«تعادل» گزارش مي‌دهد

بورس صعودي مي‌ماند؟

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۰۰:۴۳:۴۱
کد خبر: ۳۱۰۹۰۹
بورس صعودي مي‌ماند؟

چند روزي مي‎شود كه شاهد كاهش تنش‌ها دركشور و منطقه هستيم. اين موضوع باعث شده كه بازارهاي مالي به يك ثبات نسبي برسند و به نوعي شرايط بهتري را تجربه كنند. البته نبايد فراموش كرد كه تجربه شرايط بهتر تنها با يك روز و دو روز رخ نمي‌دهد و بازارهاي مالي بايد چند هفته‌اي سبزپوش باشند و روي يك مدار مشخص حركت كنند تا در نهايت بازارها بتوانند آرامش را تجربه كنند.

چند روزي مي‎شود كه شاهد كاهش تنش‌ها دركشور و منطقه هستيم. اين موضوع باعث شده كه بازارهاي مالي به يك ثبات نسبي برسند و به نوعي شرايط بهتري را تجربه كنند. البته نبايد فراموش كرد كه تجربه شرايط بهتر تنها با يك روز و دو روز رخ نمي‌دهد و بازارهاي مالي بايد چند هفته‌اي سبزپوش باشند و روي يك مدار مشخص حركت كنند تا در نهايت بازارها بتوانند آرامش را تجربه كنند.

بازارهاي مالي خصوصا بورس از روز 13 فروردين ماه روندي جديد را پشت سر گذاشتند كه علت آن حمله اسراييل به كنسولگري ايران در دمشق بود و همين موضوع باعث شد كه بورس تهران تا آخرين روز فروردين ماه نزولي باشد. تالار شيشه‌اي معاملات حساسيت بسيار شديدي نسبت به اتفاقات دارد و با كوچك‌ترين اتفاق يا خبري تغيير موضع و شرايط مي‌دهد. براي نمونه اگر در كشورهاي جهان تنش يا جنگي هر چند خرد پيش آيد بورس تهران نيز بلافاصله واكنش نشان مي‌دهد؛ برخي از كارشناسان مي‌گويند كه بازار سرمايه به دنبال بهانه براي تغيير شرايط است و از هر خبري سوءاستفاده مي‌كند.

جنگ و تنش باعث مي‌شود كه بازارهاي مالي روند روبه بالايي تجربه كنند؛ براي نمونه دلار با يك ركوردشكني قابل توجه به بيش از 70 هزار تومان رسيد و اكنون در محدوده 65 هزار تومان است و ساير بازارها نيز ركوردشكني كردند اما بورس تهران با سقوط نسبتا سنگين مواجه شد كه اين روزها درحال جبران است. نكته قابل توجه درخصوص دلار اينجاست كه معامله‌گران، روند فعلي و درجا زدن قيمت دلار در محدوده‌اي مشخص را اصلاح قيمت و حاصل تلاش سياستگذار مي‌دانند كه قصد دارد دلار را در ماه‌هاي ابتدايي سال در محدوده‌هاي فعلي ببندد. اكنون دلار با همان قيمت روز يكشنبه در حال معامله است و فعلاً سيگنالي توجه معامله‌گران را به خود جلب نكرده است. تحليلگران فني سقف بعدي قيمت دلار را كريدور بالاتر مي‌دانند. اما در مقابل برخي از معامله‌گران دلار را در روند اصلاح مي‌دانند و معتقدند بازارساز با ارزپاشي موفق به مهار قيمت دلار شده است. به نظر مي‌رسد عقب‌نشيني قيمت‌ها از مرزهاي مقاومتي حاكي از حضور پررنگ بازارساز براي كاهش قيمت دلار است.

نبايد فراموش كرد كه در زمان جنگ و تنش تمامي بورس‌هاي دنيا واكنش نشان مي‌دهند به گفته كارشناسان شاخص‌هاي بورس در سراسر دنيا به دماسنج‌هاي اقتصادي معروفند؛ در واقع شاخص‌هاي بورس، معياري هستند كه عملكردهاي مختلف در حوزه‌هاي اقتصادي، سياست‌گذاري و مقرراتي، تغييرات منطقه‌اي و حتي ژئوپلتيك را نشان مي‌دهند. در چنين شرايطي در بحبوحه تنش‌هاي سياسي و نظامي، بازارهاي سهام عملكردهاي مشابهي را از خود به نمايش مي‌گذارند. در دوره‌هايي كه سطح تنش‌هاي سياسي و نظامي افزايش مي‌يابد شاخص‌هاي بورس به‌دليل افزايش ريسك‌ها با نزول مواجه مي‌شوند. در اصل ترس سرمايه‌گذاران از انتقام‌گيري ايران، موجب ريزش اين‌چنيني در بورس‌ها شد.

به‌طور كلي بورس تهران نيازمند آرامش و اعتماد است و با داشتن اين دو مولفه مي‌تواند روند صعودي بسيار خوبي را پشت سر بگذارد. از سوي ديگر بررسي وضعيت هفتگي شاخص نشان مي‌دهد كه شاخص برخلاف فروردين ماه درحال جبران شرايط خود است و احتمالا در شرايط با ثبات بتواند ركوردشكني نسبتا خوبي داشته باشد. هر روز شاهد هستيم كه ميزان نمادهاي دارايي صف خريد در بازار سرمايه افزايش مي‌بايد و در مقابل صف فروش كاهش. بر اساس آمارهاي روز اخير 9 درصد از نمادها معادل 63 عدد در صف خريد و تنها 3 درصد از نمادها معادل 21 نماد در صف فروش قرار داشتند. همچنين 292 نماد مثبت و 289 نماد منفي در بازار داشتيم. البته با بررسي قيمت پاياني نمادها، برخي از كارشناسان پيش بيني مي‌كنند كه روز سه‌شنبه بازار چندان جاني براي مثبت شدن نداشته باشد.

نكته قابل توجه اينجاست كه حبرهاي متعددي درخصوص ليدرهاي بازار سرمايه مطرح مي‌شود و امكان اين رشد ليدر صنايع و در نهايت رشد شاخص وجود دارد. تازه‌ترين خبرها نشان مي‌دهد كه وزارت صنعت در تلاش است براي كاهش زيان انباشته صنعت خودروسازي‌، مجوز افزايش قيمت را براي شركت‌هاي خودروسازي‌ دريافت كند، اما در اين زمينه منتظر فرصت مناسب است. برخي خبرها حاكي از آن است كه وزارت صمت به‌تازگي نشست مهمي را با شوراي رقابت برگزار كرده و در تلاش است موافقت اين شورا را براي تغيير فرمول قيمت‌گذاري خودرو دريافت كند.

 

بازار از نگاه معاملات

طي معاملات سومين روز كاري هفته يعني دوشنبه سوم ارديبهشت ماه، شاخص كل بورس تهران 3 هزار و 922 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 316 هزار و 740 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با رشد 4 هزار و 321 واحدي در رقم 757 هزار و 709 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با افزايش 39 واحدي به رقم 25 هزار و 536 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با رشد 956 واحد به سطح 139 هزار و 558 واحد رسيد.

روز دوشنبه براي سومين روز متوالي خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار مثبت شد و 42 ميليارد تومان پول حقيقي به بازار سهام وارد شد. در مجموع سه روز اخير، بيش از هزار ميليارد تومان سرمايه حقيقي وارد بازار سهام شده است. روز گذشته نماد كاما بيشترين ورود پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 29 ميليارد تومان بود. پس از كاما، نمادهاي واعتبار، كيا، تنوين و نوري بيشترين ورود پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين خروج پول حقيقي به نمادهاي شبندر، ثفارس، شپنا، آسياتك و ختوقا تعلق داشت.

روز دوشنبه بوعلي، فملي و نوري نمادهاي سبز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي فولاد، وغدير و وبملت از نمادهاي قرمز بودند كه اثر منفي بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي آريان، ارفع و فصبا بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص داشتند و نمادهاي آريا، هرمز و شگويا نمادهايي هستند كه اثر كاهنده بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نماد ذوب بيشترين تراكنش را داشت و كاما و فولاد در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز كرمان، فزر و فصبا بيشترين تراكنش را داشتند.

روز گذشته ارزش معاملات كل بازار سهام به 407 هزار و 129 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 392 هزار و 834 ميليارد تومان بود كه 96 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز تشكيل مي‌دهد. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 18 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 5 هزار و 256 ميليارد تومان رسيد.

در معاملات نماد كاما بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 158 ميليارد تومان بود. پس از كاما، خاهن بيشترين ارزش معاملات را داشت و فولاد رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد فزر و فملي در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند. در حجم معاملات نيز سهام ذوب با تعداد يك ميليارد و 21 ميليون و 794 هزار و 639 سهم در صدر قرار گرفته است. كرمان در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خاهن تعلق داشت. دو نماد كاما و وبملت نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند.

در معاملات دوشنبه، 104 نماد صف خريد داشتند و 45 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 5.5 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 287 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با كاهش 32 درصدي به 175 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر