سيماي قرمز بورس تهران

۱۴۰۲/۱۲/۲۴ - ۰۱:۰۶:۳۳
کد خبر: ۳۰۸۷۳۱
سيماي قرمز بورس تهران

بورس تهران سال 1402 را بسيار خوب شروع كرد و حتي در نخستين هفته كاري فروردين ماه سود بسيار خوبي عايد سهامداران كرد؛ رفته رفته تا نيمه ارديبهشت ماه شرايط اين بازار بهتر شد و بخش عمده‌اي از فعالان بازار سرمايه اميدوار شدند كه ديگر اتفاقات سال 99 تكرار نخواهد شد و بالاخره بورس تهران توانسته از بحران 99 عبور كند ودريچه‌اي جديد براي سهامداران داشته باشد؛ اما در نيمه ارديبهشت ماه همه‌چيز تغيير كرد و با ايجاد رانت براي يك عده خاص سهامداران دوباره زيان كردند.

بورس تهران سال 1402 را بسيار خوب شروع كرد و حتي در نخستين هفته كاري فروردين ماه سود بسيار خوبي عايد سهامداران كرد؛ رفته رفته تا نيمه ارديبهشت ماه شرايط اين بازار بهتر شد و بخش عمده‌اي از فعالان بازار سرمايه اميدوار شدند كه ديگر اتفاقات سال 99 تكرار نخواهد شد و بالاخره بورس تهران توانسته از بحران 99 عبور كند ودريچه‌اي جديد براي سهامداران داشته باشد؛ اما در نيمه ارديبهشت ماه همه‌چيز تغيير كرد و با ايجاد رانت براي يك عده خاص سهامداران دوباره زيان كردند.

تعيين نرخ خوراك پتروشيمي‌ها در ارديبهشت ماه به صورت پنهاني باعث شد كه سهامداران مجدد نسبت به بدنه بازار سرمايه بي‌اعتماد شوند و خروج نقدينگي سنگين از معاملات رخ دهد. پس از بالا و پايين‌هاي بسیار نرخ خوراك پتروشيمي‌ها در ارديبهشت ماه وضعيت ناآرامي به خود گرفت و همچنان در زيان به سر مي‌برد.

پس از اتفاقات ارديبهشت ماه، حوادث سياسي خارجي و داخلي متعدد، ابهامات اقتصادي، نوسانات نرخ ارز و سياست‌هاي انقباضي بانك مركزي جهت كنترل اين نوسانات، انواع و اقسام تصميمات
خلق الساعه و مداخلات سياستگذاران و در نهايت كاهش بي‌سابقه اعتماد مردم به بازار بورس همگي عواملي بودند كه يك شرايط بسيار نامتعادل و ناپايداري را براي بازار بورس به وجود آورد.

بورس تهران در آخرين روز كاري هفته سرخ پوش شد تا به روند نامتعادل و زيان بار خود در انتهاي سال ادامه دهد و همچنان شرايط بدي را براي سرمايه‌گذاران رقم بزند. تنها چند روز تا پايان سال باقي مانده و همانطور كه به نظر مي‌رسد بنابر احتمال زياد در چند روز باقي مانده بازار سرخ‌پوش شود و در انتهاي سال تالار شيشه‌اي با رنگ قرمز روبه رو شود.

كمتر از سه روز كاري تا پايان سال باقي مانده و به نظر نمي‌رسد كه طي سه روز بورس تهران بتواند تغيير موضع دهد و بازدهي مثبتي را براي سهامداران رقم بزند. اما به عقيده بسياري از كارشناسان سال آتي كمي شرايط عوض خواهد شد؛ چراكه در اين تعطيلات بازارهاي مالي جهاني روندي جديد و حتي صعودي خواهند داشت و از سوي ديگر بازارها نيز بدون دستكاري باقي بمانند و با اين شرايط اولين هفته كاري فروردين ماه با شرايط نسبتا خوبي روبرو خواهد شد.

به گفته كارشناسان تقاضا در بازار سرمايه به خاطر اميدواري به آينده شكل گرفت و صرفا شايعاتي كه در برخي برهه‌ها در بعضي صنايع خاص مثل خودرو وجود داشت، اتفاق افتاد، ولي بازار همچنان از آسيب‌هاي قبلي رنج مي‌برد. از سوي ديگر اقدامات مثبتي هم كه انجام شد، كاملا عقيم ماند. فعاليتي كه درباره تجديد ارزيابي دارايي‌ها در هلدينگ‌هاي سرمايه‌گذاري شروع شد، مي‌توانست آثار مثبتي داشته باشد، اما عملا آن گفتماني كه قرار بود با شدت و جديت پيگيري شود، اتفاق نيفتاد و باعث سرخوردگي بيشتر شد. بازار سرمايه در شروع سال جديد هم كماكان ريسك‌هاي سيستماتيك را از طرف دولت خواهد داشت، ولي با توجه به كف قيمتي‌اي كه بازار سهام در آن قرار دارد و شايعات مثبتي كه در صنعت خودروسازي به وجود آمده، مي‌تواند فروردين خوبي براي بورس نسبت به ماه‌هاي پاياني سال ۱۴۰۲ باشد، بنابراين مي‌توان شروع سال ۱۴۰۳ را براي بورس مثبت ديد.

 

قيمت نفت افزايش يافت

جديدترين گزارش بازار نفت سازمان كشورهاي صادر‌كننده نفت (اوپك) نشان داد قيمت هر بشكه نفت سنگين ايران در فوريه، به ۸۰ دلار و ۳۴ سنت رسيد كه ۲۰ سنت معادل ۰.۲ درصد در مقايسه با قيمت ۸۰ دلار و ۱۴ سنت در ژانويه، افزايش داشت. قيمت نفت سنگين ايران از ابتداي سال ۲۰۲۴ تاكنون، به ۸۰ دلار و ۲۴ سنت در مقايسه با ميانگين ۸۱ دلار و ۷۲ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ رسيد.

ارزش سبد نفتي اوپك در فوريه، به ۸۱ دلار و ۲۳ سنت در هر بشكه رسيد كه در مقايسه با ژانويه، يك دلار و ۱۹ سنت معادل ۱.۵ درصد افزايش داشت. ميانگين ارزش سبد نفتي اوپك از ابتداي سال ۲۰۲۴ تاكنون، به ۸۰ دلار و ۶۲ سنت در هر بشكه رسيد كه در مقايسه با ميانگين قيمت ۸۱ دلار و ۷۵ سنت در مدت مشابه سال ميلادي گذشته، يك دلار و ۱۳ سنت معادل ۱.۴ درصد كاهش نشان مي‌دهد.

طبق آمار منابع ثانويه اوپك، مجموع توليد نفت اوپك كه متشكل از ۱۲ كشور عضو است، در فوريه، به ۲۶.۵۷ ميليون بشكه در روز رسيد كه بر مبناي ماه به ماه، ۲۰۳ هزار بشكه در روز افزايش داشت. توليد نفت عمدتا در ليبي و نيجريه افزايش پيدا كرد اما در ايران و عراق كاهش داشت. توليد نفت ايران با ۵۱۵ هزار بشكه در روز كاهش، در ۳.۱۴۸ ميليون بشكه در روز ايستاد.

 

بازار از نگاه معاملات

آخرين روز معاملاتي هفته نيز به پايان رسيد و در پايان معاملات روز چهارشنبه 23 اسفند ماه شاخص كل بورس تهران روند نزئلي به خود گرفت و دوباره سرخ پوش شد. شاخص كل بورس تهران 13 هزار و 292 واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 150 هزار و 209 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با ريزش 3 هزار و 899 واحدي در رقم 732 هزار و 46 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با افت 123 واحدي به رقم 24 هزار و 853 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با ريزش 527 واحد به سطح 133 هزار و 909 واحد رسيد.

روز چهارشنبه نماد خساپا بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 23 ميليارد تومان بود. پس از خساپا، نمادهاي خودرو و وبملت بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند.در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي فن افزار، دانا و انرژي تعلق داشت. فولاد، شپنا و وغدير نمادهاي قرز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در افت شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي فملي، وپارس و پاكشو از نمادهاي سبز بودند كه اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي آريا، بپاس و وسپهر بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهاي ماديرا، بجهرم و اتكاي بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس روز چهارشنبه نماد خودرو بيشترين تراكنش را داشت و شپنا و خزاميا در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز آردينه، بيوتيك و كروميت بيشترين تراكنش را داشتند.

روز چهارشنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 77 هزار و 354 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 65 هزار و 800 ميليارد تومان بود كه 85 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز تشكيل مي‌دهد. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 15 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 4 هزار و 462 ميليارد تومان رسيد.

در معاملات روز گكذشع نماد فن افزار بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 257 ميليارد تومان بود. پس از فن افزار، وپارس بيشترين ارزش معاملات را داشت و خودرو رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد كروميت و وبصادر در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.

در معاملات چهارشنبه، 29 نماد صف خريد داشتند و 72 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت 72 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 62 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با كاهش 25 درصدي به 250 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر