پاسخ معاونت برنامه‌ريزي و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش به گزارش «بلاتكليفي معيشتي معلمان»

تشريح برخي از اقدامات معيشتي و رفاهي فرهنگيان

۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۰۰:۵۶:۲۱
کد خبر: ۳۱۲۱۵۰

ضمن آرزوي سلامتي و توفيق روزافزون، در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه به تاريخ 11/02/1403 باعنوان« بلاتكليفي معيشتي معلمان» پاسخ معاونت برنامه‌ريزي و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش را به استحضار مي‌رساند: 

مديرمسوول محترم روزنامه تعادل
با سلام و تحيات
ضمن آرزوي سلامتي و توفيق روزافزون، در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه به تاريخ 11/02/1403 باعنوان« بلاتكليفي معيشتي معلمان» پاسخ معاونت برنامه‌ريزي و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش را به استحضار مي‌رساند: 
برخي از اقدامات معيشتي و رفاهي فرهنگيان به شرح  زير مي‌باشد: 
- انعقاد تفاهمنامه اعتباري با بانك ملي ايران و اختصاص 140 هزار ميليارد ريال تسهيلات با سود 12 درصد طي سال‌هاي 1401 الي 1403 كه طي دو مرحله 90 هزار ميليارد ريال تسهيلات جهت توزيع بين فرهنگيان به ادارات كل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده و مقدمات جذب 50 هزار ميليارد ريال براي سال 1403 در حال پيگيري است.
- انعقاد الحاقيه تفاهمنامه با بانك ملي ايران كه بر اساس آن مقرر شد 5/2 درصد از حقوق واريزي پرسنل در بانك ملي ايران جهت پرداخت تسهيلات قرض‌الحسنه به فرهنگيان كشور جذب و در بين ادارات كل آموزش و پرورش استان‌ها توزيع شود كه مقدمات اجراي آن براي سال جاري در حال پيگيري است.
- صندوق وام ضروري با 746 شعبه و سرمايه 137 هزار ميليارد ريال مبلغ 96 هزار ميليارد ريال وام با كارمزد يك درصد بين 364، 171 نفر از اعضا توزيع نموده است. ميزان وام پرداختي 3 برابر سرمايه اعضا مي‌باشد.
- از تيرماه سال 1401 قرارداد بيمه درمان تكميلي به صورت بيمه‌گري منعقد و دو سوم مبلغ حق بيمه توسط دستگاه از اعتبارات دولتي پرداخت مي‌شود كه در طول دو قرارداد منعقده تعهدات و خدمات ارائه شده ارتقا يافته و به جز دندانپزشكي و عينك ساير خدمات (جراحي، بستري، پاراكلينيكي، دارو، ويزيت، زايمان و نازايي و...) بدون سقف ارائه مي‌شود.
-طرح اسكان با توجه به رسالت تأمين محل اسكان ارزان‌قيمت جهت سفرهاي نوروز و تابستان فرهنگيان توسط وزارت متبوع و ادارات كل آموزش و پرورش استان‌ها اجرا مي‌شود و توانسته رضايت نسبي همكاران فرهنگي را كسب نمايد .
- در سال 1402 تعداد مراكز آموزشي - رفاهي به 424 مركز رسيده كه ظرفيت اين مراكز در بخش اسكان 3761 اتاق و 2162 سوئيت با ظرفيت 17962 تخت و در حوزه پشتيباني از مجالس و برنامه‌هاي همكاران 138 رستوران با گنجايش 25222 صندلي و 140 تالار پذيرايي با گنجايش 51203 صندلي مي‌باشد و در سال 1402 رشد 6 درصدي داشته است و شامل باشگاه فرهنگيان، خانه‌ معلم، مراكز اسكان بيماران صعب‌العلاج، باشگاه پيشكسوتان و... مي‌باشد.
- اهتمام جهت ساخت حداقل100 هزار واحد مسكوني براي فرهنگيان فاقد مسكن با استفاده از اراضي مازاد آموزش و پرورش و ظرفيت وزارت راه و شهرسازي با كمك صندوق ذخيره فرهنگيان.
- بسترسازي جهت تسهيل فرآيند تأمين و توزيع كالاهاي اساسي و لوازم خانگي بادوام بدون پيش‌پرداخت با اقساط متنوع متناسب با حقوق همكاران در قالب سامانه اتما - توانا كارت و ليزينگ فرهنگيان كه با استقبال همراه بوده است. 
- سقف خريد فرهنگيان از تعاوني‌ها و سامانه‌هاي مجازي: 100 ميليون تومان (زوجين فرهنگي 200 ميليون) 

رتبه‌بندي معلمان: 

بهبود سطح كارآيي نظام آموزشي و ارتقاي كيفيت خدمات مدارس دولتي نيازمند بهبود سطح شايستگي‌هاي حرفه‌اي، تخصصي و عمومي معلمان است. در اين راستا لازم است حاكميت امكانات و ظرفيت‌هاي خود را به منظور بهبود سطح كارآيي و عملكرد معلمان به كار گيرد تا تحقق اهداف نقشه جامع علمي كشور و سند تحول بنيادين آموزش و پرورش امكان پذير شود. قانون رتبه‌بندي گامي در مسير گسترش و تقويت شايستگي‌ها و توانمندي‌هاي معلم در فرآيند ياددهي – يادگيري از گذر افزايش انگيزه و رضايت‌مندي معلمان استفاده از ابزار نظام پرداخت‌ها جهت تحقق افزايش كيفي فرآيند تعليم و تربيت به شمار مي‌آيد. در ماده ۲۲ آيين‌نامه اجرايي قانون ياد شده، مراحل استقرار و ارتقای تفكيك و براي هريك آيين‌نامه‌هاي اجرايي جداگانه پيش‌بيني شده است. آيين‌نامه حاضر (مرحله ارتقا) در راستاي ماده ۲۲ آيين‌نامه اجرايي قانون نظام رتبه‌بندي معلمان در مرحله استقرار، با بررسي مستندات و گزارش‌هاي مرتبط با موضوع و استفاده از نظرات نمايندگان عضو كميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي، مديران سازمان برنامه و بودجه و امور اداري و استخدامي، دست اندركاران پياده سازي نظام رتبه بندي در آموزش و پرورش، انديشمندان، خبرگان و كارشناسان آشنا به موضوع و نمايندگان معلمان، مديران و ارزيابان در چارچوب قانون نظام رتبه بندي تدوين شده است. روشن است كه اثربخشي آيين نامه حاضر براي ارزيابي فعاليت‌هاي آموزشي، تربيتي و حرفه‌اي معلم، بهبود عملكرد و سطح كارآيي نيروي انساني در فرآيند ياددهي – يادگيري در گروي عوامل متعددي از قبيل بازطراحي معيارهاي ارزيابي عملكرد معلمان، تبيين مصاديق رفتاري، تدوين برنامه‌هاي بهبود سطح شايستگي‌ها و توانايي‌هاي شغلي معلمان است.
در خصوص نيرو‌هاي حق‌التدريس در آموزش و پرورش: 
براساس ماده ٨ قانون تعيين تكليف استخدامي معلمان حق‌التدريس و آموزشياران نهضت سوادآموزي مصوب ۱٥/۷/1388 و به استناد ماده ٥ ضوابط اجرايي قانون بودجه سال ۱۳٩۷ كل كشور، به كارگيري نيروي حق‌التدريس جديد ممنوع مي‌باشد؛ لذا نيرو‌هاي موجود در آموزش و پرورش به جز افرادي كه داراي آراي خاص مثل ديوان عدالت اداري بوده‌اند، تعيين تكليف شده‌اند. 
درخصوص وضعيت نيروهاي به كارگيري شده در طرح خريد خدمات آموزشي: 
با ابلاغ شيوه‌نامه اجرايي خريد خدمات آموزشي به ادارات كل آموزش و پرورش استان‌ها به شماره ۴۲۱/۷۰۰ به تاريخ ۱٨/۱۱/1402 پس از اقدام وفق مقررات مندرج در شيوه‌نامه مذكور جهت انعقاد قرارداد و نيز صدور ابلاغ نيروهاي خريد خدمات آموزشي در زيرسامانه ذكر شده برابر سهميه و اعتبار تخصيصي، حقوق اين گروه از پرسنل پرداخت مي‌شود.
خواهشمند است دستور فرماييد طبق قانون مطبوعات و رسانه‌ها نسبت به درج جوابيه اين مركز در همان صفحه و با همان قلم اقدام لازم صورت گيرد.

ارسال نظر