چگونه از موبايل به جاي كارت بانكي استفاده كنيم؟

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۱:۰۷:۱۷
کد خبر: ۳۱۰۶۷۷

مشتريان شبكه بانكي مي‌توانند برنامه هوشمندي كه از سوي بانك مربوطه اعلام مي‌شود را روي تلفن همراه هوشمند خود نصب و سپس كارت بانكي خود را روي آن برنامه ثبت كنند.

مشتريان شبكه بانكي مي‌توانند برنامه هوشمندي كه از سوي بانك مربوطه اعلام مي‌شود را روي تلفن همراه هوشمند خود نصب و سپس كارت بانكي خود را روي آن برنامه ثبت كنند. از اين طريق مي‌توانند با موبايل و نزديك كردن آن به دستگاه‌هاي كارتخوان، بدون استفاده از رمز، با كاربري آسان‌تر و امنيت بيشتر، پرداخت‌هاي خود را انجام دهند كه اين امر آمار كلاهبرداري از طريق دسترسي به اطلاعات كارت‌هاي بانكي اشخاص را به شكل قابل توجهي كاهش مي‌دهد. بانك مركزي در راستاي تنوع بخشي به ‌ابزارهاي پرداخت و به‌روزرساني ظرفيت‌هاي شبكه پرداخت كشور، طرح كهربا را در دستور كار خود قرار داده است. بر اين اساس، مشتريان شبكه بانكي امكان تعريف كارت بانكي فيزيكي خود در برنامك‌هاي هوشمند مبتني بر تلفن همراه را دارند و مي‌توانند تراكنش‌هاي خريد را با استفاده از نسخه الكترونيكي ايمن كارت‌هاي بانكي انجام دهند و از آنها به جاي كارت‌هاي فيزيكي بانكي كه روي دستگاه‌هاي پايانه فروشگاهي مجهز شده استفاده كنند. اخيرا معاون فناوري‌هاي نوين بانك‌مركزي از عملياتي شدن قابليت NFC يا ارتباط از نزديك با استفاده از تلفن‌هاي همراه خبر داد و گفت كه يكي از مهم‌ترين اقدامات بانك مركزي در سال جاري تكميل پروژه پرداخت‌هاي مبتني بر NFC است كه در سال ۱۳۹۹ تحت عنوان پروژه «كهربا» از آن رونمايي شد و براي ارايه آن به مردم، نياز به همكاري بانك‌ها بود. بنابراين، مشتريان شبكه بانكي مي‌توانند از طريق موبايل و نزديك كردن آن به دستگاه‌هاي كارتخوان، بدون استفاده از رمز با كاربري آسان‌تر و امنيت بيشتر، پرداخت‌هاي خود را انجام دهند.
براين اساس، با عملياتي شدن پروژه كهربا و حذف كارت‌هاي بانكي به صورت فيزيكي آمار كلاهبرداري از طريق دسترسي به اطلاعات كارت‌هاي بانكي اشخاص به شكل قابل توجهي كاهش پيدا مي‌كند. قابليت‌ (Near Field Communication) NFC يا «ارتباط حوزه نزديك» يك ارتباط كوتاه‌ برد است كه به گوشي‌ها، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و ... اجازه مي‌دهد به‌راحتي داده‌ها را با ساير دستگاه‌هاي مجهز به NFC به اشتراك بگذارند. در اين حالت بين كارت يا دستگاه مجهز به NFC (براي مثال موبايل) با دستگاه NFC خوان ارتباط برقرار مي‌شود. دستگاه‌هاي NFC خوان معمولا براي تبادل اطلاعات راديويي به كار گرفته شده در ارتباط ميدان نزديك با كارت يا گوشي طراحي شده‌اند. هدف گذاري اصلي پروژه كهربا، ارتقای استانداردهاي امنيتي شبكه بانكي كشور و كارت‌هاي بانكي در اختيار مردم است كه با توجه به عدم نياز حضور فيزيكي كارت در زمان انجام تراكنش‌هاي حضوري، خطراتي مثل كپي و اسكن شدن كارت بانكي از بين مي‌رود و با چندين مرحله اخذ اثر انگشت مشتري بر روي برنامه هوشمند، امنيت تراكنش به ميزان بالايي ارتقا پيدا مي‌كند. همچنين، از آنجايي كه برنامك هوشمند از آخرين استانداردهاي امنيتي روز برخوردار است، امكان استفاده و ثبت چندين كارت به صورت الكترونيكي فراهم است و در عين حال با توجه به افزايش امنيت تراكنش اين امكان براي مشتريان فراهم است كه انتخاب كنند تراكنش‌هايي از يك ميزان مبلغ كمتر بدون انجام عمليات كارتي و صرفا از طريق اثر انگشت با استقاده از برنامك هوشمند، انجام شود. با طرح كهرباي ‌بانك مركزي، امكان انجام تراكنش‌هاي خريد با استفاده از نسخه الكترونيكي ايمن كارت‌هاي بانكي و استفاده از آنها به جاي كارت‌هاي فيزيكي بانكي روي دستگاه‌هاي ‌پايانه فروشگاهي مجهز شده و مطابق با آخرين فناوري و استانداردهاي روز ميسر است. در حال حاضر شش بانك كشاورزي، تجارت، ملت، ملي، آينده و صادرات تحت پوشش بوده و تعداد بانك‌هاي اين طرح در حال افزايش است. بي شك با عملياتي شدن اين پروژه و حذف كارت‌هاي بانكي به صورت فيزيكي آمار كلاهبرداري از طريق دسترسي به اطلاعات كارت‌هاي بانكي اشخاص به شكل قابل توجهي كاهش پيدا مي‌كند. مشتريان بانك‌ها و دارندگان كارت‌هاي بانكي، برنامه هوشمندي كه از سوي بانك مربوطه اعلام مي‌شود را روي تلفن همراه هوشمند خود نصب و راه‌اندازي و سپس كارت بانكي خود را روي آن برنامه ثبت مي‌كنند.

ارسال نظر