سرعت اینترنت در ایران کاهش یافته است؟

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۳:۵۹:۰۱
کد خبر: ۳۱۰۴۶۴
سرعت اینترنت در ایران کاهش یافته است؟

گزارش جدید اسپید تست حاکی از آن است که سرعت اینترنت ایران افزایش و رتبه اینترنت در ایران کاهش پیدا کرده است.

گزارش جدید اسپید تست حکایت از این دارد که سرعت اینترنت ثابت در ایران به ۱۳.۷۸ مگابیت برثانیه رسیده و سرعت اینترنت موبایل نیز توانسته با افزایش نسبت به دوره قبل، به ۲۶.۱۶ مگابیت برثانیه برسد. با این حال گزارش مارس ۲۰۲۴ اسپید تست همچنین دلالت بر این دارد که با وجود این افزایش سرعت، رتبه اینترنت موبایل ایران در دنیا کاهش یافته است.

به گزارش تجارت نیوز، به‌نظر می‌رسد این اولین قدم در راستای تحقق وعده وزیر ارتباطات در روزهای گذشته است که در مصاحبه‌های رسانه‌ای خود به آن تأکید کرده بود. پیش‌تر «عیسی زارع‌پور» اعلام کرده از اپراتورهای اینترنتی موبایل تعهد گرفته تا خرداد ماه سال ۱۴۰۳، ۳۰ درصد به سرعت اینترنت اضافه شود. این تعهد یکی از شرایط اصلی اجازه گران شدن بسته‌های اینترنتی موبایل در سال گذشته بود.

رتبه سرعت اینترنت ایران در گزارش قبلی در بخش ثابت ۱۳.۵۱ مگابیت برثانیه اعلام شده بود و سرعت اینترنت موبایل نیز به ۳۴.۷۱ مگابیت برثانیه رسیده بود. در گزارش جدید اسپید تست که اولین گزارش در سال ۱۴۰۳ به‌حساب می‌آید اما این سرعت‌ها با افزایش همراه بوده است. سرعت اینترنت موبایل با افزایش خوبی همراه بوده و از ۲۶.۱۶ مگابیت برثانیه به ۳۴.۷۱ مگابیت برثانیه رسیده است. وزیر ارتباطات پیش‌تر نیز تأکید کرده بود بر اساس داشبوردهای جهانی، وضعیت اینترنت در ایران بهبود پیدا کرده است.

با وجود این افزایش سرعت، رتبه کشورمان در زمینه اینترنت موبایل کاهش یافته و حالا در رتبه 75ام جهان قرار داریم و این مساله به این موضوع برمی‌گردد که سایر کشورها نیز در ماه گذشته توانستند با بهبود کیفیت و سرعت اینترنت خود رتبه‌های بهتری را بر اساس آمارهای اسپید تست به‌دست بیاورند. رتبه کشورمان در زمینه اینترنت موبایل یک پله کاهش یافته است.

در بخش اینترنت موبایل، قطر همچنان در رتبه اول قرار دارد. میانگین سرعت اینترنت موبایل در این کشور برابر ۳۱۳.۳۰ مگابیت بر ثانیه است. در رتبه دوم این سرعت نیز کشور امارات متحده عربی با میانگین سرعت ۲۹۶  مگابیت بر ثانیه قرار دارد و سومین کشور دنیا از نظر رتبه اینترنت موبایل نیز کویت است که ۲۲۸.۶۴ مگابیت برثانیه سرعت به کاربران اینترنت موبایل خود اعطا می‌کند. 

ناگفته نماند در زمینه اینترنت ثابت در سطح جهان، سنگاپور همچنان بالاترین سرعت اینترنت ثابت را ارائه می‌کند. سرعت اینترنت ثابت در کشور سنگاپور عدد ۲۸۴ مگابیت بر ثانیه را رقم زده که با وجود کاهش نسبت به گزارش قبلی، همچنان قوی‌ترین و پرسرعت‌ترین اینترنت ثابت دنیا است. پس از آن امارات متحده عربی قرار دارد که سرعت ۲۷۶.۰۲ مگابیت بر ثانیه را به کاربران خود اعطا می‌کند. و در رتبه سوم کویت با میانگین سرعت ۲۱۶.۹۶ مگابیت بر ثانیه به‌چشم می‌خورد.

سرعت اینترنت در ایران در حالی افزایش یافته که فیلترینگ برخی وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی کماکان مردم را درگیر خود کرده است. این فیلترینگ از سال‌های گذشته روی محبوب‌ترین پلتفرم‌های جهانی در ایران به دستور نهادهای امنیتی رخ داده و همچنان پابرجاست. وزارت ارتباطات نیز طی ماه‌های گذشته چندین بار اعلام کرده که با مراجع ذی‌صلاح برای رفع فیلترینگ برخی پلتفرم‌ها نظیر گوگل‌پلی به صحبت نشسته اما نتوانسته اجازه رفع فیلتر این پلتفرم‌ها را از مراجع بگیرد و با مخالفت آن‌ها روبرو شده است. 

ناگفته نماند انتظار می‌رود که در روزهای آتی، کارگروه رسیدگی به وضعیت اینترنت نیز که از سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرد نیز گزارش خود درباره وضعیت و کیفیت اینترنت در کشور را منتشر کند. آنطور که مسئولین مربوطه اعلام کرده‌اند انتشار چنین گزارشی وظیفه مرکز ملی فضای مجازی است و کارگروهی متشکل از مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از سوی رئیس جمهور مأمور بررسی این موضوع شده تا راهکارهایی برای بهبود وضعیت شبکه ارائه کنند و نسبت به وضعیت شبکه رصد دائمی داشته باشند.

آخرین گزارشی که از این کارگروه منتشر شده توسط وزیر ارتباطات بوده که تأکید داشته راهکارهای کوتاه، میان و بلندمدت برای بهبود کیفیت شبکه از سوی این وزارتخانه پیشنهاد شده است. او همچنین تأکید کرده بود که با وجود بهبود سرعت اینترنت در دوران کنونی، آن‌ها به دنبال پیشرفت مضاعف در این زمینه هستند:‌ «در زمینه سرعت اینترنت البته با آن چیزی که هدف ماست، هنوز فاصله زیادی داریم و ان‌شاءالله وضعیت بهتر می‌شود.»

ارسال نظر