چرا بورس وارد فاز ترديد شد؟

۱۴۰۳/۰۱/۱۵ - ۰۱:۰۹:۰۰
کد خبر: ۳۰۹۵۱۷

بورس در حالي سال جديد را با شعار حمايت از اقتصاد مشاركتي مثبت آغاز كرد كه در روزهاي بعد معاملات بورس دوباره وارد فاز ترديد شد. برخي كارشناسان بورس مانند محمود مرادي معتقدند تحولات نرخ دلار و افزايش آن تا مرز ۶۲ و همچنين انتشار گزارش‌هاي ماهانه و فروش خوب برخي شركت‌ها و از همه مهم‌تر انتخاب شعار سال مرتبط با بازار مهم‌ترين دلايل مثبت بودن جو بازار بود.

بورس در حالي سال جديد را با شعار حمايت از اقتصاد مشاركتي مثبت آغاز كرد كه در روزهاي بعد معاملات بورس دوباره وارد فاز ترديد شد. برخي كارشناسان بورس مانند محمود مرادي معتقدند تحولات نرخ دلار و افزايش آن تا مرز ۶۲ و همچنين انتشار گزارش‌هاي ماهانه و فروش خوب برخي شركت‌ها و از همه مهم‌تر انتخاب شعار سال مرتبط با بازار مهم‌ترين دلايل مثبت بودن جو بازار بود.

البته يكي از عواملي كه پيشران حركت بازار طي مدت اخير دلار با سرعت و قدرت بيشتري مسير صعودي را طي مي‌كند و بازار اميدوار به تغيير سياست‌ها از سوي بانك مركزي است جايي كه به نظر مي‌رسد شاهد اولين چرخش جدي سياست‌گذار در حوزه نرخ دلار نيما باشيم. بدون شك اگر بازار نشانه‌اي از اين عدم تغيير و رفتار را احساس كند واكنش او خلاف آن چيزي است كه امروز در تابلو معاملات شاهدش بوديم و نكته مهم اين است كه اين بار سهامداران قطعاً با سرعت و واكنش بيشتري واكنش نشان مي‌دهند و منتظر بيان و تحليل پسا رويدادي نخواهند بود.

براساس گزارش بازار به تازگي‌تمام بحث و حرف بازار اين بود كه تب يك روزه فروكش كرد؟ يا به اصطلاح تكنيكاليست‌ها يك برگشت موقت به سقف شكسته شده داريم و همچنان رو به جلو حركت مي‌كنيم. اما به‌طور كلي جنبه مثبت و خوشبيني آن بيشتر است و اين موضوع براي همگان اثبات شد كه بازار براي حركت و كنده شدن از اين نقاط و روشن شدن موتور خود به اخبار قوي‌تري نياز دارد. هرچند آرام آرام از شدت مثبت‌هاي بازار كاسته شده و حتي فاز منفي به خود گرفت. اما ارزش معاملات اعداد قابل قبولي را نشان مي‌دهد و بالاي ۵ همت است.

 

واكنش تكنيكال به سال ۱۴۰۳

از بعد تكنيكالي براي بازار اتفاقات مهمي رخ داده كه گذر از مقاومت و بعد رواني و سنگر سخت ۲ ميليون و ۲۰۰ هزار واحد يكي از مهم‌ترين آنهاست. از سوي ديگر، بسياري از سهم‌ها از سقف تاريخي خود عبور كردند و اين پيام مهمي براي چارتيست‌هاست كه اين نشانه‌هاي بازار را دنبال مي‌كنند.

در عين ارزندگي بدون اخبار مثبت، انرژي لازم را براي بيدار كردن جريان پول و همراه كردن با خود ندارد و از همين روست كه تأكيد كارشناسان اين است كه اگر رفتار غيرمنطقي از سوي سياست‌گذاران سر بزند يا اين اخبار به شكلي ديگر بسوزد، بازار هم فضاي متفاوت‌تري از آنچه چند روز نخست شاهدش بوديم رخ خواهد داد.

جريان رشد اخير بازار در تجزيه و تحليل نشان مي‌دهد كه جنس اين رشد و قدرت آن شبيه رشدهاي قبلي بوده كه شاهد آن در بستري از ارزندگي رشد مي‌كند كه كمتر شاهد آن بوده‌ايم و انصافاً ريسك به ريوارد بازار در نقاط جذابي است.

بازار در عين ارزندگي بدون اخبار مثبت، انرژي لازم را براي بيدار كردن جريان پول و همراه كردن با خود ندارد و از همين روست كه تأكيد كارشناسان اين است كه اگر رفتار غيرمنطقي از سوي سياست‌گذاران سر بزند يا اين اخبار به شكلي ديگر بسوزد، بازار هم فضاي متفاوت‌تري از آنچه چند روز نخست نوروز شاهدش بوديم رخ خواهد داد.

ادامه سياست‌هاي عجيب نرخ سود، عدم توجه به دلار نيما و اختلاف آن با دلار آزاد و مواردي از اين دست كه بازار انتظار اصلاح آن را دارد. قطعاً واكنش بازار در آن مقطع چيزي كه امروز شاهد آن هستيم، نخواهد بود. از همين روست كه نقش اخبار را در روند اخير بي‌بديل كرده است و بدون آن، شايد بازار در كوتاه‌مدت چند گامي بردارد، اما در ميان‌مدت و بلندمدت جايي نخواهد رفت. بازار با بهانه مصوبه اعتباري‌ها و تسويه آن سبز قوي نشده است تا از رنگ سرخ ديشب و صداي انفجار آن هردو باز هم به پرتفوي و بازار ما برسد. روزهاي خاص و سخت آخر سال هر بار با يك شكل و با يك بهانه سپري مي‌شود و امروز تركش‌هاي بلوك شاراك و نقد كردن‌هاي شتران و خبري كه البته قديمي بود و جديد نبود ولي موثر واقع شد باعث شد در مجموع بازار چهارشنبه خوبي را نداشته باشد و آخرين چهارشنبه سال با جو منفي تمام كند. شرايط عرضه و تقاضا كمي پرچالش شده است. البته برخي هم معتقدند كه معامله كمي اوضاع را در اوراق درآمد ثابت و صندوق‌ها و بازارها به هم ريخته و فشار روي بازار را بيشتر كرده است. اما در هر صورت به وضوح يك نكته را در چهره بازار مشاهده كرد و آن هم نبود جريان پول و قرار گرفتن در سطح مشخصي از جريان معاملات است كه باعث خواهد شد چنين رفتاري را در بازار شاهد باشيم كه براي مثبت شدن يا خريد يك سهم سهامداران نمادهاي مختلف ديگر را مي‌فروشند و اين موضوع و جابه‌جايي و چرخش باعث بروز مشكلات در بازار شده است.

تاثير سياست‌گذاري معاملات اعتباري

اكثر بانك‌ها به خصوص بانك‌هاي دولتي را از ارايه تسهيلات به كارگزاري‌ها كه عمده مصرف آن صرف همين بحث اعتبار مي‌شود منع كرد و فشار مضاعفي را به كارگزاري‌ها در كاهش لاين اعتباري آنها داشت و اين تصميم نه در اوج بازار در بدترين و سخت‌ترين شرايط بازار گرفته شده و فشار آن را كم و بيش بازار احساس كرد. حتي شنيده مي‌شود لاين اعتباري برخي كارگزاري‌ها تا يك سوم كم شده است. نقدينگي و مشكل جريان پول و عدم انگيزه كافي براي ورود به بازار يكي از مشكلات عديده‌اي است كه بازار سهام با آن مواجه است و سرمايه‌گذاران اميدوارند اين موضوع براي سال جديد كمي بهبود يابد.

در هر صورت نقدينگي و مشكل جريان پول و عدم انگيزه كافي براي ورود به بازار يكي از مشكلات عديده‌اي است كه بازار سهام با آن مواجه است و سرمايه‌گذاران اميدوارند اين موضوع براي سال جديد كمي بهبود يابد. البته اين ميان به قول شاعر از خودي هم زياد مي‌خوريم چه بسيار حقوقي‌هايي كه طي اين مدت شايد مي‌توانستند منابع را از جاي ديگر جور كنند اما در بدترين قيمت‌ها و پايين‌ترين نقاط فروش در بازار سرمايه را انتخاب كردند و هنوز هم مي‌تازند.

در حال حاضر اينگونه مي‌توان نتيجه‌گيري كرد كه خريداران حداكثر محافظه‌كاري را در مواجهه با بازار به كار مي‌برند و به نوعي همه كمي صبر خواهند كرد و تماشاچي بازار مي‌شوند تا بعد از تعطيلات تكليف روشن شود. از همين روست كه دوباره حجم و ارزش بازار مسير كاهشي را گرفته كه البته ادامه‌دار بودن آن براي روزهاي آتي اتفاق جالبي نخواهد بود و سيگنال ضعيفي را به سهامداران مخابره خواهد كرد.

البته يكي از دلايلي كه بازار دچار افت حجم و بي‌تفاوتي دوباره شده اين است كه به روزهاي قبل از سال برگشتيم و همان وعده و وعيدهاي بدون عمل در حال تكرار شدن است. بازار چند روز مي‌تواند با حرف و وعده پيش برود و بعد از آن بايد در عمليات شاهد اتفاقات و خبرهاي مثبت باشيم. اصلاحيه صنعت پالايش و نرخ تسعير ارز اعلام نشده و تحولات نرخ دلار نيما دوباره فريز شده است.

ارسال نظر