«تعادل» گزارش مي‌دهد

سرخ‌پوشي بورس در آستانه بهار

۱۴۰۲/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۶:۰۷
کد خبر: ۳۰۸۶۳۴
سرخ‌پوشي بورس در آستانه بهار

تنها چند روز معاملاتي به پايان سال باقي مانده و به نظر نمي‌رسد كه اين مثبت‌هاي نه چندان قابل توجه بتواند شرايط را تغيير دهد. البته در روز گذشته شاخص‌هاي بازار سرمايه هر يك مسير خود را پيش گرفتند و به نوعي با يكديگر كاري نداشتند كه اين موضوع خود باعث خروج نقدينگي از چرخه معاملات بازار شد.

تنها چند روز معاملاتي به پايان سال باقي مانده و به نظر نمي‌رسد كه اين مثبت‌هاي نه چندان قابل توجه بتواند شرايط را تغيير دهد. البته در روز گذشته شاخص‌هاي بازار سرمايه هر يك مسير خود را پيش گرفتند و به نوعي با يكديگر كاري نداشتند كه اين موضوع خود باعث خروج نقدينگي از چرخه معاملات بازار شد.

در سال‌هاي اخير بورس تهران با نشاط بسيار زياد به استقبال بهار مي‌رفت؛ اما امسال شرايط فرق مي‌كند و بورس تهران حوصله بهار و استقبال بهاره را ندارد. روز سه‌شنبه تالار شيشه‌اي معاملات با 70 درصد منفي بسته شد و اين يعني يك سيگنال منفي براي آخرين روز معاملاتي هفته!

در روزهاي انتهاي سال نيز ميزان ريسك‌هاي تحميل شده به بورس بسيار زياد است و به همين علت بازار سرمايه نمي‌تواند واكنش درست و مثبتي را نشان دهد. براي نمونه طي چند وقت اخير شاهد سركوب نرخ ارز بوده‌ايم كه اين سركوب به زيان بورس نيز تمام مي‌شود. از سوي ديگر تصميمات و تغييرات يك شبه نيز بازار را تحت تاثير منفي قرار داده و سهامداران را هر چه بيشتر از بورس دور مي‌كند. بورس بازان اكنون در انتظار سال جديد و تغييرات جديدند تا بتوانند با خيال راحت‌تري در بورس سرمايه‌گذاري كنند؛ بايد ديد سال آتي بازار سهام چه شكلي به خود مي‌گيرد.

 

سرنوشت بورس تغيير مي‌كند؟

به گفته هابيل خاوري، كارشناس بازار سرمايه اكنون پنج عامل مي‌تواند سرنوشت بورس را تغيير دهد: «پنج دليل در حال حاضر وجود دارد كه در سرنوشت بازار سرمايه تاثير دارد و فضاي متفاوتي را در سه ماهه اول سال رقم بزند، اين عوامل حكم شمشير دو لبه را دارند، دولت تا به امروز قسمت برنده و زخم زننده آن را انتخاب كرده و تن بازار پر از خط و خطوط‌هايي است كه از اين نزاع به جا مانده.

چهار عامل را مي‌توان مربوط به صنايع و شركت‌هاي مهم بازار دانست و يك عامل نيز در سطح كلان است.به نظر تحولات نرخ دلار و نيما هرچه پيش مي‌رود خاص‌تر و اثر آن مهم‌تر و البته احتمال تغيير آن بيشتر مي‌شود، اين نرخ بايد تغيير كند و تغيير آن بخش بزرگي از بازار را مي‌تواند با خود همراه سازد و البته هميشه اثرات اين افزايش دوگانه و خاص بود و در بخشي هم باعث افزايش بهاي تمام شده است اما به‌طور كلي فضاي منطقي را در بازار ايجاد مي‌كند.

دومين موضوع بحث گروه خودروست چه موضوع افزايش نرخ كه اين روزها بيشتر مطرح شده و چه تجديد و سران قوا يا عرضه تودلي‌ها هرچه هست اخبار خودرو به عنوان يك محرك قوي و سنستيو مي‌تواند نقش موثري در تغيير روند بازار داشته باشد. عامل سوم اخباري از نرخ خوراك پتروشيمي‌هاست كه گويا توافقي صورت گرفته كه فرمول نهايي و نرخ نيز مشخص و روشن باشد و در حال حاضر نيز طبق برخي فرمول‌ها گويا اين عدد ۵۶۰۰ تومان است و برخي از كاهش آن طي روزها و هفته‌هاي آتي خبر مي‌دهند اما هرچه هست فرموليزه شدن و مشخص شدن نرخ يكي از مهم‌ترين اين اتفاقات است. عامل چهارم در گروه پالايش مي‌گذرد جايي كه به زودي ابلاغيه فرمول جديد پالايشي‌ها براي ۵ سال پيش رو ابلاغ مي‌شود و نسبت به ابلاغيه قبلي بهتر است و اين يك خبر خاص و ويژه براي بازار خواهد بود. دسته پنجم نيز اخبار تسعير بانك‌هاست كه اگر بانك مركزي عاقل باشد بايد آن را بالاي ۳۰ هزار تومان اعلام كند كه مي‌تواند شوك خوبي براي اين گروه و اين صنعت و به‌طور كلي بازار باشد، اين ۵ دسته خبر در كنار اخبار ريز و درشت ديگر عوامل موثري در بهبود بخشيدن بازار بوده و مي‌توانند دماسنج بازار شده و سرعت رشد يا كاهش آن را تغيير دهند.»

 

بازار از نگاه معاملات

معاملات بازار سرمايه در چهارمين روز كاري هفته يعني سه‌شنبه، شاخص كل بورس تهران هزار و 921 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 163 هزار و 485 واحد رسيد. در يك ساعت ابتدايي شاخص بيش از 7 هزار واحد رشد كرده بود، اما در ادامه معاملات، بخشي از راه رفته را برگشت. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با ريزش هزار و 910 واحدي در رقم 735 هزار و 943 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با افت 34 واحدي به رقم 24 هزار و 976 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با ريزش 146 واحد به سطح 134 هزار و 436 واحد رسيد. روز سه‌شنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار منفي شد و 255 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. روز اخير نماد خساپا بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 31 ميليارد تومان بود. پس از خساپا، نمادهاي خگستر و شبندر بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي وبانك، وبصادر و سمگا تعلق داشت. استقبال سهامداران از نماد وبانك واكنشي به فروش بلوك پتروشيمي شازند توسط هلدينگ سرمايه‌گذاري گروه توسعه ملي (وبانك) بود. روز اخير فملي، وبملت و خودرو نمادهاي سبز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي ميدكو، وغدير و سدشت از نمادهاي قرمز بودند كه اثر منفي بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي بپاس، آريا و دماوند بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهاي وسپهر، ماديرا و سامان بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص كل فرابورس داشتند. در چهارمين روز كاري هفته ارزش معاملات كل بازار سهام به 96 هزار و 150 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 61 هزار و 704 ميليارد تومان بود كه 64 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز تشكيل مي‌دهد. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 14 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 5 هزار و 254 ميليارد تومان رسيد. در معاملات روز گذشته نماد ميدكو بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 247 ميليارد تومان بود.پس از ميدكو، وبانك بيشترين ارزش معاملات را داشت و خودرو رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد وبصادر و خگستر در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند. در معاملات سه‌شنبه، 35 نماد صف خريد داشتند و 69 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 3 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 222 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با كاهش 9 درصدي به 334 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر