هزينه پرداختي اصناف ربطي به سامانه سپتام ندارد
يكي از مهمترين انتقادات فعالان صنفي كشور نسبت به سامانه پايش و نظارت تصويري مربوطه به پول پرادختي بابت هزينه نصب و راه اندزاي وبهرهبرداري از دوربين ابري است كه به هيچوجه ربطي به سپتام ندارد.
يكي از مهمترين انتقادات فعالان صنفي كشور نسبت به سامانه پايش و نظارت تصويري مربوطه به پول پرادختي بابت هزينه نصب و راه اندزاي وبهرهبرداري از دوربين ابري است كه به هيچوجه ربطي به سپتام ندارد. يكي از مهمترين انتقادات فعالان صنفي كشور نسبت به سپتام مربوطه به پول پرادختي بابت هزينه نصب وراه اندزاي وبهرهبرداري از دوربين ابري است كه به هيچوجه رربطي به سپتام ندارد وحتي يك ريال از پولي كه بابت دوربين ابري وحاشيه هايش از متصدي واحد صنفي گرفته ميشود، مربوط به سپتام نيست. سامانه پايش ونظارت تصويري، به عنوان درگاه ارايه خدمات انطباقپذيري تجهيزات نظارت تصويري، صرفاً هزينه خدمات كارشناسي، بررسي انطباق پذيري (آزمايشگاه) و صدور گواهي را دريافت مينمايد. برخي از متقاضيان، هزينههايي كه بابت خريد و نصب تجهيزات نظارت تصويري و يا خدمات ابري پرداخت ميكنند را به اشتباه به حساب سپتام ميگذارند، در صورتيكه هزينه دريافتي سپتام فقط از درگاه اينترنتي سپتام و با رسيد شامل جزئيات انجام ميشود.
به منظور جلوگيري از سوءتفاهمهاي برخي متقاضيان كه هزينههاي مربوط به اقدامات خريد، نصب و راهاندازي سامانه نظارت تصويري محل خود را كه از واحدهاي صنفي معتبر در سراسر كشور يا اپراتورهاي مخابراتي كه هيچگونه ارتباط مالي با سپتام ندارند تهيه مينمايند و آن را به اشتباه مرتبط با سامانه ميپندارند، نياز است از طريق اتاق اصناف يا ساير نهادهاي مسوول، اطلاعرساني مناسب صورت پذيرد، زيرا اين سامانه هزينههاي خود را در حداقل نگهداشته است و در صورت هزينهكرد در حوزه اطلاعرساني، ناگزير به افزايش هزينههاي خود خواهد بود.
البته در حد توان از طريق پرتال و شبكههاي اجتماعي و برگزاري سمينارها و وبينارهاي متعدد، اين سامانه در حد وسع و توان اقدامات لازم در خصوص فرهنگسازي را معمول داشته است. همچنين اگر ميز سپتام كه پيشنهاد آن توسط مجري سامانه جهت استقرار در اتاق اصناف ايران اجرايي شده بود، كمتر شاهد بروز سوءتفاهمات براي حوزه صنفي كشور بوديم.
براساس اين گزارش، متوسط هزينه دريافتي از متقاضيان در سال 1403 مبلغ 977، 499، 19 ريال بوده است كه 10% اين مبلغ ماليات بر ارزش افزوده است و به بيان ديگر، متوسط حقالزحمه دريافتي سپتام از هر متقاضي (پس از كسر ماليات بر ارزش افزوده) در سال 1403 مبلغ 251، 727، 17 ريال بوده است.
در سند فوقالذكر، حقالزحمه قانوني خدمات از هر متقاضي بر اساس تعرفه نظام صنفي نيز محاسبه شده است كه طبق محاسبات صورت گرفته، بهطور متوسط به هر متقاضي 79% تخفيف ارايه شده است. به بيان ديگر از هر متقاضي تقريباً يك هشتم هزينه واقعي (طبق تعرفه نظام صنفي) دريافت شده است. اين بدان معني است كه طبق تعرفه نظام صنفي، ميبايست بهطور متوسط از متقاضيان به جاي مبلغ 251، 727، 17 ريال، مبلغ 282، 045، 140 ريال دريافت ميشد.
در روند سپتام در سال 1403، بهطور متوسط ارايه توضيحات به متقاضي 25 دقيقه، هماهنگي زمان بازديد 35 دقيقه، اياب و ذهاب 56 دقيقه، انجام بازديد 246 دقيقه، بررسي آزمايشگاه 676 دقيقه، نظارت بر روند 25 دقيقه و ساير اقدامات 74 براي هر پرونده زمان برده است.
به بيان ديگر حدوداً هر پرونده 19 نفر/ساعت كارشناس متخصص منابع مصرف نموده كه طبق تعرفه، ارزش آن 249، 938، 161 ريال است. اين ارزش بدون درنظر گرفتن هزينههاي سامانه و موارد متعدد ديگر است، لكن سامانه بهطور متوسط از هر متقاضي مبلغ 251، 727، 17 ريال دريافت نموده است كه نشان از دريافتي بسيار پايين نسبت به تعرفه مصوب است. شايد گلايهها در بخش دوربين ابري است كه سپتام در دريافت ان نقشي ندارد بلكه قيمتگذاري در جاي ديگري انجام شده كه ريالي از اين پرداختيها مربوط به اين سامانه نيست.
