عطش بازار داخلی برای خودروهای خوش‌قیمت

۱۳۹۵/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۳۸۲

صنعت خودرو دومین صنعت کشور پس از نفت به شمار رفته و ویژگی‌های خاص آن، همواره اقبال عمومی به آن را در کشور موجب شده است. عمده‌ترین دلیل اقبال به این صنعت این است که عدم تناسب زیرساخت‌های حمل و نقل شهری و جاده‌یی با نیازهای روزافزون شهروندان برای جابه‌جایی، بخش عمده‌یی از حمل و نقل را تنها از طریق خودروهای شخصی ممکن کرده است. علاوه بر این، مواردی دیگر از قبیل کیفیت اندک و نابهنگام بودن برنامه‌زمانی وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی با برنامه ‌زمانی شهروندان شهرهای بزرگ باعث شده است تا با بالا بردن هزینه‌های فردی استفاده از این وسایل، تمام صرفه‌های قیمتی ناشی از بهای پایین‌تر حمل و نقل عمومی را خنثی کرده و در نتیجه آن سهم ناوگان عمومی در حمل‌ونقل کشور با جایگاه مطلوب آن فاصله زیادی داشته باشد. علاوه بر این، تجربه سال‌های اخیر به ویژه تورم دوران دولت سابق باعث شده است تا خودرو مجددا به عنوان کالایی سرمایه‌یی مطرح شده و با توجه به رکود چشم‌گیر بازارهای سرمایه‌گذاری رقیب، بخشی از تقاضاهای سرمایه‌یی را به خود اختصاص دهد. پیش‌فروش‌های موفق و تمام شدن سریع خودروهای عرضه شده به بازار، به ویژه خودروهایی که از نظر بازار از کیفیت بالایی برخوردار هستند، نشان از حساسیت و توجه عامه مردم به این بازار؛ چه برای مصرف و چه برای سرمایه‌گذاری دارد.

از همین رو در شرایط رکودی موجود در کشور، در سال 2015 بیش از 982هزار خودرو در کشور تولید شده و رده هجدهم تولید جهانی به ایران تخصیص یافته است. جالب توجه است که سهم بالایی از بازار خودرو بین‌المللی به چین اختصاص داشته و تولید 24.5میلیون خودرو، آن را در رده اول و پیش از ایالات متحده با 12.1میلیون و ژاپن با 9.3میلیون قرار داده است. در کشور ما نیز همین روند حاکم بوده و بخشی از قطعات مورد استفاده در خودروهای داخلی از چین وارد شده و خودروهای وارداتی چینی نیز با بهره‌مندی از وام‌ها و شرایط پرداخت آسان، جایگاه خاصی را در بین عامه مردم برای خود ایجاد کرده‌اند. با این وجود کیفیت این خودروها همواره مورد تردید قرار گرفته و خودروسازان نیز در پی این بوده‌اند تا در نخستین فرصت ارتباطات سابق خود را با خودروسازان مطرح بین‌المللی احیا کرده و شرکای جدیدی را نیز وارد عرصه تولید کنند. از این رو پس از اجرای برجام، ایران‌خودرو و پژو نخستین قرارداد را برای تولید خودرو جدید ۲۰۰۸ و خودروهای ۳۰۱ و ۲۰۸ منعقد کرده و قرارداد دوم بین سایپا و سیتروئن برای افزودن خودروهای روز سیتروئن به خطوط تولید سایپا کاشان امضا شد. طبیعتا این خودروها علاوه بر کاهش عطش بازار داخلی برای برخورداری از خودروهای روز و باکیفیت، قیمت‌های بازار را تا حدی تعدیل کرده و فرصت‌های مصرفی جدیدی را در بر داشته‌اند.

با این حال آنچه بیش از همه قابل ستایش است، توافق اخیر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و مدیرعامل رنو در نمایشگاه خودرو پاریس برای همکاری مشترک (جوینت ونچر) شامل یک مرکز مهندسی و خرید جدید برای حمایت از قطعه‌سازان داخلی و یک کارخانه تولیدی با ظرفیت اولیه ۱۵۰هزار دستگاه در سال است. سهم طرف فرانسوی60درصد و طرف ایرانی40درصد خواهد بود و در فاز بعدی نیز تولید به 300هزارخودرو درسال افزایش می‌یابد. براساس این توافقنامه رنو برای نخستین‌بار در کشور، مراکز توزیع، فروش و خدمات پس از فروش خود را خواهد داشت و در سال ۲۰۱۸ دو خودرو سیمبل و داستر جدید را به بازار عرضه خواهد کرد. همچنین همکاری‌های کنونی رنو با دو شریک خود سایپا و ایران‌خودرو در قالب همکاری مشترک رنو پارس همچنان ادامه خواهد داشت. از این رو علاوه بر افزایش قابل توجه تولیدات و بالا بردن 3تا 6رده‌یی جایگاه کشور در بین تولیدکنندگان مطرح، کیفیت متوسط محصولات موجود در بازار را بالا برده و فرصت‌های صادراتی جدیدی را در کشور رقم خواهد زد.

از سوی دیگر با توجه به سابقه قبلی فعالیت‌های دو کشور و فضای سیاسی و بین‌المللی مناسب برای جذب سرمایه‌های خارجی و عطش بازار داخلی برای خودروهای باکیفیت، به‌روز و خوش‌قیمت انتظار می‌رود تا فرصت جدیدی برای بومی‌سازی صنعت خودرو‌سازی در کشور ایجاد شده و ریشه‌های خودروسازی در اقتصاد کشور بیش از پیش تعمیق شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر