«تعادل» گزارش می‌دهد

شوک مثبت به بورس تهران

۱۴۰۳/۰۲/۰۲ - ۰۰:۱۵:۵۱
کد خبر: ۳۱۰۷۵۴
شوک مثبت به بورس تهران

دومین ماه از سال جدید آغاز شد و این شروع توانست شرایط خوبی را برای بورس رقم بزند و بالاخره بازدهی روزانه تالار شیشه‌ای معاملات مثبت شد. البته برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که معاملات بازار در روز اخیر منفی شود؛ اما به واسطه آرامش نسبی شرایط خوب بود و معاملات مثبت شد.

دومین ماه از سال جدید آغاز شد و این شروع توانست شرایط خوبی را برای بورس رقم بزند و بالاخره بازدهی روزانه تالار شیشه‌ای معاملات مثبت شد. البته برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که معاملات بازار در روز اخیر منفی شود؛ اما به واسطه آرامش نسبی شرایط خوب بود و معاملات مثبت شد. نباید فراموش شد که بالاخر محدودیت از روی دامنه نوسان برداشت و دامنه نوسان به حالت معمول خود بازگشت. البته این مثبت شدن موقت نمی‌تواند اعتماد را در بازار سرمایه تداعی کند و حداقل بورس تهران باید اردیبهشت ماه را سبزپوش باشد تا دوباره همه چیز به شرایط واقعی و مطلوب خود بازگردد و امید سهامداران نیز نسبت به معاملات افزایش یابد. قیمت دلار نیز آرامش نسبی به خود گرفته در محدوده 65 الی 66 هزار تومان نوسان می‌کند که در مقایسه با محدوده بیش از 70 هزار تومان رقمی قابل قبول است. از سوی دیگر قیمت طلا و سکه نیز روند رو به بالایی دارند و در این شرایط بورس سعی می‌کند خود را تا حدودی به این بازارها برساند تا به امروز موفق نبوده و قیمت ارز، طلا و سکه در بازارها رکوردشکنی سنگینی را تجربه کرده‌اند. باید منتظر ماند دید که بازار در روز جاری به کدامین سو می‌رود و چه شرایطی را تجربه می‌کند. مهدی دلبری، کارشناس بازار سرمایه نوشت که بازار سهام با شروع سال‌ جدید عقب‌ماندگی عجیب و غریبی از دلار و سکه داشت. ریسک ژئوپلیتیک باعث شد معاملات تا دو روز منفی باشد و سازمان بورس مجبور شد دامنه ‌نوسان را یک‌درصدی کند. این موضوع باعث شد حجم معاملات و صف فروش‌ها کاهش یابد و این اطمینان ایجاد شود که صف‌‌های فروش‌ جمع می‌شود. به‌ نظر می‌رسد ریسک‌های ژئوپلیتیک هنوز تمام نشده‌ است. سال جاری همراه با انتخابات امریکا است و به‌ نظر می‌رسد صنایع با تنگناهای مالی شدیدی روبه‌رو باشند. توصیه می‌شود سهامداران در شرایط موجود بازارها و گزارش‌ها را بررسی و پرتفوی را از لحاظ طبقات دارایی متنوع کنند. شاید آخرین توصیه برای پرتفوها سپرده بانکی باشد اما به ‌نظر می‌رسد تنوع باید در سطح طبقات دارایی باشد، یعنی نباید فقط سهام متنوع داشت بلکه دارایی‌ها را نیز متنوع کرد تا بازدهی متناسب با تورم یا حداقل نزدیک به آن را تجربه کرد. علاوه‌ بر این باید در چیدمان پرتفو به ریسک دارایی‌ها توجه کرد. سیاست‌گذار بانکی اصرار دارد نرخ بهره تثبیت شود و همزمان دلار آزاد و نیما فاصله ۷۰درصدی دارند. این دو تصمیم باعث‌ شده فشار بسیاری به صنایع وارد شود.

 

افزایش نرخ سود بین بانکی  در هفته پایانی فروردین

نرخ بهره بین بانکی که از ابتدای فروردین ماه روند کاهشی داشت در هفته پایانی فروردین با افزایش همراه شده است. نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به 29 فروردین ماه با 4 صدم درصد افزایش نسبت به هفته قبل از آن به 23.52درصد رسیده است.این نرخ در هفته منتهی به 22 فروردین ماه با کاهش نیم درصدی نسبت به هفته قبل از آن به 23.48درصد رسید. نرخ بهره بین بانکی که در هفته نخست فروردین ماه سال جاری 23.62درصد شده بود در دومین هفته از نخستین ماه سال جدید با کاهش 4 صدم درصدی همراه شد و به 23.58درصد رسید. این نرخ در هفته پایانی اسفندماه سال 1402 به 23.66درصد رسیده بود که بالاترین نرخ بهره بین بانکی از آبان ‌ماه به بعد محسوب می‌شود. بیشترین رکورد این نرخ در هفته نخست مهر 1402 ثبت شده است. نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته منتهی به 5 مهرماه سال 1402 با رکوردشکنی 10 سال به 23.80درصد افزایش یافته بود؛ البته بعد از آن روند کاهشی نرخ سود بین بانکی آغاز شد و در هفته نخست آبان‌ ماه به 23.71درصد کاهش یافت و بعد از آن وارد کانال‌های پایین‌تر شد.

رکورد صادرات نفت شکست

روزنامه فایننشیال تایمز با استناد به گزارش شرکت ورتکسا نوشت: میانگین صادرات روزانه نفت ایران طی این مدت، ۱.۵۶ میلیون بشکه بود که تقریبا همه آن به چین ارسال شد و حدود ۳۵میلیارد دلار درآمد برای ایران به همراه داشت فرناندو فریرا، مدیر سرویس ریسک ژئوپلیتیکی در گروه «راپیدان انرژی» به فایننشیال تایمز گفت: ایرانی‌ها، استاد هنر دور زدن تحریم‌ها هستند. این خبر در حالی منتشر شد که گفته می‌شد امریکا و اتحادیه اروپا در واکنش به پاسخ ایران به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران در دمشق، سرگرم آماده‌سازی تحریم‌های جدید علیه تهران هستند اما آن‌طور که جانت یلن، وزیر خزانه‌داری امریکا گفته است: صنعت نفت ایران، هدف آسانی برای تحریم‌های جدید نخواهد بود. تحلیلگران به فایننشیال تایمز گفتند: دولت بایدن تمایلی به تشدید تحریم که باعث افزایش قیمت نفت در سال انتخابات می‌شود، ندارد زیرا دولت بایدن پس از برداشت عظیم از ذخایر نفت استراتژیک که در سال ۲۰۲۲ برای کنترل قیمت سوخت انجام داد، به سختی قادر خواهد بود این اقدام را تکرار کند. براساس گزارش اویل پرایس، همچنین هر گونه اقدام شدید علیه صادرات نفت ایران، بر روابط واشنگتن با چین که خریدار بزرگ نفت ایران است، تاثیر خواهد گذاشت. واردات نفت ایران، معادل یک دهم از کل واردات نفت به چین است.

 

بازار از نگاه معاملات

طی معاملات اولین روز کاری هفته یعنی شنبه شاخص کل بورس تهران 77 هزار و 643 واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 285 هزار و 857 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد 21 هزار و 455 واحدی در رقم 745 هزار و 21 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با افزایش 591 واحدی به رقم 25 هزار و 207 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با رشد 5 هزار و 42 واحد به سطح 136 هزار و 366 واحد رسید. روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 770 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد. دیروز نماد فولاد بیشترین ورود پول حقیقی را داشت که ارزش آن 93میلیارد تومان بود. پس از فولاد، نمادهای فملی، شپنا، وبملت و خودرو بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای ثفارس، فزر، آریا، شستا و ساروج تعلق داشت. روز یکشنبه فملی، فولاد و شپنا نمادهای سبز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای سهرمز، سکرما و سشمال از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای شگویا، وسپهر و هرمز بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای فزر، ساروج و آریا نمادهایی هستند که اثر کاهنده بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس نماد ذوب بیشترین تراکنش را داشت و خودرو و شستا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز فزر، ساروج و آریا بیشترین تراکنش را داشتند. روز شنبه ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 166درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 6 هزار و 966 میلیارد تومان رسید. در معاملات نماد فزر بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 224 میلیارد تومان بود. پس از فزر، فولاد بیشترین ارزش معاملات را داشت و خودرو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد وبملت و فملی در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. در حجم معاملات نیز سهام ذوب با تعداد یک میلیارد و 804 میلیون و 996 هزار و 146 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وبملت تعلق داشت. دو نماد خودرو و فولاد نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات شنبه، 245 نماد صف خرید داشتند و 36 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 42درصدی نسبت به روز کاری قبل به 763 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 58درصدی به 219 میلیارد تومان رسید.

ارسال نظر