از اتوبوس‌هاي فرسوده تا دوچرخه‌هاي رهاشده

۸ همت براي نجات اتوبوسراني

۱۴۰۴/۰۹/۱۷ - ۰۱:۴۶:۰۱
کد خبر: ۳۶۸۹۱۰

جلسه ديروز (16 آذر ماه) شوراي شهر تهران بازتابي از واقعيت چندلايه مديريت شهري پايتخت بود؛ جايي كه توسعه ناوگان اتوبوسراني، بي‌توجهي به دوچرخه‌سواري، مشكلات سامانه‌هاي هوشمند حمل‌ونقل و ضرورت تغيير رويكرد در برخورد با شهروندان داراي معلوليت، همگي در قالب تذكر، انتقاد و دفاعيه مطرح شدند.

جلسه ديروز (16 آذر ماه) شوراي شهر تهران بازتابي از واقعيت چندلايه مديريت شهري پايتخت بود؛ جايي كه توسعه ناوگان اتوبوسراني، بي‌توجهي به دوچرخه‌سواري، مشكلات سامانه‌هاي هوشمند حمل‌ونقل و ضرورت تغيير رويكرد در برخورد با شهروندان داراي معلوليت، همگي در قالب تذكر، انتقاد و دفاعيه مطرح شدند. جلسه‌اي كه با رأي قاطع اعضا به افزايش ۸.۴ همتي سرمايه شركت واحد اتوبوسراني پايان يافت.نخستين محور جلسه، بررسي لايحه افزايش سرمايه شركت واحد اتوبوسراني بود؛ موضوعي كه بلافاصله به ميدان جدال آماري و سياسي تبديل شد.مهدي اقراريان، عضو شوراي شهر با لحني انتقادي خطاب به مديريت شهري گفت: روزي كه اتوبوسراني تهران را تحويل گرفتيد چه تعداد اتوبوس داشتيم؟ هر روز يك عدد اعلام مي‌شود؛ اكنون چه تعداد اتوبوس فعال در خطوط وجود دارد؟او با انتقاد از «حكمراني نمايشي» ادامه داد: با گذشت بيش از ۴ سال، وعده‌هاي نجومي آقاي زاكاني به سرانجامي نرسيده است، اين سرمايه از جيب شهروندان مي‌رود و آيا بهينه مصرف مي‌شود؟مهدي پيرهادي، ديگر عضو شوراي شهر نيز با اشاره به وضعيت رانندگان گفت: چه تعداد اتوبوس داشتيد و اكنون چه تعداد اتوبوس داريد؟ شركت واحد اتوبوسراني زيان انباشته داشته است يا خير؟مهدي عباسي هم با يادآوري وعده ساخت و تحويل ۶ هزار اتوبوس گفت: اكنون تعدادي تحويل داديم اما فاصله زيادي با نتيجه كار داريم و در نتيجه نمره قبولي نگرفتيم.و ناصر اماني، ديگر عضو شوراي شهر با طرح پرسشي كليدي درباره سياست شهرداري گفت: شهرداري مي‌خواهد به دهه ۸۰ برگردد و خودش مديريت كند يا به شركت‌هاي خصوصي دهد؟

  ۱۴۴۰ اتوبوس جديد و مقايسه تاريخي

در مقابل موج انتقادها، سيدمحمد آقاميري با ارايه آمار دقيق‌تري روايت ديگري را مطرح كرد: در اين دوره ۱۴۴۰ اتوبوس تا ۳۰ شهريور خريداري شد. ۲۷۱ اتوبوس و ۱۰۸ ميني‌بوس را دولت خريده است، هيچ زماني شهرداري ۷۵۰0 اتوبوس فعال به خودش نديده است.اين عضو شوراي شهر همچنين گفت: در سال‌هاي ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶ شهرداري ۱۵۴۰ دستگاه خريداري كرده و دولت ۳۹۶۸ اتوبوس به شهرداري داده است.مهدي چمران، رييس شوراي شهر تهران نيز در تكميل اين بحث گفت: سال ۱۳۸۶ هزار اتوبوس از آقاي احمدي‌نژاد تحويل گرفتيم.

  هزار و ۸۰۰ اتوبوس در اين دوره خريداري شده است

در ادامه، احمد قيومي، مديرعامل شركت واحد پشت تريبون رفت تا تصوير دقيق‌تري ارايه دهد.او گفت: تعداد اتوبوس‌هاي ناوگان پنج هزار و ۷۰۰ دستگاه است؛ ناوگان فعال سه هزار و ۲۰۰ دستگاه است و از اين تعداد هزار و ۸۰۰ دستگاه در اين دوره خريداري شده‌اند.قيومي در توضيح اختلاف اعداد افزود: با ورود اتوبوس‌هاي جديد، دستگاه‌هاي فرسوده قبلي از رده خارج مي‌شوند.او همچنين به ارايه آمارهاي جزئي‌تر پرداخت و گفت: ۴۰۰ دستگاه اتوبوس بي‌آرتي وارد شده و تعدادي تا پايان سال وارد خطوط خواهند شد، ۳۹۰ اتوبوس برقي وارد شده و ۱۱۰ دستگاه ديگر تا پايان سال مي‌رسد.به گفته او، ۲۰ دستگاه در گمرك در حال ترخيص و ۶۸۰ دستگاه نيز بازسازي شده‌اند.قيومي در مورد برنامه چهارم توسعه گفت: تكليف برنامه ۶۵۰۰ دستگاه بوده؛ ما با اين عدد فاصله داريم.به گزارش ايسنا، او علت اصلي زيان‌دهي شركت را استهلاك شديد ناوگان دانست و گفت: هر ۶ سال اتوبوس‌ها مستهلك مي‌شوند و ۸۰ درصد زيان شركت ناشي از استهلاك است.قيومي همچنين خبر داد: پس از سال‌ها قرارداد توليد اتوبوس برقي داخلي منعقد شد و سه‌شنبه آينده ۱۰ دستگاه اتوبوس برقي تماماً داخلي تحويل مي‌گيريم.در ادامه چمران بار ديگر تأكيد كرد: شركت واحد هميشه زيان‌ده بوده و هر سال افزايش سرمايه داشته است.در نهايت، با رأي اكثريت اعضاي شورا، لايحه افزايش ۸.۴ همتي سرمايه اتوبوسراني تهران تصويب شد؛ تصميمي كه انتظار مي‌رود بخشي از شكاف مالي و فرسودگي ناوگان را جبران كند. بخش ديگري از جلسه به انتقاد از عملكرد شهرداري در حوزه دوچرخه‌سواري اختصاص داشت.سوده نجفي، عضو شوراي شهر با لحني صريح گفت: شهرداري نسبت به توسعه دوچرخه‌سواري عملكرد ضعيفي داشته است و هزاران دوچرخه زير پل جواديه رها شده‌اند.او تأكيد كرد: استفاده از دوچرخه ضروري است و شورا بودجه اختصاص داده، اما اقدامي انجام نشده است.او از شهردار خواست گزارش كامل اجراي حكم ۱۹ برنامه چهارم درباره توسعه دوچرخه ارايه كند .

  شهرزاد؛ سامانه‌اي كه مدام قطع مي‌شود

در ادامه، احمد صادقي با اشاره به وضعيت تاكسي اينترنتي «شهرزاد» گفت: بعد از مدتي به تجربه ناموفق كارپينو مي‌رسيم، اين سامانه از مشكلات عديده‌اي رنج مي‌برد و هنوز نتوانستيم آن را به شهروندان معرفي كنيم.او هشدار داد: سامانه مدام قطع مي‌شود، ۴۰ درصد تاكسي‌ها از اسنپ استفاده مي‌كنند و عمده كارمندان هم از اسنپ استفاده مي‌كنند.اين تذكر نشان داد كه شهرداري در حوزه حمل‌ونقل هوشمند همچنان از رقبا عقب‌تر است و سامانه‌هاي جديد جذابيت و پايداري لازم را ندارند.

  جهش در واگن‌سازي داخلي

پرويز سروري در بخش ديگري از جلسه به پيشرفت‌هاي متروي تهران اشاره كرد و گفت: دو رام قطار ساخت داخل وارد مترو شده و تا ۸۵ درصد بومي‌سازي شده‌اند.او سپس يادآوري كرد: روزي كه شروع كرديم، واگن‌سازي تعطيل بود... امروز كارخانه در سه شيفت فعاليت مي‌كند.سروري همچنين تأكيد كرد: هر واگن داخلي ۵۰ درصد ارزان‌تر از واگن خارجي است و از خروج ارز جلوگيري مي‌كند.

  هشدار درباره بي‌توجهي به معلوليت‌هاي ذهني و عصب‌تحولي

زهرا شمس احسان، عضو شوراي شهر تهران در تذكري مهم به ضعف رويكرد مديريت شهري نسبت به شهروندان داراي معلوليت اشاره كرد و گفت: تهران در برابر چالش راهبردي گذار از مناسب‌سازي فيزيكي به سوي خلق شهر فراگير ايستاده است.او افزود: اقدامات عمدتاً بر معلوليت‌هاي جسمي-حركتي متمركز بوده و معلوليت‌هاي ذهني، رشدي و عصب‌تحولي در حاشيه مانده‌اند.او اين كمبود را تهديدي براي عدالت اجتماعي دانست و هشدار داد: فقدان چنين رويكردي، برابري در حق شهروندي را نقض و حاشيه‌نشيني اين خانواده‌ها را تشديد مي‌كند.شمس احسان براي تحقق شهر فراگير سه محور تحول را ضروري دانست و گفت: تغيير در معرفت‌شناسي طراحي شهري، توانمندسازي طراحان و مديران، نهادينه‌سازي استانداردهاي طراحي فراگير.اين عضو شوراي شهر گفت: بايد از مفهوم اضافه كردن رمپ فراتر رفت و به سمت طراحي محيط‌هاي خوانا، پيش‌بيني‌پذير و چندحسي حركت كرد.