۵۰ هزار خودرو وارد شد
در سال جاري بيش از ۵۰ هزار خودرو وارد كشور شده است؛ بخشي نو و بخشي كاركرده. با وجود اين حجم واردات، فعالان صنفي نسبت به آينده خدمات پس از فروش هشدار ميدهند.
در سال جاري بيش از ۵۰ هزار خودرو وارد كشور شده است؛ بخشي نو و بخشي كاركرده. با وجود اين حجم واردات، فعالان صنفي نسبت به آينده خدمات پس از فروش هشدار ميدهند. كوروش مرشد سلوك، عضو هياتمديره انجمن واردكنندگان خودرو، در گفتوگو با ايسنا تأكيد كرد كه دولت در تمام مراحل واردات دخالت دارد؛ از نوع خودرو و قيمت گرفته تا تعرفه، ارز، تعداد، محل عرضه و حتي زمان ورود. به گفته او، تنها اختيار واردكننده انتخاب منبع خارجي است كه آن هم به دليل تحريمها محدود شده و بيشتر خودروها از چين تأمين ميشوند. وي هشدار داد كه واردات توسط اشخاص حقيقي و نبود سازوكار مشخص براي گارانتي و تأمين قطعات، ميتواند در آينده بحران جدي در خدمات پس از فروش ايجاد كند. تفاوت قطعات يك مدل خودرو در كشورهاي مختلف نيز اين مشكل را تشديد ميكند؛ بهگونهاي كه حتي چراغ يك مدل CHR توليد چين با نمونه ژاپني آن متفاوت است و جايگزيني ندارد. وي همچنين اشاره كرد كه بسياري از نمايندگيهاي داخلي ارتباط مستقيم با كارخانه مادر ندارند و صرفاً بر اساس قراردادهاي داخلي فعاليت ميكنند؛ موضوعي كه ميتواند به بحران در استانداردها و پشتيباني فني منجر شود. او پيشبيني كرد كه در صورت ادامه شرايط فعلي، طي سه سال آينده بازار خدمات پس از فروش با بحران جدي روبرو خواهد شد.
