پيش‌بيني عبور ۴ ميليون زائر اربعين از طريق مرزهاي زميني

۱۴۰۳/۰۴/۲۰ - ۰۰:۴۱:۰۳
کد خبر: ۳۱۶۲۹۴

رييس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي از پيش‌بيني حضور بيش از ۴ ميليون و ۹۰هزار زائر از طريق مرزهاي زميني در مراسم پياده‌روي اربعين امسال خبر داد.

رييس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي از پيش‌بيني حضور بيش از ۴ ميليون و ۹۰هزار زائر از طريق مرزهاي زميني در مراسم پياده‌روي اربعين امسال خبر داد. به گزارش تسنيم، داريوش اماني، معاون وزير راه و شهرسازي و رييس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي، گفت: پيش‌بيني‌ها از حضور بيش از 4 ميليون و 90 هزار زائر از طريق مرزهاي زميني در مراسم باشكوه پياده‌روي اربعين امسال حكايت دارد. وي افزود: بر اساس مدل‌هاي پيش‌بيني طبق داده‌هاي دريافتي از سامانه‌هاي هوشمند مركز مديريت راه‌هاي كشور، از مجموع اين تعداد زائر، سهم تردد از پايانه مرزي مهران 45، شلمچه 26، خسروي 15، چذابه 9.5 و باشماق و تمرچين به‌ترتيب 2 و 2.5 درصد خواهد بود. اماني با بيان اينكه پيش‌بيني‌هاي يادشده با فرض 24ساعته‌بودن فعاليت مرز خسروي صورت گرفته است، اضافه كرد: چنانچه مدت فعاليت مرز خسروي به 12 ساعت كاهش يابد، تمايل زائران به مرز مهران افرايش خواهد يافت.

وي اوج زمان رفت را پنجشنبه تا شنبه (10 تا 12 صفر) و اوج زمان برگشت را شنبه تا دوشنبه (19 تا 21 صفر) عنوان كرد و ادامه داد: تعداد ناوگان اتوبوس موردنياز براي اوج زمان رفت براي كل مرزها 4000 دستگاه اتوبوس و براي اوج زمان برگشت 4900 دستگاه اتوبوس است كه از اين تعداد بيش از 70 درصد ناوگان اتوبوس مربوط به مرز مهران و خسروي خواهد بود. وي در خصوص پيش‌بيني پاركينگ نيز گفت: پاركينگ موردنياز در اين ايام براي مرز مهران حدود 140 هزار وسيله نقليه، مرز شلمچه 97 هزار و مرز چذابه 21 هزار وسيله نقليه پيش‌بيني مي‌شود. اماني با بيان اينكه باتوجه به متوسط 2.5روزه فاصله رفت و برگشت ناوگان اتوبوسي از مرز به مبادي و بالعكس، در سه روز اوج برگشت (اربعين و روز قبل و بعد از آن) حدود 9000 دستگاه اتوبوس فعال براي جابه‌جايي زوار از مرزهاي شش‌گانه مورد نياز است، افزود: انتظار مي‌رود در مجموع 72 درصد ناوگان در مرز مهران و خسروي، 21 درصد در شلمچه، 5 درصد چذابه و باشماق و 2 درصد تمرچين موردنياز باشد. وي اظهار كرد: پيش‌بيني مي‌شود 74 درصد كل زوار اربعين امسال مربوط به 10 استان تهران، خراسان‌رضوي، اصفهان، خوزستان، قم، فارس، البرز، آذربايجان‌شرقي، كرمان و مازندران باشد. معاون وزير راه و شهرسازي سهم 37درصدي دو استان تهران و اصفهان در تقاضاي ناوگان اتوبوس را از نكات مهم و قابل توجه در امر مديريت ناوگان ذكر كرد و افزود: بيشترين سهم زائران ناوگان اتوبوسي در سفرهاي برگشت مربوط به استان‌هاي تهران، اصفهان، خوزستان، قم، خراسان‌رضوي، فارس، آذربايجان‌غربي و آذربايجان‌شرقي است، به‌طوري كه هشت استان فوق، 71 درصد از سهم زائران ناوگان اتوبوسي را تشكيل مي‌دهند.