تهران در مسير توسعه يا تكرار وعده‌ها؟

هزينه ۱۲۰۰ ميلياردي براي كاهش ۴۰ كيلومتر

۱۴۰۴/۰۴/۲۴ - ۰۰:۴۷:۱۹
|
کد خبر: ۳۴۹۲۱۵

تهران، ديروز (23 تيرماه) شاهد رونمايي از چهار پروژه بزرگ عمراني در غرب شهر بود؛ پروژه‌هايي كه شهرداري تهران با تاكيد بر عدم توقف عمليات اجرايي حتي در روزهاي بحراني، آنها را به عنوان «نخستين افتتاحيه‌هاي پس از دفاع مقدس ۱۲ روزه» معرفي مي‌كند.

تهران، ديروز (23 تيرماه) شاهد رونمايي از چهار پروژه بزرگ عمراني در غرب شهر بود؛ پروژه‌هايي كه شهرداري تهران با تاكيد بر عدم توقف عمليات اجرايي حتي در روزهاي بحراني، آنها را به عنوان «نخستين افتتاحيه‌هاي پس از دفاع مقدس ۱۲ روزه» معرفي مي‌كند. اما آيا تهران با اين پروژه‌ها واقعا گامي بلند در مسير توسعه برداشته يا صرفاً با تكرار سياست‌هاي نمايشي گذشته مواجه‌ايم؟ در مراسم يكصد و هشتاد و سومين پويش اميد و افتخار، چهار پروژه عمراني شامل تكميل رينگ سوم ترافيكي غرب تهران، اتصال بزرگراه شهيد خرازي به شهيد همداني، زيرگذر جنوب به جنوب بزرگراه چمران و اتصال كندرو به تندرو در آزادگان به بهره‌برداري رسيدند.  اين مراسم با حضور چهره‌هاي شاخص مديريت شهري از جمله عليرضا زاكاني، شهردار تهران، مهدي چمران، رييس شوراي شهر، عباس شعباني، معاون فني و عمراني و مديران مناطق ۲ و ۵ برگزار شد. زاكاني در اين مراسم با بيان اينكه از ابتداي دوره ششم مديريت شهري، هدف تبديل تهران به «كارگاه عمراني» بوده، گفت: چهار پروژه مهم به ارزش ۱۲۰۰ ميليارد تومان امروز به بهره‌برداري مي‌رسد. حتي در روزهاي سخت جنگ ۱۲ روزه با اسراييل نيز فعاليت‌هاي عمراني متوقف نشد. او با تاكيد بر تعهد شهرداري نسبت به توسعه مستمر، ادامه داد: تكميل رينگ سوم ترافيكي غرب، اتصال شهيد خرازي به همداني، زيرگذر دوربرگردان بزرگراه چمران و مسير كندرو به تندرو آزادگان از جمله پروژه‌هايي هستند كه امروز افتتاح شدند. او در پايان صحبت‌هاي خود افزود: سه پروژه نخست با مشاركت قرارگاه خاتم‌الانبيا و پروژه چهارم توسط معاونت فني و عمراني شهرداري اجرا شد.

 تحليل پروژه‌ها؛ رفع گره يا تسكين موقت؟

نگاهي به پروژه‌هاي اجرا شده، نشان مي‌دهد بيشتر تمركز بر كاهش بار ترافيكي مناطق غربي تهران بوده است؛ مناطقي كه همواره با گره‌هاي ترافيكي سنگين به‌ويژه در ساعات اوج رفت‌وآمد مواجه‌اند. اما سوال اصلي اينجاست كه آيا زيرساخت‌هاي طراحي شده پاسخگوي رشد جمعيت، افزايش خودروها و نبود سيستم حمل و نقل عمومي يكپارچه خواهد بود يا صرفا صورت‌مساله را پاك مي‌كند؟
عباس شعباني، معاون فني و عمراني شهرداري تهران، در اين مراسم با نگاهي رو به جلو، وعده داد كه «تا پايان سال ۵۰ پروژه عمراني بزرگ مقياس » به بهره‌برداري خواهد رسيد. به گفته او، اگر متوسط هزينه هر پروژه را ۵۰۰ ميليارد تومان در نظر بگيريم، مجموعاً ۲۵ همت (۲۵ هزار ميليارد تومان) پروژه عمراني در دست اجراست. شعباني افزود: سال گذشته بودجه عمراني شهرداري تهران ۱۲۰ همت بود؛ در حالي كه فقط با ۲۵ همت، ۵۰ پروژه مهم در حال تكميل است. در مرداد و شهريور نيز پروژه‌هايي از جمله فاز دوم بروجردي، شوشتري، تقاطع باقري-بابايي و ميدان فتح افتتاح خواهند شد. او همچنين به پروژه دوربرگردان غيرهمسطح جنوب به جنوب چمران اشاره كرد و گفت: اين پروژه تاثير زيادي بر ترافيك تونل توحيد خواهد داشت. در كل، پروژه‌هاي امروز موجب كاهش ۴۰ كيلومتري مسيرهاي ترافيكي شهر مي‌شوند. در اين ميان منتقدان اعتقاد دارند كه شهرداري تهران بيشتر از آنكه وارد حوزه‌هاي زيرساختي اساسي همچون حمل و نقل ريلي يا هوشمندسازي ترافيك شود، تمركز خود را روي پروژه‌هايي با خروجي‌هاي ملموس و سريع براي تبليغات گذاشته است. در ادامه مراسم مهدي چمران، رييس شوراي شهر تهران با بيان اينكه پروژه امتداد يادگار امام كه قرار بود در ۳۱ خرداد (سالروز شهادت شهيد چمران) افتتاح شود به دليل جنگ اخير به تعويق افتاد، گفت: اين پروژه تا پايان مردادماه آماده بهره‌برداري خواهد بود. چمران كه نگاهي آرمان‌گرايانه به پروژه‌ها داشت، تاكيد كرد: كار جهادگونه براي مردم انجام مي‌شود تا رضايت آنها حاصل شود كه در نهايت رضآيت‌اللهي را در پي خواهد داشت. بسياري از كارشناسان شهري معتقدند با وجود گسترش پروژه‌هاي عمراني، اولويت‌بندي در تصميم‌گيري‌ها همچنان با سياست‌زدگي گره خورده است. به‌طور مثال، هنوز طرح جامع كاهش سفرهاي غيرضروري شهري، اولويت حمل و نقل عمومي يا توسعه خطوط مترو در مناطق كم‌برخوردار با ضعف مواجه است.


 تردد در تونل توحيد تسهيل شد

مهدي صالحي، شهردار منطقه ۲ تهران، با اشاره به اجراي پروژه دوربرگردان در بزرگراه چمران، گفت: اين پروژه موجب تسهيل تردد در كوي نصر و تونل توحيد شده و يك سال و نيم زمان برد. در تمام طول پروژه، حتي در ايام جنگ نيز فعاليت متوقف نشد. صالحي گفت: پس از تردد از سمت جلال آل احمد، شهروندان مي‌توانند وارد زيرگذر شده و به راحتي به سمت چمران جنوب، كوي نصر و غرب جلال آل احمد بروند. با اين حال، بايد توجه داشت كه تونل توحيد، به عنوان يكي از شاه‌راه‌هاي عبوري پايتخت، سال‌هاست با مشكلات تهويه، ظرفيت محدود و فشار بار ترافيكي روبروست. آيا اصلاح تنها يك مسير از آن كافي خواهد بود؟

كاهش ۷۳۰ كيلومتر مسافت شهري با اصلاح تقاطع‌ها

مهدي صداقتي، مديرعامل سازمان مهندسي و عمران شهر تهران، با اعلام اينكه از ابتداي اين دوره ۹۸ تقاطع ناقص شناسايي شده‌اند، گفت: تكميل اين پروژه‌ها مي‌تواند سالانه يك ميليون ليتر صرفه‌جويي در مصرف سوخت ايجاد كند و در كاهش آلودگي هوا موثر باشد. او افزود: تا امروز ۴۸ پروژه از ۹۸ مورد به بهره‌برداري رسيده و تا پايان دوره به ۸۰ پروژه خواهد رسيد. پروژه‌هاي امروز به تنهايي ۴۰ كيلومتر از مسير ترافيكي شهروندان را كاهش مي‌دهند.