تردد ۶۹ هزار كاميون بالاي۴۱ سال در جادهها
۴۸۴ هزار دستگاه ناوگان فعال باري -كاميون و كشنده- داريم كه از اين ميزان ۶۹ هزار و ۴۶۴ دستگاه بالاي ۴۱ سال عمر دارند و تنها ۲۰ درصد از ناوگان طي پنج سال اخير نوسازي شده است.
۴۸۴ هزار دستگاه ناوگان فعال باري -كاميون و كشنده- داريم كه از اين ميزان ۶۹ هزار و ۴۶۴ دستگاه بالاي ۴۱ سال عمر دارند و تنها ۲۰ درصد از ناوگان طي پنج سال اخير نوسازي شده است.
بررسي آخرين آمار مربوط به ناوگان جادهاي كشور نشان ميدهد كه هماكنون حدود ۴۸۴ هزار دستگاه كاميون و كشنده در جادههاي كشور در حال تردد هستند. از اين تعداد، ۲۵۷ هزار دستگاه كاميون غيركشنده و ۲۲۷ هزار دستگاه كشنده هستند. بررسي وضعيت سني اين ناوگان نشان ميدهد كه بخش قابل توجهي از خودروها فرسوده و قديمي بوده و نياز به نوسازي جدي دارند.
اين ارقام نشان ميدهد كه با وجود اينكه بخش مدهاي از ناوگان هنوز نسبتاً جديد است، درصد قابل توجهي از كاميونها و كشندهها در گروه سني بالاي ۴۰ سال قرار دارند كه ميتواند مسائل ايمني، مصرف سوخت بالا و افزايش خطرات محيط زيستي به همراه داشته باشد. در حال حاضر ۲۵۷ هزار دستگاه كاميون (غيركشنده) در كشور در تردد است كه از اين ميزان سن ۱۷۴ هزار و ۹۵۸ دستگاه تا ۲۵ سال، سن ۲۶ هزار و ۳۳۳ دستگاه بين ۲۶ تا ۴۰ سال و ۵۶ هزار و ۳۲۲ دستگاه بالاي ۴۱ سال عمر دارند. در بخش كشندهها، وضعيت كمي بهتر است ولي همچنان قابل توجه است؛ ۲۲۷ هزار دستگاه كشنده در حال تردد است كه از اين ميزان سن ۱۹۶ هزار و ۱۹۱ دستگاه تا ۲۵ سال، سن ۱۷ هزار و ۳۸۹ دستگاه بين ۲۶ تا ۴۰ سال و سن ۱۳ هزار و ۳۲۴ دستگاه بالاي ۴۱ سال است.
در مجموع ۴۸۴ هزار دستگاه كشنده و كاميون در كشور در حال تردد است كه سن ۳۷۱ هزار و ۱۴۹ دستگاه تا ۲۵ سال، سن ۴۳ هزار و ۷۲۲ دستگاه بين ۲۶ تا ۴۰ سال و ۶۹ هزار و ۴۶۴ دستگاه بالاي ۴۱ سال عمر دارند.همچنين ۴۸۴ هزار دستگاه ناوگان فعال باري داريم كه ۱۱۳ هزار دستگاه بالاي ۲۵ سال، ۸۱ هزار دستگاه بالاي ۳۵ سال، ۷۰ هزار دستگاه بالاي ۴۰ سال، ۴۳ هزار دستگاه بالاي ۴۵ سال و ۱۳ هزار دستگاه بالاي ۵۰ سال عمر دارند.
اين ارقام نشان ميدهد كه با وجود اينكه بخش عمدهاي از ناوگان هنوز نسبتاً جديد است، درصد قابل توجهي از كاميونها و كشندهها در گروه سني بالاي ۴۰ سال قرار دارند كه ميتواند مسائل ايمني، مصرف سوخت بالا و افزايش خطرات محيط زيستي به همراه داشته باشد. همچنين وجود ۱۳ هزار دستگاه كاميون يا كشنده بالاي ۵۰ سال نشاندهنده اهميت بسيار بالاي نوسازي ناوگان است. خودروهاي قديمي، علاوه بر اينكه هزينه تعمير و نگهداري بالايي دارند، احتمال بروز حوادث و مشكلات زيست محيطي را نيز افزايش ميدهند.
