اقراريان: شوراي شهر تهران به موافقين و منتقدين زاكاني تقسيم شده است

دوقطبي در پارلمان شهري پايتخت؟

۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۱:۰۰:۴۰
کد خبر: ۳۱۰۵۱۸
دوقطبي در پارلمان شهري پايتخت؟

عليرضا زاكاني، شهردار تهران اگرچه در شهريور 1400 توانست با راي اكثريت قاطع اعضاي شوراي شهر بر مسند شهرداري پايتخت تكيه بزند اما پس از مدتي، در پي برخي اقدامات مانند استخدام اقوام و خويشان نزديك خود در راس برخي از شركت‌هاي زيرمجموعه شهرداري و حتي ناديده انگاشتن شوراي شهر تهران به عنوان نهاد قانونگذار و ناظر امور شهري در برخي از امور مانند انعقاد قرارداد احداث تراموا بدون كسب راي و نظر شوراي شهر، بخشي از حمايت اين شورا را از دست داد و حتي در سال گذشته در مواردي، برخي از اعضاي اين شورا نسبت به اقدامات زاكاني هشدار دادند و از «استيضاح» سخن به ميان آوردند.

گروه راه و شهرسازي|

عليرضا زاكاني، شهردار تهران اگرچه در شهريور 1400 توانست با راي اكثريت قاطع اعضاي شوراي شهر بر مسند شهرداري پايتخت تكيه بزند اما پس از مدتي، در پي برخي اقدامات مانند استخدام اقوام و خويشان نزديك خود در راس برخي از شركت‌هاي زيرمجموعه شهرداري و حتي ناديده انگاشتن شوراي شهر تهران به عنوان نهاد قانونگذار و ناظر امور شهري در برخي از امور مانند انعقاد قرارداد احداث تراموا بدون كسب راي و نظر شوراي شهر، بخشي از حمايت اين شورا را از دست داد و حتي در سال گذشته در مواردي، برخي از اعضاي اين شورا نسبت به اقدامات زاكاني هشدار دادند و از «استيضاح» سخن به ميان آوردند. ديروز اما مهدي اقراريان، عضو شوراي اسلامي شهر تهران از فشار جدي به منتقدين عملكرد عليرضا زاكاني، شهردار تهران خبر داد و گفت: امروز شوراي شهر تهران به دو بخش موافقين و منتقدين زاكاني تقسيم شده است. ناصر اماني، عضو ديگر اين شورا نيز از توهين‌هاي توييتري برخي مديران شهرداري به خودش، اقراريان و نجفي خبرداد و خواستار برخورد با توهين كنندگان شد. بر اساس اين گزارش، احداث مسجد در پارك قيطريه طي يك ماهه گذشته بيشترين انتقادها را نسبت به زاكاني در پي داشته است. شيوه خريد انواع وسايل نقليه از چين نيز مورد انتقاد منتقدان او بوده است. اقراريان ديروز در جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران در قالب تذكري اظهار كرد: در حال حاضر آنچه كه از طرف شهرداري مشاهده مي‌كنيم ايجاد يك فشار جدي به منتقدين عملكرد آقاي زاكاني است. حوزه خصوصي و موضوعات فردي و شخصي آقاي زاكاني به خودش مربوط است و در اين حيث ورودي نداريم؛ اما ايشان شهردار منتخب اين شورا هستند و بايد پاسخگوي موضوعات مطرح شده اين شورا باشد. وي اضافه كرد: از رياست شورا درخواست مي‌كنم تا تذكرات شورا به ويژه منتقدين شهرداري مورد توجه قرار گيرد تا پاسخ مناسب داده شود. در حال حاضر شورا به دو بخش منتقدين و موافقين آقاي زاكاني تقسيم مي‌شود چرا كه بارها و بارها ۹ نفر از اعضاي شورا تذكراتي را مطرح كردند؛ اما چه اتفاقي افتاده است؟ شهروندان تهراني قطعا قضاوت مي‌كنند. در ميانه صحبت‌هاي اقراريان، چمران رياست شورا در واكنش به تقسيم‌بندي شورا مبني بر موافقين و مخالفين شهردار تهران اظهار كرد: من فكر نمي‌كنم اينگونه باشد، لذا لطفا روي اين موضوع تاكيد نكنيد بگذاريد همبستگي و اتحاد بين اعضا باقي بماند.

 

خريد تاكسي‌هاي برقي ارزيابي شود

اقراريان در ادامه به موضوع خريد تاكسي‌هاي برقي اشاره كرد و گفت: بايد در اين موضوع موارد مختلفي مورد توجه قرار گيرد از جمله اينكه استانداردهاي لازم براي بهره‌برداري از اين خودروها به عنوان تاكسي رعايت شود و از سوي ديگر شيوه واگذاري و بهره‌برداري از اين خودروها بايد تشريح شود كه به چه شكلي خواهد بود. وي ادامه داد: درخواست من اين است كه اقدامات شهرداري تهران در اين حوزه مورد ارزيابي قرار گيرد و پرسنل شهرداري نيز نسبت به عملكرد شهرداري تهران منتقد باشند. در ادوار گذشته اعضاي مختلفي در شورا آمدند و رفتند و شهرداران مختلفي آمدند و رفتند اما پرسنل شهرداري به عنوان اصلي‌ترين نقدكنندگان به شيوه‌هاي شهرداري بايد وارد عرصه شوند.

 

ضرورت برخورد جدي

با مديران توهين‌كننده

ناصر اماني، عضو ديگر شوراي شهر تهران نيز با اشاره به اظهارات نامتناسب و اهانت آميز برخي مديران شهرداري تهران به اعضاي شوراي شهر در فضاي مجازي، خواستار برخورد جدي با مديران توهين‌كننده شد. وي گفت: در ماه گذشته سه مرتبه مديران شهري در پي تذكر قانوني اعضاي شورا، توييت زدند و توهين كردند. در واكنش به تذكر من، آقاي اقراريان و خانم نجفي. براي من كه اصلاً اهميتي ندارد؛ اما اين بار به خاطر نوع اهانتي كه به خانم نجفي شد و جايگاه ايشان به عنوان فرزندان شهيد، همانند خانم سليماني، اصلاً نبايد عبور كنيم.

 

شهرداري از كارهاي هزينه بر خودداري كند

رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران نيز ديروز با اشاره به ضرورت مديريت هزينه‌هاي شهر، بر ضرورت اجتناب از انجام كارهاي هزينه بر و بي تأثير از سوي شهرداري تهران تأكيد كرد. سيد جعفر تشكري هاشمي، رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران در دويست و بيست و هشتمين جلسه شوراي شهر تهران و در واكنش به گزارش معاون خدمات شهري شهرداري تهران و با اشاره به رنگ زدن جداول خيابان‌ها گفت: در اكثر كشورهاي دنيا به جز برخي كشورهاي عربي همسايه، از رنگ خود بتن براي جداول استفاده و اين رنگ به عنوان رنگي سازگار با محيط زيست شناخته مي‌شود اما متاسفانه در كشور ما ساليانه صدها ميليارد تومان براي رنگ آميزي جداول كنار خيابان‌ها و معابر هزينه مي‌شود. وي ادامه داد: تقاضاي بنده از شهرداري و معاونت خدمات شهري اين است كه رنگ زدن جداول را از دستور خارج كنند و اگر قرار است رنگ آميزي هم صورت گيرد، بايد از رنگ‌هاي ترافيكي كه داراي معنا، پيام و استاندارد هستند استفاده شود. رييس كميسيون عمران و حمل ونقل شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به رفيوژهاي وسط خيابان‌ها بيان كرد: با وجود تذكرهاي قبلي متاسفانه شاهد اين هستيم كه هر روز رفيوژهاي جديدي كه بسيار هزينه بر هستند وسط خيابان‌ها سبز مي‌شوند علاوه بر آن در خيابان كريم خان مي‌بينيم كه در نرده‌هاي كناري گلدان‌هايي نصب مي‌شوند نه تنها زيبايي خاصي به شهر نمي‌دهند بلكه بسيار هم ناايمن هستند و براي آب دادن به اين گلدان‌ها، حوادث متعددي اتفاق مي‌افتد.

تشكري هاشمي افزود: تقاضاي بنده اين است از كارهايي كه چندان زيبايي براي شهر ندارند اما هزينه بسياري به بار مي‌آورند؛ جلوگيري كنيم.

 

برگزاري ضيافت افطاري

وظيفه سازمان زيباسازي نبود

در همين حال، يكي از اعضاي كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران، ضمن تقدير از برگزاري مراسم افطاري در ايام ماه رمضان در بلوار كشاورز، نسبت به انجام اين اقدام از سوي سازمان زيباسازي انتقاد كرد. مهدي بابايي، عضو كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري ضمن تشكر از خدمات شهرداري براي فراهم آوردن شرايط براي ورود به سال جديد در قالب انتقاد به نكاتي اشاره كرده و گفت: آذين بندي براي ورود به سال جديد و ماه مبارك رمضان آن طور كه بايد و شايد انجام نشد و نسبت به سال‌هاي گذشته با تأخير انجام شد كه بايد به اين موضوع توجه جدي شود. بابايي برگزاري افطاري در ماه مبارك رمضان در بلوار كشاورز را يك اقدام فرهنگي بسيار خوب خوانده و بيان كرد: بخش اعظم فضاهاي تبليغاتي شهر تهران صرفاً به همين يك اقدام فرهنگي اختصاص يافت يعني حجم تبليغات با اقدام انجام شده همخواني نداشت و متأسفانه از ظرفيت فضاهاي تبليغاتي براي ساير اقدامات فرهنگي و ظرفيت گردشگري شهر تهران استفاده نشد كه بايد اين مورد نيز مورد توجه ويژه قرار گيرد. وي با طرح اين سوال كه چرا اين اقدام توسط سازمان زيباسازي انجام شده است؛ متذكر شد: شايد يكي از دلايلي كه سازمان زيباسازي در انجام وظايف خود تأخير داشت اين بود كه مشغول به انجام اقدامات ديگر بود. وظيفه اين سازمان زيباسازي حوزه كالبدي و معماري شهر تهران است و اين در حالي است كه اجراي كار فرهنگي به اين سازمان محول شد. در واقع اين وظيفه معاونت فرهنگي و اجتماعي بود. بابايي در خصوص مسائل مربوط به فضاي سبز گفت: در حوزه نگهداشت فضاي سبز وضعيت آنطور كه بايد قابل قبول نيست، توسعه با سرعت خوبي پيش مي‌رود اما اقدامات در خصوص نگهداشت فضاي سبز به ويژه در خصوص چمن كاري در عرصه‌هاي تفرجي از سرعت لازم برخوردار نيست و اين بخش مورد غفلت واقع شده است. لذا درخواست مي‌شود به اين مساله نيز رسيدگي شود.

 

تعيين بهاي خدمات بهره‌برداري از معابر

ديروز اما اعضاي شوراي شهر تهران لايحه اعطاي مجوز به شهرداري تهران براي اخذ بهاي خدمات بهره‌برداري از معابر توسط شركت‌هاي ارايه‌دهنده خدمات هوشمند مسافر را تصويب كردند. اعضاي شوراي شهر تهران در جلسه ديروز بررسي لايحه اعطاي مجوز به شهرداري تهران براي اخذ بهاي خدمات بهره‌برداري از معابر توسط شركت‌هاي ارايه‌دهنده خدمات هوشمند مسافر را روي ميز بررسي قرار دادند و جعفر تشكري هاشمي رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران با تأكيد بر اينكه پيش از اين مصوبه‌اي در اين خصوص وجود داشت و در هيات عمومي ديوان عدالت اداري ابطال شد، گفت: پس از بررسي‌ها زمينه‌اي فراهم شد تا شركت‌هاي خدمات هوشمند مسافر با اين لايحه منطبق شوند. وي با بيان اينكه به ازاي هر كيلومتر ۷۲۰ ريال و حداكثر يك درصد مجموعه هزينه‌هاي سفر در سال به عنوان بهاي خدمات و مديريت و نظارت بر شركت‌هاي خدمات مسافري هوشمند در نظر گرفته شده بود، گفت: شهرداري بايد بهاي خدمات دريافت شده را صرفاً صرف توسعه حوزه حمل و نقل عمومي كند. لايحه اعطاي مجوز به شهرداري تهران جهت اخذ بهاي خدمات بهره‌برداري از معابر توسط شركت‌هاي ارايه‌دهنده خدمات هوشمند مسافر با حداكثر رأي اعضاي شوراي شهر به تصويب رسيد. همچنين اعضاي شوراي شهر در جلسه ديروز، مجمع عمومي عادي شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه را به صورت فوق‌العاده برگزار و بازرس اصلي و علي‌البدل اين مجمع انتخاب شدند كه بر اين اساس در اين جلسه محمد حسين نوروزي با ۱۷ رأي به عنوان بازرس اصلي و محمد اسماعيلي با ۱۹ رأي به عنوان بازرس علي‌البدل انتخاب شدند.

ارسال نظر