شكايت مردم از تماسها و پيامكهاي مزاحم تبليغاتي كم شد؟
رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي گفت: آمارهاي ما در سامانه ۱۹۵ روند نزولي شكايت مردمي را نشان ميدهد، در واقع ميزان شكايت مردم از تماسها و پيامكهاي مزاحم از قبل كمتر شده كه نمودارهاي آن را منتشر كرديم؛ همچنين از ابزار جديد مانند هوش مصنوعي و ابزارهاي فناورانه جديد استفاده ميكنيم تا بتوانيم تخلفات اين حوزه را كاهش دهيم.
رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي گفت: آمارهاي ما در سامانه ۱۹۵ روند نزولي شكايت مردمي را نشان ميدهد، در واقع ميزان شكايت مردم از تماسها و پيامكهاي مزاحم از قبل كمتر شده كه نمودارهاي آن را منتشر كرديم؛ همچنين از ابزار جديد مانند هوش مصنوعي و ابزارهاي فناورانه جديد استفاده ميكنيم تا بتوانيم تخلفات اين حوزه را كاهش دهيم. به گزارش ايسنا، طي سالهاي گذشته ارسال پيامك و تماسهاي تبليغاتي بدون رضايت مردم، به موضوعي ناپسند و آزاردهنده تبديل شده چراكه اين موضوع فقط يك مزاحمت محسوب نميشود بلكه ورود بياجازه به حريم خصوصي افراد هم به شمار ميرود. براي حل اين موضوع، اپراتورهاي همراه ملزم شدند تا درصورت ارسال پيامك بدون درخواست و رضايت مشترك، بلافاصله با متخلفان برخورد كرده و براي توقف ارسال پيامك، سرشماره مورد نظر را به رگولاتوري اعلام كنند. ارسالكنندگان پيامكهاي اطلاعرساني از سرشمارههاي خدماتي ملزم شدند كه عبارت «لغو ۱۱ » را در انتهاي پيامك خود درج كنند تا مشتركان بتوانند با ارسال عدد ۱۱ به سرشمارهاي كه از آن پيامك دريافت كردهاند، ادامه دريافت پيامك را لغو و براي عضويت مجدد و دريافت پيامكهاي اطلاعرساني خدماتي، عدد ۱۲ را به همان سرشماره ارسال كنند. حال با وجود تدابير انديشيده شده كاربران از ادامه برقراري تماسهاي تبليغاتي و ارسال پيامكها خبر ميدهند؛ در اين زمينه حميد فتاحي- معاون وزير ارتباطات و رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي- در گفتوگو با ايسنا اعلام كرد: در اين زمينه چند اقدام مهم انجام شده كه مصوبات مربوط به ميزان جرايم و برخورد با متخلفان تصويب و به اپراتورها ابلاغ شده است. وي افزود: مساله ديگر نظارت بر اين موضوع است كه آمارهاي ما در سامانه ۱۹۵ روند نزولي شكايت مردمي را نشان ميدهد. درواقع ميزان شكايت مردم از تماسها و پيامكهاي مزاحم از قبل كمتر شده كه نمودارهاي آن را منتشر كرديم. فتاحي تأكيد كرد: همچنين از ابزار جديد مانند هوش مصنوعي و ابزارهاي فناورانه جديد استفاده ميكنيم تا بتوانيم تخلفات اين حوزه را كاهش دهيم؛ چون تخلفي است كه درآن منافع اقتصادي وجود دارد بنابراين لازم است موضعات و فرايندهاي اقتصادي آن درست و به صورت كامل ريشهكن شود. اما به صورت كلي گزارشهاي ما نشان ميدهد فعلا اين روند كاهش يافته است. گفتني است پيش از اين درباره راهكارهاي فعالسازي و غير فعالسازي دريافت پيامك توضيح داده شد به منظور رعايت حقوق مصرفكنندگان خدمات ارتباطي و فناوري اطلاعات و ساماندهي دريافت و عدم دريافت پيامكهاي انبوه تبليغاتي از تمام سرشمارهها، سامانه كد دستوري #۸۰۰* راهاندازي شده است و با اين امكان، مشتركان ميتوانند نسبت به فعالسازي يا غيرفعالسازي دريافت پيامكهاي تبليغاتي براي هر اپراتور اقدام كنند. همچنين مشتركان ميتوانند براي عضويت مجدد و دريافت پيامكهاي اطلاعرساني خدماتي (پيامكهايي كه پس از عضويت مشترك در باشگاه مشتريان يك شركت يا فروشگاه برايش ارسال ميشود)، عدد ۱۲ را به همان سرشماره ارسال كنند.
