چين براي قيمت‌گذاري در پلتفرم‌ها قانون وضع مي‌كند

۱۴۰۴/۰۶/۰۴ - ۰۱:۱۸:۲۹
کد خبر: ۳۵۴۷۶۷

 چين پس از دريافت انبوهي از شكايات از سوي فروشندگان و مصرف‌كنندگان در مورد قيمت‌گذاري ناعادلانه يا گمراه‌كننده پلتفرم‌هاي بزرگ فروش اينترنتي، قوانيني را براي قيمت‌گذاري در آنها پيشنهاد داد.

 چين پس از دريافت انبوهي از شكايات از سوي فروشندگان و مصرف‌كنندگان در مورد قيمت‌گذاري ناعادلانه يا گمراه‌كننده پلتفرم‌هاي بزرگ فروش اينترنتي، قوانيني را براي قيمت‌گذاري در آنها پيشنهاد داد. به گزارش مهر به نقل از رويترز، همچنين دولت اين كشور درباره قوانين مذكور از عموم مردم نظرخواهي كرد. كميسيون توسعه و اصلاحات ملي چين در بيانيه‌اي اعلام كرد پيش‌نويس قوانين براي پلتفرم‌هاي فروش كالا يا خدمات با هدف تشويق شفافيت و انصاف قيمت تدوين شده است. فعاليت اپراتورهاي چنين پلتفرم‌هايي بايد از طريق ابزارهاي استاندارد مانند قراردادها و دستورات قيمت‌ها را تغيير دهند. طبق اين قوانين اپراتورهاي پلتفرم‌ها و فروشندگان بايد به مقررات شفاف قيمت‌گذاري پايبند باشند، شفافيت قوانين قيمت‌گذاري را افزايش دهند و تغييرات كارمزد را به سرعت اعلام كنند تا نظارت عمومي را بهتر بپذيرند. فروشندگان پلتفرم‌هاي بزرگ را به دستكاري ناعادلانه قيمت‌ها براي بالابردن فروش متهم كرده‌اند و از سوي ديگر مشتريان از قيمت‌گذاري‌هاي گمراه‌كننده گله دارند. علي بابا در سال ۲۰۲۱ ميلادي به دليل نقض قوانين ضد انحصار ۲.۷۵ ميليارد دلار جريمه شد. رهبران تجارت الكترونيك امسال ريسك‌هاي نظارتي را به دليل جنگ قيمت با صنعت خرده‌فروشي فوري كه تحويل سريع محصول در آن در نيم ساعت انجام مي‌شود، ناديده گرفته‌اند.