«تعادل» گزارش می‌دهد

چالش‌ سخت بورس به پایان رسید؟

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۰۸:۵۵
کد خبر: ۳۱۰۶۰۳
چالش‌ سخت بورس به پایان رسید؟

هفته سخت بورس تهران بالاخره به پایان رسید و زیان پرتفوی سهامداران متوقف شد. فروردین ماه پرحاشیه بازار سرمایه این هفته به پایان می‌رسد و از شنبه معاملات بورس در ماه جدید آغاز به فعالیت می‌کند؛ فعالیتی که به عقیده بسیاری از کارشناسان همراه با زیان خواهد بود و سهامداران به این زودی‌ها رنگ خوشبختی را در بورس نخواهند دید.

هفته سخت بورس تهران بالاخره به پایان رسید و زیان پرتفوی سهامداران متوقف شد. فروردین ماه پرحاشیه بازار سرمایه این هفته به پایان می‌رسد و از شنبه معاملات بورس در ماه جدید آغاز به فعالیت می‌کند؛ فعالیتی که به عقیده بسیاری از کارشناسان همراه با زیان خواهد بود و سهامداران به این زودی‌ها رنگ خوشبختی را در بورس نخواهند دید.

درست است که برخی عقیده دارند که اگر شما بورس باز حرفه‌ای باشید می‌توانید با استفاده از ابزارها در منفی‌ها نیز سود چند برابری ببرید و الان زمان خرید است. اما مشکل اینجاست که این بازار متولی ندارد و بسیاری از سرمایه‌گذاران به علت ترس از این شرایط نمی‌توانند وارد دایره معاملات شوند. درحال حاضر اغلب کسانی که سال 99 وارد بورس شده بودند در زیان هستند و هنوز قیمت سهام به اوج خود نرسیده و به نوعی در کف قیمتی قرار دارد که در شرایط معمول خرید سهام می‌تواند سود بسیار خوبی در پی داشته باشد. نکته اینجاست که شرایط بورس تهران عادی و معمول نیست، چراکه هر مسيولی می‌تواند به راحتی در این بازار دخالت و دستکاری کند و همین موضوع باعث می‌شود که رانت به عده خاص برسد و در نهایت بازار سرمایه تبدیل به یک بازار رانتی شود که نمونه بارز آن اردیبهشت ماه سال گذشته در مساله نرخ خوراک رخ داد. به ‌طور کلی بورس بازاری بسیار ارزنده و سودآور است و اگر دستکاری یا دخالتی در این بازار رخ ندهد شاهد رشد و توسعه متوالی در چرخه معاملات خواهیم بود.

 

شایعه در بازارها

در روزهای اخیر قیمت طلا، سکه و خصوصا دلار رکود شکستند و باعث ناامیدی سهامداران از بورس شدند. از ابتدای هفته و با خبر حمله ایران به اسرايیل تمامی بازار به جز بورس روند صعودی بسیار قابل توجهی به خود گرفتند و حتی قیمت دلار بازار آزاد محدوده بیش از 70 هزار تومانی را لمس کرد و در نهایت به قیمت‌های پایین تر بازگشت. همین نوسان قیمت دلار باعث شد برخی شایعه کنند که قیمت دلار نیمایی افزایش خواهد یافت و فاصله آن با دلار بازار آزاد کمتر خواهد شد. اقتصاد کشور به کاهش فاصله قیمتی میان دلار نیمایی و بازار آزاد واکنش مثبتی خواهد داشت و این موضوع به نوعی می‌تواند به ثبات اقتصادی کشور کمک کند. از سوی دیگر اگر این اتفاق رخ دهد بورس تهران نیز تکانه‌های خوبی خواهد داشت. برای نمونه صنایع دلاری و صادرات محور با افزایش تقاضا و در نهایت سودآوری روبه‌رو خواهد شد.

نرخ بهره کاهشی شد

‌ روند کاهشی نرخ بین بانکی که از ابتدای فروردین ماه آغاز شده در سومین هفته از ماه نخست سال جاری نیز ادامه داشته تا جایی که این نرخ در هفته منتهی به 22 فروردین ماه با کاهش نیم درصدی نسبت به هفته قبل از آن به 23.48درصد رسیده است. نرخ بهره بین‌بانکی که در هفته نخست فروردین ماه سال جاری 23.62درصد شده بود در دومین هفته از نخستین ماه سال جدید با کاهش 4 صدم درصدی همراه شد و به 23.58درصد رسید. این نرخ در هفته پایانی اسفندماه سال 1402 به 23.66درصد رسیده بود که بالاترین نرخ بهره بین بانکی از آبان‌ ماه به بعد محسوب می‌شود. بیشترین رکورد این نرخ در هفته نخست مهر 1402 ثبت شده است. نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته منتهی به 5 مهر ماه سال 1402 با رکوردشکنی 10 سال به 23.80درصد افزایش یافته بود؛ البته بعد از آن روند کاهشی نرخ سود بین‌بانکی آغاز شد و در هفته نخست آبان ‌ماه به 23.71درصد کاهش یافت و بعد ان آن وارد کانال‌های پایین‌تر شد.

 

جهش نفت نصفه ماند

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوين، با ۵۶ سنت معادل ۰.۶۲درصد کاهش، به ۸۹ دلار و ۴۶ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت امریکا برای تحویل در ماه مه، ۶۳ سنت معادل ۰.۷۴درصد کاهش یافت و به ۸۴ دلار و ۷۳ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز سه شنبه، با ۰.۱درصد کاهش بسته شده بودند.

قیمت نفت از ابتدای هفته جاری تاکنون، تحت تاثیر موانع اقتصادی که روی احساسات سرمایه‌گذاران تاثیر منفی گذاشته و تنش‌های ژئوپلیتیکی را تحت‌الشعاع خود قرار داده، روند کاهشی داشته است. ییپ جون رونگ، استراتژیست بازار شرکت آی‌جی در این باره گفت: در حال حاضر، ضعف کوتاه مدت قیمت نفت، منعکس کننده مهار شدن تنش‌های ژئوپلیتیکی است. در چین که بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان است، اقتصاد سریع‌تر از حد انتظار در سه ماهه اول رشد کرد اما شاخص‌های متعدد در مارس شامل سرمایه‌گذاری در املاک، خرده‌فروشی و تولید صنعتی، نشان می‌دهد که تقاضای داخلی ضعیف مانده و روی روند کلی قیمت نفت تاثیر گذاشته است. منابع بازار با اشاره به آمار روز سه‌شنبه موسسه امریکن پترولیوم، اعلام کردند ذخایر نفت امریکا هفته گذشته، بیش از میزانی که تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند، افزایش یافته است. آمار رسمی بعدازظهر روز چهارشنبه از سوی اداره اطلاعات انرژی امریکا منتشر خواهد شد. براساس گزارش رویترز، تحلیلگران انتظار ندارند پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران در سوریه، تحریم‌های شدید علیه صادرات نفت ایران از سوی دولت بایدن را به دنبال داشته باشد زیرا دولت امریکا نگران افزایش قیمت نفت و عصبانیت چین است.

 

بازار از نگاه معاملات

در معاملات آخرین روز کاری هفته یعنی چهارشنبه، شاخص کل بورس تهران 6 هزار و 231 واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 208 هزار و 214 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد 378 واحدی در رقم 723 هزار و 566 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با افزایش 11 واحدی به رقم 24 هزار و 615 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با رشد 257 واحد به سطح 131 هزار و 324 واحد رسید.

روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 42 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.نماد آریا بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 31 میلیارد تومان بود. پس از آریا، نمادهای ثفارس، فخوز، وپاسار، وکار و تفارس بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای وبملت، کفرا، فولاد، ذوب و مبین تعلق داشت. روز اخیر فملی، فولاد و فارس نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای تاپیکو، وامید و وپاسار از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای شگویا، هرمز و خاور بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای آریا، انتخاب و فزر نمادهایی هستند که اثر کاهنده بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس نماد ذوب بیشترین تراکنش را داشت و وبملت و خودرو در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز خاور، نخریس و کرمان بیشترین تراکنش را داشتند روز چهارشنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به 7 هزار و 590 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 2 هزار و 363 میلیارد تومان بود که 31درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 31درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 2 هزار و 621 میلیارد تومان رسید. در معاملات نماد کگل بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 125 میلیارد تومان بود. پس از کگل، وبملت بیشترین ارزش معاملات را داشت و خودرو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد خگستر و آریا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. در معاملات چهارشنبه، 192 نماد صف خرید داشتند و 212 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 218درصدی نسبت به روز کاری قبل به 537 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 33درصدی به 525 میلیارد تومان رسید.

ارسال نظر