برنامه ايران براي اجراي پروژه نيروگاهي در آفريقا

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۰۰:۴۱:۱۲
کد خبر: ۳۱۰۹۰۷

رييس مركز بين‌الملل و هماهنگي ديپلماسي وزارت نيرو گفت: از برنامه‌هاي پروژه‌ نيروگاهي ما در آفريقا اين است كه به سمت احداث و يا حداقل طراحي نيروگاهي رفته و يا به عنوان مشاور و تعمير قطعات نيروگاهي حضور داشته باشيم.

رييس مركز بين‌الملل و هماهنگي ديپلماسي وزارت نيرو گفت: از برنامه‌هاي پروژه‌ نيروگاهي ما در آفريقا اين است كه به سمت احداث و يا حداقل طراحي نيروگاهي رفته و يا به عنوان مشاور و تعمير قطعات نيروگاهي حضور داشته باشيم.
مجتبي اكبري در گفت‌وگو با ايلنا، درباره اجراي پروژه‌هاي نيروگاهي در كشورهاي ديگر اظهار داشت: ما در حال حاضر در كشور عراق، سوريه، تاجيكستان و همچنين سريلانكا پروژه نيروگاهي داريم و در كشور آذربايجان نيز در مجموعه سد خداآفرين و قيزقلعه‌سي هم پروژه داريم.
وي افزود: از ديگر برنامه‌هاي پروژه‌هاي نيروگاهي ما در ديگر كشورها اين است كه قرار شد در قاره آفريقا كار را پيگيري كنيم، يعني به سمت احداث و يا حداقل طراحي نيروگاهي در اين كشورها رفته و يا به عنوان مشاور و تعمير قطعات نيروگاهي حضور داشته باشيم.
رييس مركز بين‌الملل و هماهنگي ديپلماسي وزارت نيرو تصريح كرد: يكي از مواردي كه به ما مراجعه مي‌كنند اين است كه باتوجه به گران شدن تجهيزات برقي و نيروگاهي؛ تقاضا براي تعميرات نيروگاهي است. بيشتر اعلام نياز در اين حوزه از سمت كشورهاي آسياي ميانه و كشورهاي حاشيه خليج فارس است كه درخواست داشته‌اند شركت‌هاي ما در اين حوزه حضور داشته و نيروگاه‌ها را اورهال كنند.
وي گفت: در كشور سريلانكا نيز تقاضا براي احداث يك نيروگاه ۱۰ مگاواتي بوده است. 
اكبري يادآور شد: ما در كشورهاي هدف هيچ سرمايه‌گذاري نمي‌كنيم بلكه به عنوان پيمانكار كار احداث و يا تعميرات نيروگاه را انجام مي‌دهيم و پول انجام كار را دريافت مي‌كنيم به عبارت ديگر اين پروژه‌ها هيچ هزينه ريالي و ارزي براي ايران ندارد.
وي خاطرنشان كرد: از ديگر پروژه‌هاي ديگر در دستور كار ما سنكرون شبكه برق بين ايران و روسيه و آذربايجان است كه به مراحل پاياني نزديك شده و در صورت اجرا؛ تبادل برق صورت خواهد گرفت.
رييس مركز بين‌الملل و هماهنگي ديپلماسي وزارت نيرو بيان داشت: بيشتر تمركز و فعاليت نيروگاهي ما در ديگر كشورها روي نيروگاه‌هاي فسيلي است و باتوجه به اينكه احداث نيروگاه تجديدپذير در دنيا كار تقريبا جديدي است فعلا در اين زمينه تقاضاي زيادي براي همكاري نداشته‌ايم و تنها يك مورد از ما تقاضاي همكاري شده و آن توليد برق از انرژي باد است كه با استفاده از پتانسيل پژوهشگاه نيرو كار را در كشور پاكستان پيگيري مي‌كنيم.

ارسال نظر