تاكسيهاي برقي معطل و پروژه بلديه بيسرانجام
جلسه ديروز (25 آبان) شوراي شهر تهران به صحنهاي براي بررسي عملكرد سازمانهاي مهم شهرداري، اعلام پيشرفت پروژههاي بزرگ و همچنين بيان دغدغههاي جدي در حوزههاي حملونقل عمومي و مديريت شهري تبديل شد.
جلسه ديروز (25 آبان) شوراي شهر تهران به صحنهاي براي بررسي عملكرد سازمانهاي مهم شهرداري، اعلام پيشرفت پروژههاي بزرگ و همچنين بيان دغدغههاي جدي در حوزههاي حملونقل عمومي و مديريت شهري تبديل شد.در اين جلسه، گزارشهاي حسابرسي دو سازمان كليدي «پيشگيري و مديريت بحران» و «مهندسي و عمران» بررسي شد و اعضا طي سخنرانيها و تذكرهاي خود به موضوعاتي پرداختند كه هر يك نقشي مستقيم در زندگي روزمره شهروندان تهراني دارد.مهمترين مباحث مطرحشده عبارتند از بازپسگيري ۵۵ پايگاه مديريت بحران و خريد سالانه ۱۱۰ هزار تن قير تا سرنوشت تاكسيهاي برقي و آخرين وضعيت ايستگاه متروي شهرري.بررسي گزارش حسابرسي سازمان پيشگيري و مديريت بحران، نخستين دستور جلسه شوراي شهر بود.علي نصيري، مديرعامل اين سازمان، در سخناني كه چشمانداز تازهاي از وضعيت پايگاههاي بحران ارايه ميداد، گفت: از ۵۶ پايگاه كه در اختيار ما نبود ۵۵ پايگاه بازپسگيري شده است.اين جمله كوتاه اما مهم بود؛ چراكه موضوع در اختيار نبودن پايگاههاي مديريت بحران، طي سالهاي گذشته بارها به عنوان يكي از چالشهاي اصلي مديريت شهري مطرح شده بود.نصيري در بخش ديگري از سخنانش به علت افزايش نيروهاي انساني اين سازمان اشاره كرد و گفت: عمده جذب نيروي انساني با توجه به افزايش چند حوزه ماموريتي صورت گرفته است. پدافند غيرعامل، HSE، مديريت بحران و مواردي ديگر در اختيار مجموعههاي ديگر شهرداري بود كه به سازمان واگذار شد.به گفته او، واگذاري اين ماموريتها باعث شده تا سازمان بحران امروز نقش بزرگتري در ساختار شهرداري ايفا كند و به تبع آن، منابع انساني بيشتري نيز لازم داشته باشد.در نهايت، گزارش حسابرسي اين سازمان با حداكثر آراء موافق به تصويب رسيد؛ موضوعي كه نشان ميدهد عملكرد سازمان بحران در نگاه نمايندگان شورا رضايتبخش بوده است.
قير، آسفالت و معادن متوقف
در ادامه جلسه، گزارش حسابرسي سازمان مهندسي و عمران نيز مطرح شد.مهدي صداقتي، مديرعامل اين سازمان، محورهاي مهمي از فعاليتها و چالشهاي زيرساختي شهر را تشريح كرد.صداقتي در ابتداي سخنانش به روند خريد قير در سالهاي اخير پرداخت و گفت: در اين چهار سال تمامي قيرهاي استفاده شده براي توليد آسفالت در اين سازمان از طريق شركت سرمايهگذاري شهر و بورس كالا خريداري شده است.به گزارش ايسنا، او سپس به يك خريد خاص اشاره كرد كه به گفته خودش تماماً شفاف بوده است، صداقتي ادامه داد: سال قبل با دستور آقاي فروزنده، خريد ۱۶ هزار تن قير موردنياز سازمان به صورت ۷۰ درصد غيرنقد و ۳۰ درصد نقد، خارج از بورس انجام شد اما هنوز تحويل داده نشده است. اطمينان كامل ميدهم كه شفافيت و سلامت كامل در اين موضوع وجود دارد و هيچ نقطه خاكستري در موضوع خريد قير وجود ندارد.اين جملات پاسخي بود به برخي زمزمهها درباره عدم شفافيت در خريدهاي خارج از بورس.
۱۱۰ هزار تن قير در سال
مديرعامل سازمان مهندسي و عمران تأكيد كرد ميزان خريد سالانه قير از سوي سازمان ۱۱۰ هزار تن است و ۱۶ هزار تن رقم خاصي در خريد سالانه سازمان نيست.همين جمله نشان ميدهد ابعاد فعاليت سازمان مهندسي و عمران در تهران چقدر گسترده است. او افزود: توليد آسفالت در اين دوره مديريت شهري از ۱.۵ ميليون تن عبور كرده است؛ اين عدد در دورههاي قبل كمتر از يكسوم توليد اين دوره بود.
كارخانههاي آسفالت و چالش معدنها
يكي از نكات مهم، وضعيت تأمين مصالح سنگي بود. صداقتي گفت: ما روزانه ۱۰ هزار تن مصالح سنگي استفاده ميكنيم. سنگشكن موجود روزانه ۵۰۰ تن خروجي ميدهد.او به مشكلي اشاره كرد كه سالهاست گريبانگير پروژههاي عمراني تهران است و ادامه داد: از سال ۱۳۹۳ مجوز معدن تمديد نشده و به مجوز وزارت نيرو و وزارت صمت نياز داريم، به هر صورت توليد مصالح به شكلي ديگر انجام خواهد شد تا روند توليدات ما متوقف نشود.صداقتي در بخش پاياني سخنانش درباره دعاوي مرتبط با شركت پرليت توضيح داد و گفت: در پرونده اول كه شكايت پيمانكار از ما بود، سازمان در مراجع قضايي تبرئه شد و در شكايت سازمان از شركت پرليت، پيگيريها در حال انجام است.در پايان، گزارش حسابرسي اين سازمان نيز با رأي بالا تصويب شد.
وعده مهم؛ بهرهبرداري از متروي شهرري تا پايان سال
بحث ديگري كه مطرح شد، توسعه خط ۶ مترو بررسي شد. احمد صادقي، عضو شوراي شهر تهران، پس از بازديد از پروژه خط ۶ اعلام كرد: در اين بازديد شاهد تلاش شبانهروزي در زير زمين بوديم كه نشاندهنده عزم مديريت شهري دوره ششم براي توسعه حملونقل عمومي و كاهش آلودگي هواست.او افزود: ايستگاه متروي شهرري ميتواند گرهگشاي ترافيك و وضعيت تردد در اين محدوده باشد… با حمايت و پيگيريهاي بيشتر بايد عقبافتادگيها جبران شود و تا پايان سال ايستگاه متروي ميدان شهرري به بهرهبرداري برسد.صادقي اين پروژه را نمادي از تلاش براي كاهش فاصله توسعهيافتگي شمال و جنوب تهران دانست.
سرنوشت مبهم تاكسيهاي برقي
يكي از موضوعات بحثبرانگيز نشست شوراي شهر، وضعيت تاكسيهاي برقي بود. ناصر اماني، عضو ديگر شوراي شهر تهران در تذكر خود با لحني انتقادي گفت: تاكنون هزار و ۷۵۰ دستگاه تاكسي برقي وارد تهران شده اما ۱۸۹ دستگاه تاكسي واگذار شده است. شهرداري تهران و سازمان تاكسيراني بايد اين وضعيت را ساماندهي كنند. او از بيعدالتي در روند ثبتنام و تحويل انتقاد كرد: برخي افراد ارديبهشت ماه ثبتنام كرده بودند و خودروي خود را تحويل گرفتند؛ تعدادي ديگر شهريور ماه ثبتنام كردند اما هنوز خودرو تحويل نگرفتند.اماني موضوع مهمتري را مطرح كرد: ۴۰ نفر از رانندگاني كه هنوز خودروي خود را تحويل نگرفتند، بيكار هستند و معيشت آنها در خطر است.او همچنين از افزايش هزينهها گلايه كرد: قرار بود برخي هزينهها همچون تنظيم سند برعهده سازمان تاكسيراني باشد اما امروز برعهده رانندگان گذاشته شده است.اين عضو شوراي شهر حتي نقص قطعات خودروها را هم مطرح كرد و گفت: در ابتدا خودرو را با تمام قطعات يدكي به رانندگان نشان داده بودند اما برخي قطعات در حال حاضر در خودروها وجود ندارد كه قيمت آن به ۱۴۰ ميليون تومان ميرسد.اماني از معطلي رانندگان در بانكها و زمان طولاني شارژ خودروها نيز انتقاد كرد.
پروژه بلديه؛ ميراث يا ساختمان اداري؟
احمد علوي، رييس كميته گردشگري شورا، به پروژه بزرگ «ساختمان بلديه» پرداخت و گفت: روزشماري در ساختمان بلديه قرار گرفت و اعلام شد كه در تاريخ مشخصي به بهرهبرداري ميرسد. چندين ماه از آن روز گذشته اما افتتاح رسمي صورت نگرفته است.علوي نگراني مهمي را بيان كرد: نگراني ما اين است كه كاربري ميراثي صرفاً به سمت كاربري اداري برود، بلديه نبايد ساختمان اداري باشد.او تأكيد كرد: طراحي اين ساختمان به عنوان مركز نمايشگاهي، تاريخي و موزهاي است. به هيچ عنوان قرار نيست تغيير كاربري و معماري صورت بگيرد.نشست اخير شوراي شهر تهران نشان ميدهد پايتخت در مقطع حساسي از مديريت شهري قرار گرفته؛ مقطعي كه آمارها همزمان از پيشرفتهاي پرشتاب و نقاط بحراني حكايت ميكنند. در حوزه مديريت بحران، بازپسگيري ۵۵ پايگاه از ۵۶ پايگاه واگذارشده، يكي از مهمترين اتفاقات سالهاي اخير محسوب ميشود؛ اقدامي كه ميتواند زيرساخت واكنش سريع شهر را متحول كند. در بخش عمراني نيز ركورد توليد بيش از ۱.۵ ميليون تن آسفالت در دوره جديد، نشاندهنده جهشي بزرگ در مقايسه با دورههاي گذشته است؛ هرچند اين پيشرفت با بحران كمسابقهاي مانند نداشتن مجوز معدن از سال ۱۳۹۳ و نياز روزانه ۱۰ هزار تن مصالح سنگي همراه شده است؛ چالشي كه اگر رفع نشود، سرعت پروژههاي عمراني تهران را تهديد خواهد كرد.اما وضعيت حملونقل پاك چهره ديگري دارد. از ۷۵۰ تاكسي برقي پيشبينيشده تنها ۱۸۹ دستگاه تحويل رانندگان شده و اين يعني بخش بزرگي از يك طرح بزرگ هنوز روي كاغذ مانده است؛ درحالي كه ۴۰ راننده به دليل تأمين نشدن خودرو عملاً بيكار شدهاند و روند ثبتنام و تحويل نيز با نارضايتي جدي همراه است. در مقابل، اميدها به حملونقل ريلي پررنگتر است و وعده بهرهبرداري از ايستگاه متروي شهرري تا پايان سال، اگر محقق شود، ميتواند گره ترافيكي جنوب تهران را بهطور قابلتوجهي كاهش دهد .
