آمار تصادفات و فوتي‌هاي نوروز ۱۴۰۳ تكان‌دهنده است

۹۰ درصد خودروهاي داخلي درگير تصادفات منجر به جرح و فوت بوده اند

۱۴۰۳/۰۱/۱۴ - ۰۰:۳۱:۱۸
کد خبر: ۳۰۹۴۴۴
۹۰ درصد خودروهاي داخلي درگير تصادفات منجر به جرح و فوت بوده اند

نوروز كه از راه مي‌رسد بسياري از افراد براي تازه كردن ديدار با خانواده راهي سفر مي‌شوند. حالا كه ديگر خرج و دخل افراد با هم سازگار نيست رفتن به سفرهاي سياحتي آن هم با وسايلي مانند هواپيما و قطار و ... و رزرو كردن هتل به آرزويي دست نيافتني براي خيلي از افراد تبديل شده است.

تعادل|

نوروز كه از راه مي‌رسد بسياري از افراد براي تازه كردن ديدار با خانواده راهي سفر مي‌شوند. حالا كه ديگر خرج و دخل افراد با هم سازگار نيست رفتن به سفرهاي سياحتي آن هم با وسايلي مانند هواپيما و قطار و ... و رزرو كردن هتل به آرزويي دست نيافتني براي خيلي از افراد تبديل شده است. اما بسياري از كساني كه خودرو شخصي دارند و اغلب در شهرها و استان‌هاي ديگر خانواده‌اي دارند بهانه‌اي مي‌شود تا نوروز را دور از هياهوي كلانشهري مانند تهران سپري كنند و هر چند كه تهران هم در اين ايام به مقصد گردشگري بسياري از افراد ديگر استان‌ها و شهرستان‌ها تبديل مي‌شود. اما كابوس تمام اين اتفاقات خوب تصادفاتي است كه در بازه زماني ۲۴ اسفند تا ۱۳ فروردين در جاده‌هاي كشور رخ مي‌دهد. مساله اينجاست كه اگر بخواهيم سهم غفلت انساني، ايمن نبودن خودروهاي داخلي و خرابي جاده‌ها را در كنار هم قرار دهيم بر خلاف آن چيزي كه بسياري تصور مي‌كنند ايمن نبودن خودروهاي داخلي بيشترين سهم را در بالا رفتن آمار مرگ و مير و جرح در تصادفات رانندگي دارند. تصور كنيد خانواده‌اي براي ديدن اقوام و دوستان و يا حتي براي ديدار از مناطق ديدني ديگر شهرها و استان‌هاي كشور راهي سفر مي‌شود و در نهايت چراغ خانه‌اي كه هنگام سفر ترك كرده براي هميشه خاموش مي‌ماند چرا كه ديگر كسي از اين سفر به سلامت باز نمي‌گردد. اتفاق به همين راحتي و تلخي رخ مي‌دهد. شايد خيلي از ما تجربه از دست دادن عزيزان و دوستان خود را در اين سفرهاي نوروزي داشته باشيم. اما سوال اينجاست كه آيا واقعا جان انسان‌ها در برابر سود و منفعتي كه توليد كنندگان خودرو داخلي به دنبال آن هستند تا اين اندازه بي ارزش است.

 

ارابه مرگ ۳۰۰ ميليوني

دردناك است كه خانواده‌اي با هزار اميد آرزو تمامي پس انداز
خود را با كلي وام و قرض به ۳۰۰ ميليون تومان مي‌رساند تا در نهايت پرايدي را بخرد كه هيچ امنيت جاني در آن ندارد و معلوم نيست چه اتفاقي قرار است در اين جاده‌هاي غير استاندارد با اين ماشين غير استاندارد و البته غفلت‌هاي راننده بر سر آنها بيايد. دردناك است كه مردم ارابه مرگ خود را به قيمت ۳۰۰ ميليون تومان مي‌خرند و در نهايت هيچ كس هم مسووليت از بين رفتن آنها در تصادفات رانندگي را قبول نمي‌كند در حالي كه اگر اين ماشين استانداردهاي لازم را رعايت مي‌كرد در تصادفات جاده‌اي آمار مرگ و مير افراد راكب پرايد به‌شدت كاهش مي‌يافت.

 

بي توجهي مسوولان  به قيمت جان مردم تمام مي‌شود

مجيد اعتمادي، مردم شناس مي‌گويد: متاسفانه
بي توجهي توليد كنندگان خودرو به رعايت استانداردهاي جهاني و جدي نگرفتن هشدارهاي پليس به قيمت جان مردمي تمام مي‌شود كه نه توان خريد خودروهاي خارجي ايمن را دارند و نه توان تامين هزينه‌هاي هنگفت سفر با وسايل نقليه عمومي. او مي‌افزايد: اكثر كساني كه با خودرو شخصي سفر مي‌كنند در شهرهايي كه فاميل و آشنايي ندارند به زدن چادر در كنار خيابان و يا خوابيدن در ماشين اكتفا مي‌كنند چرا كه بسياري از اين خانواده‌ها توان پرداخت هزينه‌هاي هنگفت اقامت در هتل‌ها و مسافرخانه‌ها را ندارند. اعتمادي در ادامه مي‌گويد: بسياری از افراد يك سال سخت را پشت سر گذاشته‌اند. به دليل مشكلات اقتصادي و معيشتي مجبور بوده‌اند ساعات زيادي را در محل كار خود سپري كنند فرصت چنداني براي بودن در كنار خانواده را نداشته‌اند و تعطيلات نوروز تنها فرصتي است كه افراد مي‌توانند جمع خانوادگي خود را داشته باشند. سفر يكي از گزينه‌هاي مردم براي ايجاد اين جمع‌هاي خانوادگي است. اما از آنجايي كه هزينه‌هاي سفر خود يكي از دغدغه‌هاي اصلي افراد به شمار مي‌رود استفاده از خودرو شخصي در اولويت قرار مي‌گيرد.

او مي‌افزايد: متاسفانه هر سال پليس اعلام مي‌كند كه استاندارد نبودن ماشين‌هاي داخلي سهم بسزايي در تصادفات منجر به فوت و جرح داشته است اما از سوي ديگر سازندگان خودرو زير بار شرايط استاندارد سازي نمي‌روند و به اين ترتيب سفرهاي نوروزي براي برخي از خانواده‌ها به كابوسي تلخ تبديل مي‌شود كه تا سال‌هاي سال با آن سر مي‌كنند.

 

رييس پليس راهور فراجا اعلام كرد ۷۴۰ فوتي در تصادفات نوروزي

رييس پليس راهور فراجا گفت: مسافراني كه قصد بازگشت به شهرهاي خود را دارند، زمان سفرشان را مديريت كنند.

سردار سيد تيمور حسيني درباره وضعيت تصادفات و راه‌هاي كشور در آخرين روز از نوروز ۱۴۰۳ گفت: با شرايط پيش رو و موج بازگشت مسافران به شهرهاي مقصد تعداد آمار ترددها در سطح جاده‌هاي كشور افزايش پيدا كرده كه بر همين اساس ممكن است با محدوديت‌هاي ترافيكي در بعضي از محورهاي مواصلاتي مانند شمال به جنوب جاده چالوس و آزاد راه تهران شمال اعمال محدوديت تردد را شاهد باشيم. او با تاكيد بر رعايت قانون و مقررات راهنمايي و رانندگي از سوي رانندگان وسائط نقليه بيان داشت: از ابتداي طرح ترافيكي نوروزي (۲۴ اسفند) تا صبح (۱۳ فروردين) ۷۴۰ تن از هموطنان در سوانح رانندگي جان خود را از دست داده و حدود ۱۹ هزار و ۳۲۵ نفر نيز مصدوم شده‌اند.

 

دخالت ۹۰ درصد خودروهاي داخلي

در تصادفات منجر به جرح و مرگ

او افزود: ۱۳ هزار تصادف رانندگي منجر به جرح و مرگ در سفرهاي نوروزي رخ داده است. بنا به گفته سردار سيد تيمور حسيني در اين تعداد تصادف رانندگي ۹۰درصد از خودروهاي دخيل از نوع خودروهاي داخلي و ۱۰ درصد از نوع خودروهاي خارجي بودند. رييس پليس راهور فراجا ادامه‌ داد: سهم
شماره گذاري خودروهاي داخلي ۸۸ درصد و خودروهاي خارجي ۱۲ درصد است و اين آمار ۹۰ درصدي تصادفات نشان مي‌دهد كه خودروهاي داخلي ۲ درصد بيشتر از سهم شماره گذاري دخالت داشتند. سردار حسيني يادآور شد: سهم انواع خودروها در تصادفات مشخص است؛ به‌طور مثال انواع پژو ۳۰ درصد سهم تصادف داشتند، درحالي كه سهم شماره گذاري آنها ۲۷ درصد است.

 

در ۱۰ سال اخير، چند نفر قرباني

تصادفات نوروزي شده‌اند؟

بر اساس آماري كه سازمان پزشكي قانوني اعلام كرده در ۱۰ سال اخير، يعني از سال ۹۳ تا سال۱۴۰۲، تعداد كشته‌شدگان تصادف در تعطيلات نوروزي، به ترتيب ۱۰۸۴، ۹۶۸، ۹۶۴، ۸۷۴، ۱۰۳۴، ۹۱۴، ۵۳۴، ۱۰۸۰، ۱۱۴۶ و ۱۲۱۷ نفر بوده است. به عبارتي مي‌توان گفت كه در مجموع در ۱۰ سال اخير، ۹ هزار و ۸۱۵ نفر در ايام نوروز و احتمالا با شادي سفري را آغاز كرده‌اند كه هيچگاه از آن بازنگشته و سوغاتشان براي بازماندگان اندوه بوده است.

 

مقايسه آمارهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ كاهش مرگ و مير را نشان مي‌دهد اما...

آنچه كه بر اساس آمار تصادفات از سوي پليس راهور كشور تا صبح روز ۱۳ فروردين ماه ۱۴۰۳ منتشر شده است نشان از كاهش قابل توجه فوت‌شدگان در تصادفات نوروزي دارد. اما اين كاهش شايد تنها در همين آمارهاي مقايسه‌اي به كار بيايد و مرگ هر انسان در هر شرايط و به هر دليلي براي بازماندگانش فاجعه‌اي بزرگ به شمار مي‌رود. اينكه سال ۱۴۰۲ ركورد‌دار بيشترين آمار فوتي در تصادفات رانندگي است يك طرف ماجرا است و اينكه امسال هم تا كنون ۷۴۰ انسان جان خود را از دست داده‌اند و در اين بين خانواده‌هاي بسياري داغ‌دار شده ند مساله ديگري است كه نمي‌توان به سادگي از كنار آن گذشت. منوچهر عبادي، كارشناس تصادفات جاده‌اي در اين باره به تعادل مي‌گويد: متاسفانه سال‌هاست كه تلاش شده تا درصد بالايي از تقصيرات تصادفات منجر به فوت و جرح را به گردن راننده و بي احتياطي او بياندازند در حالي كه مساله هم استانداردهاي جاده‌اي است و هم استانداردهايي كه بايد در ساخت خودرو مد نظر قرار گرفته شود.

اما متاسفانه ما در هيچ كدام از اين دو نتوانسته ايم موفق عمل كنيم. درصد بالايي از جاده‌هاي كشور ايمن نيستند مشكلات عمده از هموار نبودن راه گرفته تا نبود علايم راهنمايي و رانندگي و حتي نور كافي براي ديد در شب.

از طرف ديگر مساله خودروهاي داخلي است كه در نازلترين كيفيت ممكن ساخته شده و با قيمت‌هاي نجومي به مردم فروخته مي‌شود و در نهايت هم هيچ كس مسووليت اين همه جان بي گناه را كه از بين مي‌رود به عهده نمي‌گيرد.

او مي‌افزايد: حتي پليس هم با هشدارهايي كه به سازندگان خودرو داخلي داد نتوانست آنها را به رعايت استانداردهاي لازم براي ساخت خودروها مجاب كند. اينكه بعد از هر نوروز بياييم و بگوييم اكثر تصادفات منجر به مرگ و جرح به دليل بي احتياطي راننده بوده است ناديده گرفتن بخش عمده‌اي از وظيفه‌اي است كه به عنوان مسوول در كشور برعهده داريم. اگر خودروهاي ساخت داخل استاندارد باشند آمار تصادفات منجر به مرگ و حتي تصادفات منجر به جرح به‌شدت كاهش خواهد داشت. بي احتياطي يك راننده و سرعت و سبقت غير مجاز تاوانش مرگ نيست. عبادي در پايان مي‌گويد: متاسفانه شانه خالي كردن از بار مسووليت به عادت بد بسياري از مسوولان كشوري تبديل شده است و در نهايت بايد كسي در اين ميان باشد كه آنها را به پاسخگويي وادار كند. مثلا چرا
توليد كنندگان خودرو پرايد دلايل خود براي عدم رعايت استانداردهاي لازم را مطرح نمي‌كنند اين خودرو كه بيشتر شبيه ارابه مرگ است تا يك وسيله نقليه چه مزيتي دارد كه مردم بايد بابت خريد آن ۳۰۰ ميليون تومان پرداخت كنند.

ارسال نظر