«تعادل» گزارش مي‌دهد

بورس در انتظار برنامه‌اي جديد

۱۴۰۳/۰۱/۲۵ - ۰۱:۱۳:۲۱
کد خبر: ۳۱۰۱۲۲
بورس در انتظار برنامه‌اي جديد

هنوز اولين ماه سال به پايان نرسيده كه شاهد قرمزپوشي هر روز بازار سرمايه هستيم و بازدهي بازار نيز در اين هفته سرخ پوش شده كه خود جاي تعجب دارد؛ چراكه به تازگي روزهاي سال جديد شروع شده و براساس حمايت‌ها و پيش‌بيني‌ها به نظر نمي‌رسيد كه بورس تهران به جاي رنگ سبز، فرش قرمز زيرپاي سهامداران پهن كند.

هنوز اولين ماه سال به پايان نرسيده كه شاهد قرمزپوشي هر روز بازار سرمايه هستيم و بازدهي بازار نيز در اين هفته سرخ پوش شده كه خود جاي تعجب دارد؛ چراكه به تازگي روزهاي سال جديد شروع شده و براساس حمايت‌ها و پيش‌بيني‌ها به نظر نمي‌رسيد كه بورس تهران به جاي رنگ سبز، فرش قرمز زيرپاي سهامداران پهن كند.

اين شرايط درحالي تجربه مي‌شود كه مديران هر روز از عملكرد سازمان بورس براي ترميم شرايط بازار تعريف مي‌كنند و حتي مجيد عشقي را در جلسه هفته اخير مجدد براي دو و نيم سال به عنوان رييس سازمان بورس
انتخاب كنند.

البته برخي از فعالان بازار سرمايه، انتخاب عشقي را يك دوره جديد براي وي مي‌دانند و عقيده دارند كه احتمالا با فرصت دوباره به اين مدير شرايط بهتر مي‌شود. البته عشقي طي دوره دو ونيم ساله اخير خود چندين بار براي استعفا اقدام كرد اما متاسفانه يا خوشبختانه با استعفاي وي موافقت نشد!

اگر اين دوره دو و نيم ساله را يك فرصت جديد براي مجيد عشقي در نظر بگيريم؛ اين مدير بايد نسبت به دوره پيشين خود برنامه جامع‌تري داشته باشد تا در وهله نخست اعتماد سرمايه‌گذاران نسبت به بورس جلب شود و سپس دست دخالت‌هاي روزانه از بازار كوتاه شود.

به عقيده بسياري از فعالان بازار سرمايه در بهره كنوني يعني دوره دو و نيم ساله جديد رييس سازمان بورس بايد چالش‌هاي حفظ حاشيه سود منصفانه صنايع از طريق كاهش فاصله دلار آزاد و نيما، قيمت منصفانه انرژي، حذف قيمت‌گذاري دستوري و راهكار تهيه گزارش‌هاي كارشناسي را در دستور كار خود قراردهد.

البته در ابتدا و ميانه‌هاي رياست عشقي همكاري خوبي با رسانه‌ها انجام مي‌شد و همين موضوع باعث شده كه سرمايه‌گذاران با تكيه به اخبار رسانه‌ها تا حدودي نسبت به شرايط بازار و سازمان آگاهي پيدا كنند و تصميمات بهتري بگيرند؛ اما طي چند ماه اخير شاهد كاهش ارتباطات رسانه‌اي هستيم كه اين موضوع در نهايت به زيان تالار شيشه‌اي تمام خواهد شد.

در شرايط كنوني بازار سرمايه، هر تصميم يا چالشی مي‌تواند به زيان سرمايه‌گذاران بورسي تمام شود؛ چراكه مديران تنها تصميم‌گيرنده‌اند و سرمايه و زندگي خود را وارد بورس نكرده‌اند.

سهامداران بورسي با وجود تجربه سخت از سال 99 تا به امروز، همچنان به تالار شيشه‌اي اميدوارند و عقيده دارند كه اگر رييس سازمان بورس تنها به فكر سهامداران باشد آن زمان دوباره اين بازار صعودي مي‌شود و شرايط بهتري را ميتوان تجربه كرد. اگر اين فرضيه عملي شود سرمايه از بازارهاي موازي مثل طلا، سكه، دلار و امثال اين بازارها جمع آوري مي‌شود و دوباره بورس به رونق و سودآوري روزهاي گذشته خود باز مي‌گردد و آينه تمام نماي اقتصاد كشور مجددا سپر تورمي كشورمي شود.

 

قيمت نفت سنگين افزايش يافت

جديدترين گزارش ماهانه اوپك نشان داد قيمت نفت سنگين ايران در مارس، براي سومين ماه متوالي افزايش يافته است. سازمان كشورهاي صادر كننده نفت (اوپك) در گزارش ماهانه خود از بازار نفت، اعلام كرد قيمت هر بشكه نفت سنگين ايران در مارس، به ۸۳ دلار و ۴۸ سنت رسيد كه در مقايسه با قيمت ۸۰ دلار و ۳۴ سنت در فوريه، ۳ دلار و ۱۴ سنت معادل ۳.۹ افزايش داشت. ميانگين قيمت نفت سنگين ايران از ابتداي سال ۲۰۲۴ تاكنون، به ۸۱ دلار و ۲۷ سنت در مقايسه با ۸۰ دلار و ۶۷ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ رسيده است.

ارزش سبد نفتي اوپك در مارس به ۸۴ دلار و ۲۲ سنت در هر بشكه رسيد كه ۲ دلار و ۹۹ سنت معادل ۳.۷ درصد در مقايسه با ۸۱ دلار و ۲۳ سنت در فوريه، افزايش داشت. ميانگين ارزش سبد نفتي اوپك از ابتداي سال ۲۰۲۴ تاكنون، به ۸۱ دلار و ۷۷ سنت در هر بشكه رسيده است كه در مقايسه با ۸۰ دلار و ۵۶ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۲۳، يك دلار و ۲۰ سنت معادل ۱.۵ درصد افزايش نشان مي‌دهد.

طبق آمار منابع ثانويه اوپك، توليد نفت اوپك كه متشكل از ۱۲ كشور است، در مارس، به ۲۶.۶۰ ميليون بشكه در روز رسيد كه ۳۰۰۰ بشكه در روز بر مبناي ماه به ماه افزايش داشت. توليد نفت عمدتا در ايران، عربستان سعودي، گابن و كويت افزايش داشت، در حالي كه در نيجريه عراق و ونزوئلا كاهش يافت. توليد نفت ايران در مارس، با ۲۸۰۰۰ بشكه در روز افزايش، به ۳.۱۸۸ ميليون بشكه در روز رسيد.

 

بازدهي بورس در هفته اخير

شاخص كل در آخرين روز كاري هفته به رقم 2 ميليون و 261 هزار و 899 واحد رسيد و نسبت به آخرين روز معاملاتي هفته قبل 10 هزار و 993 واحد بالاتر ايستاد و بازدهي هفته شاخص بورس مثبت 0.48 درصد شد. اما شاخص هم وزن در پايان هفته نسبت به هفته پيشين 8 هزار و 378 واحد پايين‌تر ايستاد و بازدهي منفي 1.1 درصدي را ثبت كرد.

در هفته اخير، شاخص كل بورس تهران در روز شنبه ريزش 19 هزار و 911 واحدي داشت و روز يكشنبه شاخص 3 هزار و 966 واحد رشد كرد. روز دوشنبه شاخص 19 هزار و 926 بالا آمد و در روز سه‌شنبه نيز شاخص كل 7 هزار و 46 واحد رشد كرد.

در اين هفته، ميانگين ارزش معاملات بازار سهام 21 هزار و 289 ميليارد تومان بود كه نسبت به رقم 22 هزار و 613 ميليارد تومان هفته پيشين رشد 6 درصدي داشته است. ميانگين ارزش معاملات خرد بورس نيز 4 هزار و 981 ميليارد تومان بود كه نسبت به رقم 4 هزار و 411 ميلياردي هفته پيشين، كاهش 11 درصدي داشته است.

ميانگين ارزش صف‌هاي فروش در هفته اخير 221 ميليارد تومان بود كه از ميانگين هفته‌ پيشين 102 ميليارد تومان بيشتر بود و رشد 86 درصدي داشته است. بالاترين رقم هفته 411 ميليارد تومان بود كه در روز ‌‌شنبه ثبت شد و كمترين رقم 96 ميليارد تومان بود كه در روز سه‌‌شنبه ثبت شد.

ميانگين ارزش صف‌هاي خريد در هفته اخير 166 ميليارد تومان بود كه از ميانگين هفته گذشته 57 ميليارد تومان بيشتر بود. در اين هفته، ميانگين ارزش صف‌هاي خريد 52 درصد افزايش يافته است. بالاترين رقم هفته 257 ميليارد تومان بود و در روز ‌دوشنبه ثبت شد. پايين‌ترين رقم به روز ‌شنبه برمي‌گردد كه 47 ميليارد تومان بود.

در اولين روز معاملاتي هفته، هزار و 100 ميليارد تومان پول حقيقي از بورس خارج شد. در روز يكشنبه نيز 215 ميليارد تومان پول حقيقي خارج شد. روز دوشنبه خروج سرمايه متوقف شد و 4 ميليارد تومان وارد شد. در آخرين روز معاملاتي هفته نيز پول حقيقي خارج شد كه ارزش آن 378 ميليارد تومان بود.

در مجموع كل هفته هزار و 689 ميليارد تومان پول حقيقي از بورس خارج شد و ميانگين روزانه خروج پول حقيقي 422 ميليارد تومان بود كه نسبت به هفته قبل 45 درصد بيشتر است.

ارسال نظر