معلمان از دادن تكاليف طولاني به دانشآموزان ابتدايي پرهيز كنند
معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش با تاكيد بر ضرورت پرهيز از تكاليف طولاني و خستهكننده براي دانشآموزان مقطع ابتدايي گفت: چارچوب تكاليف مهارتمحور به مدارس ابلاغ شده و اين تكاليف بايد كوتاه، هدفمند و در راستاي تقويت مهارتهاي درسي طراحي شود.
معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش با تاكيد بر ضرورت پرهيز از تكاليف طولاني و خستهكننده براي دانشآموزان مقطع ابتدايي گفت: چارچوب تكاليف مهارتمحور به مدارس ابلاغ شده و اين تكاليف بايد كوتاه، هدفمند و در راستاي تقويت مهارتهاي درسي طراحي شود. رضوان حكيمزاده، درباره نحوه تكاليف دانشآموزان در مقطع ابتدايي اظهار كرد: در زمينه تكاليف دانشآموزان قائل به تكاليف مهارتمحور هستيم. فعاليتها و تمرينهايي كه به دانشآموزان داده ميشود بايد به گونهاي طراحي شود كه علاوه بر افزايش مهارتهاي آنان، موجب خستگي و دلزدگي نشود. وي افزود: بهويژه در سالهاي ابتدايي تحصيل، اگر زمان انجام تكاليف كوتاه و در قالب فعاليتهاي مهارتي باشد، به يادگيري بهتر كمك خواهد كرد؛ اما در صورت طولاني، تكراري و خستهكننده بودن تكاليف، اثر معكوس خواهد داشت و موجب دلزدگي دانشآموز از درس و مدرسه ميشود. بر اساس چارچوب تعيينشده، تاكيد بر تكاليف مهارتمحور است و دانشآموزان بايد تكاليفي انجام دهند كه به رشد مهارتهاي مرتبط با درسها منجر شود. حكيمزاده عنوان كرد: يكي از كاربردهاي روشهاي يادگيري فعال مبتني بر مشاركت دانشآموزان اين است كه تكرار و تمرينهاي مورد نياز در مدرسه و بهصورت گروهي انجام شود و در صورت ضرورت، تكاليف خارج از مدرسه بايد مهارتي و در راستاي تقويت شايستگي خاصي باشد. وي توصيه كرد: ضروري است از تكاليف خستهكننده، طولانيمدت و تكراري كه موجب ايجاد تنش ميان خانوادهها و دانشآموزان ميشود، پرهيز شود.
