گروه راه و شهرسازی
مدیران ایرلاینهای بدهکار به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشور موظفند تا سهشنبه 18 اسفند نسبت به تسویه حساب ایرلاینهای متبوع خود با این شرکت اقدام کنند وگرنه مشمول اقدامات قانونی شده و ممنوعالخروج خواهند شد. بدهی این ایرلاینها به شرکت فرودگاهها بالغ بر 700میلیارد تومان است. به گزارش خبرگزاری فارس، معصومه ابراهیمی، مدیرکل حقوقی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشور در رابطه با بدهی ایرلاینها به این شرکت گفت: «با اقداماتی که در دو ماه اخیر بهصورت فشرده انجام شد، پس از تبیین موضوع به شرکتهای هواپیمایی، به آنها اعلام شد که تا روز سهشنبه، 18اسفندماه نسبت به تسویه کامل بدهی خود اقدام کنند. بر همین اساس، تاریخ 18 اسفندماه تعیین شد تا شرکتهای هواپیمایی تا این تاریخ بدهیهای خود را به شرکتهای فرودگاهی تسویه کنند. حتی در جلسهیی که روز یکشنبه، 9 اسفند با ایرلاینها برگزار شد، به شرکتهای هواپیمایی تاکید شد که در این بازه زمانی، مکلف به تسویه بدهیهای خود هستند و در صورت عدم پرداخت، شرکت فرودگاههای کشور اقدامات قانونی خود را انجام میدهد.»
ابراهیمی تاکید کرد: «ماندگاری این مطالبات نزد ایرلاینها در حکم تصرف غیرقانونی است و این یک جرم محسوب میشود، بنابراین از این پس بههیچعنوان در دریافت مطالبات هیچ تعللی نخواهیم داشت، ضمن آنکه از نظر حقوقی و قانونی نیز امکان گذشتن از این طلبها وجود ندارد، چون در حکم وجوه بیتالمال و دولت محسوب میشود.»
همچنین محمدرضا امامی، معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از تشکیل پروندهیی مطابق قانون برای جبران خسارات برای شرکتهای بدهکاری که در زمان مشخصشده برای تعیین تکلیف بدهی خود به شرکت فرودگاهها اقدام نکردهاند، خبر داد.
امامی در این رابطه گفت: «این شرکت درآمد هزینهیی است و بهتبع آن، تولید و وصول درآمد، شرط لازم برای ادامه حیات موثر و کارآمد شرکت محسوب میشود و از طرف دیگر، بنا بر ماهیت و وظایف تعریفشده، وصول درآمدهای ناشی از صرف منابع و سرمایههای ملی، جزو وظایف و تکالیف ذاتی شرکت محسوب میشود؛ بنابراین در جهت استیفای حقوق دولت و صیانت از بیتالمال و پیگیریها و تذکرات قانونی دستگاههای نظارتی، همچنین رفع نیازهای مالی شرکت، در جهت وصول مطالبات معوقه از شرکتهای هواپیمایی اقدام کردهایم.»
امامی افزود: «اکنون مطالبات این شرکت از 23شرکت هواپیمایی فعال در بخش صنعت حمل و نقل هوایی کشور افزون بر حدود 7هزار میلیارد ریال (700میلیارد تومان) است. منشأ مطالبات مذکور نیز استفاده شرکتهای هواپیمایی از خدمات عملیاتی شامل خدمات فرودگاهی، خدمات مسافری، Jet way، CUTE، برق هواپیما و هندلینگ و... خدمات عملیاتی شامل اماکن فرودگاهی، آب، برق، گاز، تلفن و ترانک، همچنین بخش کوچکی از سایر خدمات قابل ارائه در فرودگاههاست و این در شرایطی است که شرکت نه تنها از بابت عدم پرداخت بدهیها از جانب شرکتهای هواپیمایی در فشار است بلکه ناگزیر است سود سهام و مالیات قانونی را نیز پرداخت کند که بابت آنها از شرکتها وصول نداشته است و این فشار را بر شرکت مضاعف میکند.» وی ادامه داد: «شرکتهایی که نسبت به اجرای تعهدات خود پایبندی لازم را داشته باشند، جزو شرکای تجاری متعهد و سایر شرکتها به عنوان شرکتهای غیرمتعهد در لیست سیاه برای ارائه خدمات قرار خواهند گرفت.