«تعادل» گزارش مي‌دهد

فرش قرمز بورس در سال جديد

۱۴۰۳/۰۱/۱۵ - ۰۱:۰۷:۴۹
کد خبر: ۳۰۹۵۱۶
فرش قرمز بورس در سال جديد

بالاخره به‌طور رسمي سال جديد شروع شد و از روز سه‌شنبه شاهد شروع كار در تمامي بازارها بوديم. طي يك هفته كاري اخير تنها چند بازار كار داشتند و به واسطه تعطيلات وسط هفته بازارها رونق چنداني نداشتند و برخي از سرمايه‌گذاران منتظر آغاز رسمي روزهاي كاري بودند. البته اين آغاز رسمي چندان خوش آيند نبود و در اين روز شاهد رشد 16 برابري خروج سرمايه از معاملات بازار بوديم و به نوعي شروع سال براي بورسي‌ها چندان خوب نبود.

بالاخره به‌طور رسمي سال جديد شروع شد و از روز سه‌شنبه شاهد شروع كار در تمامي بازارها بوديم. طي يك هفته كاري اخير تنها چند بازار كار داشتند و به واسطه تعطيلات وسط هفته بازارها رونق چنداني نداشتند و برخي از سرمايه‌گذاران منتظر آغاز رسمي روزهاي كاري بودند. البته اين آغاز رسمي چندان خوش آيند نبود و در اين روز شاهد رشد 16 برابري خروج سرمايه از معاملات بازار بوديم و به نوعي شروع سال براي بورسي‌ها چندان خوب نبود.
درحال حاضر قيمت دلار در بازار آزاد به بيش از 63 هزار تومان رسيده و برخي از كارشناسان 
پيش بيني مي‌كنند كه دلار بازار آزاد تا محدوده 65 هزارتومان نيز رشد داشته باشد و به نوعي قله‌هاي جديد را فتح كند. اين فتح قله‌هاي جديد در كليت براي اقتصاد كشور خوب نيست اما اگر بخواهيم يك بازار را در نظر بگيريم افزايش قيمت دلار بازار آزاد و پس از آن واكنش دلار نيمايي و رشد آن مي‌تواند براي بورس خوب باشد. يعني افزايش قيمت دلار در بازار آزاد و پس از افزايش قيمت دلار نيمايي هم به صورت هيجاني و هم واقعي روي بورس تاثير مثبت مي‌گذارد و همه‌چيز را مجدد تغيير مي‌دهد.
اگر بخواهيم منطقي نگاه كنيم در سال جديد مولفه‌هاي بسيار زيادي براي رشد بازار سرمايه وجود دارد و حتي پيش بيني‌ها نشان مي‌دهد كه بورس در سال جديد مي‌تواند صعودي باشد. درحال حاضر بازار سهام از لحاظ بنيادي شرايط خوبي دارد و سرمايه‌گذاري ميان مدت و بلندمدت در اين بازار سود خوبي را در پي دارد؛ اما مشكل اينجاست كه دخالت و دستكاري بورس و سرمايه‌هاي موجود در اين بازار را ترسو كرده است و به همين دليل بازار به جاي روند رو به بالا روند نزولي را تجربه مي‌كند. 
عملكرد مديران و مسوولان دولت سيزدهم در سالي كه گذشت باعث فراري دادن نقدينگي و اعتماد از بازار سرمايه شد. زماني كه اعتماد در بازاري وجود نداشته نقدينگي نيز در آن بازار وجود نخواهد داشت. اين درحالي است كه دولت سيزدهم در زمان آغاز به كار خود وعده ترميم اعتماد و بازگشت بورس را داده بود؛ اما در زمان دولت سيزدهم ميزان بازدهي تالار شيشه‌اي معاملات به طرز قابل توجهي كاهش يافت و سال اخير بورس تهران كمتر از اعداد پيش بيني بازدهي داد و به عقيده برخي از كارشناسان همين عامل موجب قرمزپوشي بورس در اولين روزهاي معاملاتي سال است.
محسن اسلامي، كارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينكه تثبيت دلار بالاي شصت هزار تومان يكي از مهم‌ترين مولفه‌هاي بنيادي است، نوشت كه هم از نقطه نظر ارزش جايگزيني شركت‌ها هم از بابت تسعيرارز و تاثير مثبت بر شركت‌هاي دلاري مي‌تواند تاثير مثبت قوي روي بازار داشت و به نظر مهم‌ترين بهانه براي رشد بورس همين عقب‌افتادگي بورس از دلار است. تا زماني كه شاخص بالاي محدوده دو ميليون و دويست و بيست است پتانسيل رشد را دارد. ولي چنان چه زير اين محدوده تثبيت شود كار براي شاخص سخت مي‌شود. به اين نكته بايد توجه داشت كه يك معامله‌گر بر اساس استراتژي‌ بايد به شاخص نگاه كند طبيعتا يك نوسان‌گير به محض رسيدن شاخص به محدوده مقاومتي سود خود را شناسايي مي‌كند ولي حدضررهاي يك معامله‌گر ميان‌مدتي يا بلندمدتي با نوسانات چند درصدي فعال نمي‌شود و دامنه صبر بيشتري دارد بايد به اين موضوع توجه داشت. بنابراين با توجه به تعطيلات 
پيش رو نمي‌توانيم انتظار داشته باشيم خريداران به صورت جديد فعال شوند و رويكرد اصلي بازار از روز چهاردهم فروردين مشخص مي‌شود. براي پالايشي‌ها اين نرخ ارز پتانسيل خوبي براي رشد دارند يك زمزمه‌اي در بازار است كه حتي فرمول جديد به سه ماهه سوم نيز عطف خواهد شد. هر چند خبر خوبي هست ولي بعيد است اتفاق بيفتد. به صورت كلي نمادهاي پالايشي عموما در محدوده‌هاي قيمتي مناسبي در حال معامله هستند و منتظر يك جرقه خبري هستند.

   بورس از دريچه معاملات
طي معاملات روز گذشته يعني سه‌شنبه، شاخص كل بورس تهران 15 هزار و 726 واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 245 هزار و 445 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با كاهش 10 هزار و 381 واحدي در رقم 759 هزار و 827 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با افت 346 واحدي به رقم 25 هزار و 633 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با كاهش 3 هزار و 416 واحد به سطح 139 هزار و 647 واحد رسيد. 
روز سه‌شنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار منفي شد و 554 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد كه نسبت به روز شنبه 16 برابر -معادل 1500 درصد- بيشتر است. در اين روز نماد خودرو بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 49 ميليارد تومان بود. پس از خودرو، نمادهاي خساپا، فملي، شپنا و ثفارس بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي فزر، سرچشمه، نوري، سپيدار و خاور تعلق داشت.
روز سه‌شنبه فولاد، شپنا، وبملت و شستا نمادهاي قرمز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در افت شاخص كل بورس داشتند.
 در سوي ديگر نمادهاي واميد، نوري و سيستم از نمادهاي سبز بودند كه اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي خاور، آريان و وسپهر بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهاي فزر، وهور و سپيدار بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نماد ذوب بيشترين تراكنش را داشت و خودرو و شستا در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز فنر، خاور و فزر بيشترين تراكنش را داشتند. 
روز اخير ارزش معاملات كل بازار سهام به 24 هزار و 322 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 15 هزار و 215 ميليارد تومان بود كه 63 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز تشكيل مي‌دهد. ارزش معاملات خرد نيز با افزايش 27 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 5 هزار و 115 ميليارد تومان رسيد.
در معاملات نماد ذوب بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 149 ميليارد تومان بود. 
پس از ذوب، فزر بيشترين ارزش معاملات را داشت و خودرو رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد فولاد و ثفارس در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.
در معاملات سه‌شنبه، 55 نماد صف خريد داشتند و 60 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت 41 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 76 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 107 درصدي به 178 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر