قیمت ۳۵۰۰ تومان به فروش می‌رسید، در سال جاری قیمت آن به‌طوری میانگین به حدود ۴۴۰۰ تومان رسیده است که نشان از افزایش ۲۵درصدی قیمت آن دارد. با توجه به اینکه ایران ظرفیت صادراتی بالایی در محصولات کشاورزی دارد که امکان افزایش صادرات آنها مانند سیب درختی وجود دارد، توصیه می‌شود این سیاست در مورد دیگر محصولات کشاورزی نیز اعمال شود. در واقع وابسته کردن امکان واردات با تعرفه کمتر محصولات وارداتی، به صادرات دیگر محصولاتی که در داخل تولید می‌شود، روشی کم هزینه برای افزایش صادرات کشور است که به خوبی امتحان خود را در مورد صادرات سیب درختی پس داده است.


تحقق اقتصاد مقاومتی

در گرو توسعه روستاها

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان ابهر گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو توسعه روستاها است، به همین دلیل دولت نگاه ویژه‏‎ای به این حوزه دارد. رضا حیدری در گفت‎وگو با فارس در زنجان اظهار کرد: دولت توجه ویژه‌یی به توسعه روستاها داشته و در این زمینه تسهیلات بسیار خوبی هم در راستای رونق اقتصادی در روستاها فراهم شده است که باید با مدیریت استفاده شود. وی با اشاره به ظرفیت استان زنجان و به ویژه ظرفیت‎‏های شهرستان ابهر که می‎توان در بخش اقتصادی روستاها گام‎های خوبی برداشت، تصریح کرد: برای رونق اقتصادی در روستاهای هدف گردشگری و دارای بافت با ارزش، ضمن جذب گردشگر و ایجاد طرح‎های توسعه‎‏یی همگون با بافت، کارگاه‎های تولیدی کوچک و کارگاه‎های صنایع‌دستی ایجاد کرد. مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان ابهر اضافه کرد: اجرای طرح‎های مورد نظر در حال حاضر در روستاهای شهرستان ابهر از جمله روستاهای درسجین، ازناب، قروه و... در حال پیگیری است. وی خاطرنشان کرد: در این زمینه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان ابهر توجه ویژه‎یی به شاخص‎های درون شهرستانی برای شناساندن و استفاده از ظرفیت‎های خود شهرستان خواهد داشت. حیدری تاکید کرد: اقتصاد روستایی به همه فعالیت‎های فردی، اجتماعی که در محیط روستا و برای گذراندن زندگی و تامین رفاه مادی روستاییان انجام می‎گیرد، مربوط بوده که این خود جزیی از اقتصاد ملی به شمار می‎رود. وی با اشاره به اینکه خدمت به مردم ساکن در مناطق روستایی، دوردست، صعب‌العبور و کم برخوردار یکی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران محسوب می‎شود، یادآور شد: ارائه این خدمت در دستور کار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم قرار دارد. مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان ابهر با تاکید بر اینکه در نظام مقدس جمهوری اسلامی هیچ تفاوتی بین مناطق نبوده و هر فردی در هر نقطه‎یی ساکن باشد، باید از امکانات زندگی بهره‏‌مند شود، ادامه داد: ما تحقق اقتصاد مقاومتی را در گرو توسعه روستاها می‎دانیم. وی با اشاره به اینکه عوامل موجود و راهکارهای آینده سبب ایجاد توسعه پایدار و ماندگار در روستاها خواهد شد، اظهار کرد: شاید در برهه‎یی از زمان، نحوه ساخت و ساز و ضوابط فنی یا کنترل طرح‎های هادی روستایی یکی از مشکلات اساسی ما بوده است، اما همه این موارد به نحو مطلوبی اجرا می‎شود.


سمپوزیوم ملی اقتصاد مقاومتی در ورزش

سمپوزیوم ملی اقتصاد مقاومتی در ورزش امروز در سالن اجتماعات آکادمی ملی المپیک برگزار می‌شود.

به‌ گزارش ‌ایسنا، سمپوزیوم ملی اقتصاد مقاومتی در ورزش که خط انسجام مدیریت علمی، اجرایی و اقتصادی ورزش کشور است، روز (یک‌شنبه) 25 مهر ماه با حضور معاونان وزارت ورزش و جوانان، روسای فدراسیون‌ها، اساتید دانشگاه‌ها و پژوهشگران در سالن اجتماعات آکادمی ملی المپیک برگزار خواهد شد.

این سمپوزیوم که با همکاری پژوهشگاه تربیت‌بدنی و وزارت ورزش و جوانان برگزار می‌شود، با هدف بررسی اقدامات و برنامه‌های مرتبط با اجرای سیاست‌ها و راهبردهای اقتصاد مقاومتی در میدان عمل و ایجاد انسجام و همدلی و اشتراک قرار گذاشتن تجارب، دانش، دیدگاه‌ها و رویکردهای مدیران و پژوهشگران، صاحب‌نظران و کارشناسان خبره در ورزش فردا به مدت یک‌روز برپا خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر